• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402042012541
  • خبرنگار : 90057

حمایت بایدن از تحویل اف ۱۶ به ترکیه/ سالیوان: جدول زمانی برای پیوستن اوکراین به ناتو نداریم

حمایت بایدن از تحویل اف ۱۶ به ترکیه/ سالیوان: جدول زمانی برای پیوستن اوکراین به ناتو نداریم

مشاور امنیت ملی بایدن ضمن اعلام حمایت بایدن از تحویل F-۱۶ به اوکراین و نیز ترکیه گفت که هیچ جدول زمانی برای پیوستن اوکراین به ناتو وجود ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست توجیهی در ویلنیوس پیش از نشست سران ناتو  گفت: موضوع ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین تهدیدی برای ناتو نیست.

او گفت : من نمی‌توانم یک جدول زمانی برای پیوستن اوکراین به ناتو تعیین کنم. من باور ندارم که شما چنین چیزی را اینجا شاهد باشید. با این حال واشنگتن در نشست سران ناتو "سیگنال مثبت" در مورد عضویت اوکراین در ناتو ارسال خواهد کرد. مسیر اصلاحات برای اوکراین ترسیم خواهد شد، اما «نمی‌توانم جدول زمانی برای آن تعیین کنم».

سالیوان هرگونه ورود فوری اوکراین به ناتو را با توجه به جنگش با روسیه رد کرد و گفت که این امر «ناتو را وارد جنگ با روسیه می‌کند».

مشاور امنیت ملی ایالات متحده همچنین گفت که بسته کمکی جدید ناتو به اوکراین مورد توافق قرار خواهد گرفت.

سالیوان گفت که بایدن از طرح تحویل F-۱۶ به ترکیه و ایده پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا نیز حمایت می‌کند.

او گفت، جو بایدن درباره انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه با کنگره مشورت خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا "به وضوح از این انتقال حمایت می‌کند. 

سالیوان هیچ جزئیاتی در مورد زمان بندی ارائه نکرد.

او گفت که تلاش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا با پیوستن سوئد به ناتو ارتباطی ندارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت که پیوستن سوئد به ناتو پس از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا امکان پذیر خواهد شد.

سالیوان گفت: ناتو ناتو است. اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا. ایالات متحده بخشی از اتحادیه اروپا نیست. ایالات متحده قبلا از ورود ترکیه به این مذاکرات با اروپا و از سرگیری مجدد این مذاکرات با اروپا درباره عضویت در اتحادیه اروپا حمایت کرده است. جو بایدن سابقه بسیار طولانی در این زمینه داشته است، مدتها قبل از اینکه موضوع عضویت سوئد در ناتو مطرح شود. بنابراین تا جایی که به ما مربوط می شود، این مسائل به هم مرتبط نیستند."

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حاشیه نشست سران ناتو در ویلنیوس در ۱۲ ژوئیه دیدار خواهد کرد. سالیوان گفت: «رئیس‌جمهور فردا این فرصت را خواهد داشت که با رئیس‌جمهور زلنسکی دیدار کند، آنها درباره چگونگی آمادگی ایالات متحده در کنار متحدان و شرکای ما برای تعهدات بلندمدت برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود و جلوگیری از تجاوزات آینده صحبت خواهند کرد.»

سالیوان گفت که کشورهای عضو ناتو مدل نیروی جدیدی را در نشست ویلنیوس قبول خواهند کرد و همچنین با افزایش هزینه‌های نظامی خود موافقت خواهند کرد.

وی افزود: از جمله، متحدان یک مدل نیروی جدید ناتو را  قبول خواهند کرد که ظرفیت آمادگی را افزایش می دهد. متحدان با افزایش هزینه‌های دفاعی و اتخاذ یک تعهد سرمایه گذاری دفاعی جدید موافقت خواهند کرد.

این مقام آمریکایی گفت که کشورهای عضو ناتو بیش از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را امروز به هزینه های نظامی اختصاص می‌دهند یا در مسیر رسیدن به آن هستند، و افزود که متحدان "موافق هستند که ۲ درصد باید یک کف باشد، نه سقف."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha