• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402042012425
  • خبرنگار : 71145

در میان آمادگی پلیس برای اعتراضات گسترده

کنست رژیم صهیونیستی در اولین قرائت، بند کلیدی لایحه‌ کاهش اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد

کنست رژیم صهیونیستی در اولین قرائت، بند کلیدی لایحه‌ کاهش اختیارات دیوان عالی را تصویب کرد

پارلمان رژیم صهیونیستی شب گذشته در اولین شور و قرائت خود، بند کلیدی لایحه بحث برانگیز «اصلاحات قضایی» که اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند، تصویب کرد. این مصوبه حلقه جدید سلسله تصویب این اصلاحیه است که منجر به یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات مردمی در تاریخ دولت صیهونیستی شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رای الیوم، کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در اولین قرائت خود، پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که برخی از اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند.

متنی که دوشنبه شب در اولین قرائت به تصویب رسید، با هدف از بین بردن امکان تصمیم گیری دستگاه قضا درباره «معقولانه بودن» تصمیمات دولت است. این بدان معناست که دیوان عالی در تصمیمات حکومتی به بهانه «غیرمنطقی بودن» آنها براساس قانونی و قانون اساسی نمی‌تواند مداخله کند.

این متن در اولین قرائت در جلسه‌ای پرآشوب به تصویب رسید و ۶۴ رای را که همان تعداد نمایندگان ائتلاف دولتی است، به دست آورد. در حالیکه ۵۶ نماینده مخالف به این متن رای منفی دادند.

لایحه اصلاحات قضایی که توسط ائتلاف افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو ارائه شده است، با هدف کاهش اختیارات دادگاه عالی است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه «پیشنهاد اسحاق هرتزوگ در مورد قوانین قضایی و تعویق اصلاحات در آن» برای از سرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به یک طرح توافقی برای اصلاح نظام قضایی را نپذیرفت.

رسانه‌های عبری گزارش دادند که نتانیاهو پیامی به رئیس‌ رژیم صهیونیستی ارسال کرده و گفته است: «من جلوی قوانین قضایی را نمی‌گیرم».

روز یکشنبه نیز نتانیاهو اشاره کرده بود که صبر او به دلیل آشفتگی ناشی از اعتراضات جدید علیه برنامه‌های اصلاحات قضایی سر آمده است.

به رغم مخالفت‌های شدید با این طرح نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است، هدف آن ایجاد توازن بین قوه‌ها از طریق کاهش اختیارات دیوان عالی به نفع پارلمان است.

اما منتقدان بر این باورند که این اقدام راه را برای سوء استفاده از قدرت باز می‌کند، در حالی که اپوزیسیون این طرح را گامی برای تضعیف استقلال قوه قضاییه می‌داند که در نهایت دیوان عالی رژیم صهیونیستی را تابع خواسته‌های سیاستمداران می‌کند.

واشنگتن: اوضاع در اسرائیل "از کنترل خارج شده است"

این در حالی است که تام نایدس، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی دوشنبه گفت، تضعیف قوه قضائیه سؤالاتی را در مورد میزان آنچه «دموکراسی اسرائیل» خواند و در مورد استحکام روابط آن با ایالات متحده ایجاد می‌کند. وی در این خصوص گفت: به نظر من اکثر اسرائیلی‌ها خواهان دخالت آمریکا در امورشان هستند و این بهای خاصی دارد که شامل ابراز موضع در زمانی است که فکر می‌کنیم اوضاع رو به وخامت است.

نایدس به وال استریت ژورنال آمریکا گفت دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به طرح تضعیف قوه قضاییه به عنوان هشداری مبنی بر اینکه "همه چیز در اسرائیل از کنترل خارج می‌شوند" نگاه می‌کند.

نایدس توضیح داد که دولت آمریکا از بنیامین نتانیاهو خواسته است تا سرعت پیشبرد طرح تضعیف قوه قضائیه را کاهش دهد و تلاش کند با توجه به اعتراضات گسترده ای که اراضی اشغالی شاهد است، به یک اجماع گسترده دست یابد.

نایدس با اشاره به درخواست خود برای کاهش سرعت این طرح گفت: «یکی از پیام‌هایی که من برای نتانیاهو فرستادم این است که ترمز کند.»

اعتراضات گسترده در روز سه شنبه و تدابیر امنیتی

این در حالی است که قبل از شروع رایزنی‌ها، تعدادی از معترضان وارد مقر کنست شدند و پلیس برای خارج کردن آنها به زور متوسل شد و در عین حال صدها نفر در مقابل مقر پارلمان تظاهرات کردند.

در این راستا پلیس با نیروهای تقویت شده و گسترده خود برای تظاهرات گسترده که امروز سه شنبه در اراضی اشغالی برنامه ریزی شده، آماده می‌شود و حدود ۱۰۰۰ افسر پلیس در فرودگاه بن گوریون در اللد مستقر خواهند شد.

قرار است تظاهرات بزرگی برگزار شود، بزرگراه‌ها بسته شوند و تظاهرات در فرودگاه بن گوریون، تقاطع کاپلان در تل‌آویو، مقابل دادگاه عالی، مقابل خانه رئیس رژیم صهیونیستی، در بیت المقدس اشغالی مقابل سفارت آمریکا در تل‌آویو و در تعدادی از نقاط دیگر اراضی اشغالی برگزار شود.

روز دوشنبه، کوبی شبتای، بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی جلسه‌ای را برای ارزیابی وضعیت، به منظور آمادگی برای تظاهرات، با تمرکز بر تظاهرات در فرودگاه برگزار کرد.

شبتای گفت که پلیس "سیاست تحمل صفر در مقابل اغتشاشات، آسیب به زیرساخت‌ها، آسیب به نمادهای حکومت و خشونت علیه افسران پلیس" اتخاذ خواهد کرد.

شبتای همچنین دستور داد تظاهرکنندگانی که در مناطق مسکونی سروصدا کنند جریمه شوند و اجازه تظاهرات با بلندگو در فاصله کمتر از ۳۰۰ متری منازل وزرا داده نشود.

در همین راستا، رسانه‌های عبری اعلام کردند که پلیس اجرای دستورالعمل‌های شبتای را آغاز کرده و برای تظاهرکنندگان جریمه‌هایی وضع کرده که به نظر می‌رسد باعث سر و صدا شده‌اند. ویدئوهای ارسال شده توسط فعالان این امر را نشان می‌دهد.

پلیس با بیان اینکه «بر اساس دستورالعمل دیوان عالی، لازم است تعادل بین آسیب نرساندن به مردم و آزادی تظاهرات رعایت شود»، افزود: «اعتراضاتی که تا ساعات معقول، تا ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب ادامه داشته باشند را می‌توانیم بپذیریم."

پیش بینی می‌شود این تظاهرات از روز سه شنبه ساعت هشت صبح آغاز و تا اواخر عصر همان روز ادامه داشته باشد.

انتظار می‌رود معترضان در فرودگاه تظاهرات کنند این در حالی است که هفته گذشته ۵۲ تن در محل فرودگاه بازداشت شدند.

به نوشته روزنامه هاآرتص، جنبش اعتراضی بر این باور است که محل تظاهرات در فرودگاه از پوشش بین‌المللی زیادی برخوردار است و به تیترهای اعتراضات کمک می‌کند و «دولت مشروعیت و کنترل خود را از دست داده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha