• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402041911964
  • خبرنگار : 71480

پیشنهاد یک فعال سیاسی به اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو

پیشنهاد یک فعال سیاسی به اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو

یک عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: منتخبین جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید با دقت بسیار انتخاب شوند و ائتلاف‌های احتمالی انتخاباتی هم باید در چارچوب مشخصی انجام شده و بدون شرط نباشد.

مهدی شاه‌میرزا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت متغیر «مشارکت سیاسی» در عرصه انتخابات ، اقتصاد و معیشت را عناصر بسیار حائز اهمیتی در این زمینه دانست و اظهار کرد: بنابر آموزه‌های علمی، متغیر «اقتصاد» تاثیر بسزایی در مشارکت مردم ایفا می‌کند. جامعه‌شناسی به نام «لیپست» در خصوص تأثیر متقابل اقتصاد با دموکراسی کـه انتخابات از وجوه بارز آن است، اعتقاد دارد کـه کشـورهایی با وضـع اقتصـادی بهتر ، فرصت بیشتری برای کسب و حفظ دموکراسـی خواهنـد داشـت؛ بنابراین وقتی وضعیت اقتصادی و سیاسی نابسامان باشد، هرگونه انتظار برای حشور حداکثری در انتخابات اشتباه است.

وی افزود:‌ از سوی دیگر مادامی که افراد جامعه به واسطه ناکارآمدی و سوءمدیریت عده‌ای، در معرض بمباران خبرهای اپوزوسیون داخلی و خارجی قرار می‌گیرند به صورت طبیعی منفعل و دلسرد می‌شوند. با همه اوصافی که گفتم یک متغیر نباید مغفول بماند. این‌که مهمترین ویژگی مردم ایران ، پیش‌بینی ناپذیر بودن آنان است و نه تنها در این تاریخ بلکه بین شهریور ماه تا بهمن ماه مشروط به داشتن برنامه جدی مبنی بر بالا بردن مشارکت عمومی از سوی کارگزاران می‌توان پیش‌بینی کرد که مشارکت در چه حدی خواهد بود.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به این‌که «به نظر من حضور جریان اصلاحات نیز  بسته به وضعیت سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور انجام می‌شود»، تصریح کرد: من سخنگوی اصلاح‌طلبان نیستم اما پیشنهاد می‌کنم در صورت تصمیم به فعالیت در کارزار ۱۴۰۲، منتخبین جریان اصلاحات با دقت بسیار انتخاب شوند و ائتلاف‌های احتمالی انتخاباتی هم باید در چارچوب مشخصی انجام شده و بدون شرط نباشد تا تجربیات بعضاً تلخ گذشته صورت نگیرد. جریان اصلاح طلب برای مردم و تعالی بخشی دموکراسی و مردم سالاری در راستای قانون اساسی وارد انتخابات می‌شود و کارنامه مشخص ۸ ساله این جریان بین سال‌های ۷۶ تا ۸۴ مشخص است و می‌توان بر روی آمارهای آن دوران با همه افراد از جمله مخالفین رادیکال به مباحثه پرداخت. البته ضروری است که اذعان کرد که کم و کاستی‌های بسیاری هم در آن دوران رخ داده و این امر طبیعی است ولی من منصفانه نگاه می‌کنم و بر پایه آمار عملکرد دولت‌ها را نقد می‌کنم. کما اینکه دولت نهم و دهم هم اقدامات موثر بسیاری در توسعه کشور داشته و آمار آن‌ها نیزمشخص است ولی در کفه ترازو و از منظر سیاسی اشتباهات بسیار و کاستی‌های فراوان هم در آن دوران بالاخص بعد از سال ۸۶ تا ۹۲ رخ داده است.

وی تاکید کرد: در نهایت اگر تصمیم به مشارکت متحد جریان اصلاح‌طلب اتخاذ شود دلیل اصلی آن تلاش مجدانه برای پیشرفت اقتصاد ، سرمایه اجتماعی و نظام جمهوری اسلامی ایران با حمایت و همکاری همه جریان‌های سیاسی کشور است. هم اکنون و در این برهه «منافع ملی» مهم تر از هرگونه رقابت سیاسی است و باید اجازه داده شود تا اصلاح‌طلبان و اعتدالیون هم در انتخابات حضور پیدا کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پایان گفت: جریان‌های سیاسی در نقد عملکرد یکدیگر به صورت متقن و علمی به دور از هرگونه سیاسی کاری و کلی‌گویی به استناد آمار ارزیابی نمایند که اقدامات آن‌ها  قابل قبول بوده است یا خیر. همه جناح ها هم قبل از هرگونه اقامه نزاع سیاسی ، ابتدا به گفت‌وگو بنشینند تا از این راه توسعه سیاسی در کشور را شاهد باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha