• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402041911954
  • خبرنگار : 50513

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان:

افق پیش‌روی تامین اجتماعی روشن است

افق پیش‌روی تامین اجتماعی روشن است

ایسنا/زنجان مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان گفت: افق پیش‌روی تامین اجتماعی بسیار روشن است و باید با امید به سمت آینده و توسعه حرکت کنیم.

محمود عزیزخانی پیش از ظهر امروز (۱۹ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌ مناسبت آغاز هفته تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه سازمان بیمه حوزه فعالیت گسترده‌ای دارد، اظهار کرد: تعداد نفرات تحت پوشش استان زنجان لغایت اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۸۵ هزار و ۷۲۹ نفر است که پوشش ۵۳ درصدی جمعیت استان را در بر می‌گیرد؛ همچنین تعداد بیمه شدگان این اداره‌کل در سال گذشته با رشد ۲.۶ درصدی به تعداد ۲۰۴ هزار نفر، تعداد مستمری بگیران با یک رشد ۷ درصدی به تعداد ۵۴ هزار و ۶۶۴ نفر رسیده است. تعداد بیمه شدگان زنان خانه‌دار ۸۸۵۸ نفر بوده که رشد ۱۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته و تعداد بیمه‌شدگان دانشجویی نیز با ۴۱ درصد رشد به عدد ۸۶۱ نفر رسید.

وی افزود: تعداد بیمه بیکاری برقرار شده اداره‌کل لغایت اسفند ماه ۱۴۰۱ تعداد ۲۵۱۳ نفر بود که بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان نیز در این خصوص پرداخت شده است.

عزیزخانی با بیان اینکه اداره تامین اجتماعی با چالش‌هایی رو به رو است، ادامه داد: یکی از این چالش‌ها بازنشستگی‌های پیش از موعد است که امروز سهم آن در کل موارد بازنشستگی به بیش از ۵۰ درصد کل بازنشستگی‌ها رسیده است.

وی با بیان اینکه اجرا نشدن اصلاحات سنجه‌ای و سایر اصلاحات موردنیاز، متناسب با سیر تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر چالش‌هایی بود که در همان سال اول استقرار مدیریت جدید در سازمان شناسایی شد، اضافه کرد: در بخش اقتصادی نیز سازمان با چالش‌هایی روبه‌رو بود که از جمله آنها می‌توان به پایین‌بودن نرخ بازدهی دارایی‌ها اشاره کرد. در بخش درمان نیز بالا بودن هزینه‌های درمان چالشی جدی بود که از همان ابتدا سازمان در صدد تدبیر آن است.

عزیزخانی در خصوص بزرگترین تسویه بدهی بانکی در تاریخ نظام بانکی کشور، گفت: بدهی ۱۰۶ هزار میلیاردی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی تسویه شده است؛ با پرداخت این بدهی فرصتی برای حمایت جدی‌تر و مؤثرتر نظام بانکی از رونق تولید و کسب‌وکار فراهم شد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان، توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه‌ای و درمانی را یکی از راهبردهای مهم سازمان دانست و تشریح کرد: در حوزه درمان مستقیم، در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت ارائه می‌شود که ۲۸ درصد از کل خدمات درمانی را تشکیل می‌دهد. در حوزه خدمات سرپایی نیز سازمان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ معادل ۱۸ درصد رشد داشته و در بستری نیز ۹ درصد افزایش را تجربه کرده است. همچنین با رویکرد پیشگیری و کاهش هزینه‌ها، شناسایی، پیشگیری و درمان دو بیماری دیابت و فشار خون در میان بیمه‌شدگان در اولویت قرار گرفته  و درحالی‌که تنها ۵ مرکز تخصصی کنترل دیابت و فشار خون در سازمان تأمین‌اجتماعی وجود داشت.

وی اضافه کرد:  امروز تعداد کلینیک‌های دیابت و فشار خون در کشور به ۱۸۵ مرکز رسیده است که در نوع خود دستاورد بی‌نظیری است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان با تأکید بر این‌که توسعه خدمات مستقیم و رایگان، اولویت قطعی مدیریت عالی سازمان تأمین‌اجتماعی است، تصریح کرد: بودجه توسعه زیرساخت‌های خدمات درمانی در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ به ۹۵۰۰ میلیارد تومان و در سال‌جاری به ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان‌دهنده رویکرد سازمان برای توسعه خدمات درمانی رایگان خصوصا در مناطق کمتربرخوردار است.

وی متذکر شد: در اسفند سال گذشته در کشور ۷۸ پروژه توسعه و ایجادی کلنگ‌زنی شد که بیشترین تعداد این پروژه‌ها، پروژه‌های درمانی بودند. همچنین در سال گذشته ۲۱ پروژه درمانی به بهره‌برداری رسید و پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز ۲۹ پروژه به بهره‌برداری برسد در حال حاضر نیز حدود ۲۰۰ پروژه در حال اجرا داریم؛ علاوه بر این در سال گذشته در ۱۵ مرکز ارتقای شیفت و در ۵ مرکز درمانی ارتقای سطح داشته‌ایم.

عزیزخانی با اشاره به اینکه یکی دیگر راهبرد مهم سازمان تأمین‌اجتماعی هوشمندسازی است، اظهار کرد: کارهای خوبی در حوزه هوشمندسازی انجام شده است اما در حال حاضر هوشمندسازی به‌عنوان یک اولویت راهبردی سازمان تعیین شده و طبق آخرین آمار در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون مراجعه غیرحضوری به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در این بخش ۴۴ میلیون خدمت غیرحضوری نیز به مخاطبان ارائه شده است، ادامه داد: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ خدمت به‌صورت غیرحضوری در سازمان تأمین‌ اجتماعی ارائه می‌شد که این عدد امروز به ۵۷ خدمت رسیده است.

عزیزخانی با بیان اینکه درصد اجرایی‌شدن و پیشرفت نسخه الکترونیک در سال ۱۴۰۰ بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بود، اذعان کرد: این آمار امروز به بیش از ۹۷ درصد رسیده است و جز در موارد خاص مثل قطعی برق و اینترنت، نسخه‌نویسی دستی و کاغذی نداریم. در نسخه‌پیچی پاراکلینیک هم شاهد پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه به‌طور میانگین سالانه بیش‌از ۷.۵ میلیون مشاوره غیرحضوری از طریق سامانه ۱۴۲۰ به بیمه‌شدگان سازمان ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: با تدارکی که درباره استفاده از هوش مصنوعی شده است، امیدواریم با راه‌اندازی امکان ارتباط هوشمند، تعداد این مشاوره‌ها در آینده افزایش داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha