• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402042012463
  • خبرنگار : 71402

تاکید لیتوانی به ناتو برای ساخت پایگاه‌های نظامی در مرز با روسیه

تاکید لیتوانی به ناتو برای ساخت پایگاه‌های نظامی در مرز با روسیه
هیتاناس ناوسدا

روزنامه «تایمز» گزارش داد، رئیس‌جمهوری لیتوانی معتقد است که ناتو باید محدودیت‌های خودش را برای ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی در نزدیکی مرزهای روسیه کنار بگذارد.

به گزارش ایسنا، در گزارش نشریه تایمز آمده است که هیتاناس ناوسدا، رئیس‌جمهوری لیتوانی تاکید دارد که ناتو باید «قانون تأسیس ناتو-روسیه» به سال ۱۹۹۷ را به دلیل استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس، به عنوان عهدی «مرده» به رسمیت بشناسد.

علاوه بر این، ناوسدا از متحدان کشورش در ناتو خواست به دلیل «وضعیت بسیار شکننده و خطرناک»، افزایش بودجه‌های نظامی خود را با سرعت بیشتری در دستورکار قرار دهند.

«قانون ایجاد روابط متقابل، همکاری و امنیت» در ۲۷ مه ۱۹۹۷ از سوی روسیه و ناتو در پاریس امضا شد. این سند سیاستگذاری، تعهدات روسیه و ناتو را در حوزه‌ها، هنجارها و مکانیسم‌های کلیدی تعامل آنها تعیین کرد. این توافق بر کاهش نیروی نظامی، تعداد تسلیحات مرگبار و ساختار امنیتی جدیدی که قرار بود جایگزین نظام جهانی دوقطبی شود، متمرکز بود. طرفین همچنین توافق کردند که کاهش قابلیت‌های تهاجمی را کنترل و همکاری امنیتی را تقویت کنند.

در اواسط ژوئن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که مسکو بخش اول کلاهک‌های هسته‌ای کشورش را به بلاروس منتقل کرده است و تا پایان سال، این ماموریت انتقال سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را تکمیل خواهد کرد. پوتین گفت این استقرار تسلیحاتی یک عنصر بازدارنده و سیگنالی برای کسانی است که در فکر تحمیل شکست استراتژیک به روسیه هستند.

در اواخر ژوئن، رئیس‌جمهوری لیتوانی همچنین با اشاره به خطرات مربوط به انتقال یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر به بلاروس پس از شورش مسلحانه ناکام ۲۴ ژوئن در روسیه، از ناتو خواست تا جناح شرقی خود را تقویت کند.

به گفته رئیس‌جمهوری لیتوانی، کشورهای ناتو نباید آنقدر نسبت به توانایی هسته‌ای روسیه نگران باشند و نیروهای خود را در نزدیکی مرز به صورت دائمی و نه چرخشی مستقر کنند.

لیتوانی به دنبال میزبانی از ۴۰۰۰ سرباز آلمانی به شکل دائمی است. ناوسدا ادعا کرد که «قانون مذکور، هنوز هم در برخی از پایتخت‌های ناتو تفکرها را آلوده می‌کند و اتحاد را در منطقه خاکستری دوگانگی استراتژیک نگه می‌دارد.»

لیتوانی از جمله اعضای ناتوست که از اوکراین حمایت می‌کند تا در اجلاس دو روزه ویلنیوس (سه‌شنبه و چهارشنبه)، مسیری را برای الحاق سریع دریافت کند. رئیس‌جمهوری لیتوانی اظهار داشت که چنین حرکتی «دولت اوکراین را تقویت می‌کند و به‌ویژه باعث تقویت روحیه مبارزات آنها می‌شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha