• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402042012957
  • خبرنگار : 71234

اجلاس کمیته بودجه و برنامه‌ریزی مجمع مجالس آسیایی؛

علیزاده: کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی نقش سازنده‌ای در توسعه قاره آسیا داشته باشند

علیزاده: کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی نقش سازنده‌ای در توسعه قاره آسیا داشته باشند

رئیس گروه پارلمانی ایران در مجمع مجالس آسیایی (APA) با بیان اینکه یک جانبه گرایی حاکم بر جهان به حاشیه رانده شده است، گفت: کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی در فضای بین المللی جدید با هم افزایی نقش سازنده‌ای در رشد و توسعه قاره آسیا داشته باشند.

به گزارش ایسنا، علی علیزاده در اجلاس کمیته دائمی بودجه ‌وبرنامه ریزی مجمع مجالس آسیایی ابراز امیدواری کرد که دستاورد این نشست برداشتن گام‌هایی موثر در راستای ارتقای جایگاه و نقش مجمع مجالس آسیایی در عرصه دیپلماسی پارلمانی باشد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی بیش از هر مقطعی از اهمیت برخوردار شده است، افزود: یکجانبه گرایی حاکم بر جهان به حاشیه رانده شده و دیگر امنیت نظام بین الملل ماهیتی دستوری نداشته و به امری هم افزا و مشارکتی با حضور حداکثری کنشگران تبدیل شده است. لذا باید دیپلماسی پارلمانی به عنوان دیپلماسی مکمل در چارچوب و فضایی مرکب از پارلمان‌ها و نمایندگان مجالس در روند توسعه همه جانبه ملتها بیش از پیش نقش آفرینی کند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در این راستا باید نقش آفرینی پارلمان های آسیایی در روند توسعه این قاره از طریق تقویت تعاملات بین پارلمانی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و چندجانبه گرایی به عنوان یکی از ابزارهای محوری در پیشبرد رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای آسیایی بیش از پیش مدنظر ‌باشد.

مجمع مجالس آسیایی یکی از مصادیق برجسته دیپلماسی پارلمانی است

علیزاده یکی از مصادیق برجسته دیپلماسی پارلمانی را مجمع مجالس آسیایی به عنوان یک نهاد شناخته شده و جا افتاده آسیایی خواند و گفت: حضور فعال ما در نهادهای منطقه ای از جمله مجمع مجالس آسیایی  ناشی از همین توجه به اهمیت دیپلماسی پارلمانی و جایگاه چندجانبه گرایی در پیشرفت کشورها و ملت‌های آسیایی است.

وی اضافه کرد: با گذشت هفده سال از تاسیس مجمع مجالس آسیایی، این نهاد توانسته است جایگاه خود را به عنوان یک ائتلاف مهم از پارلمانهای کشورهای آسیایی مطرح کند. حضور فعالانه پارلمان‌های آسیایی در نشسته‌ها و برنامه های مجمع مجالس آسیایی بیانگر اهمیت روزافزون اهدافی است که این نهاد به دنبال تحقق آنهاست؛ مجمع مجالس آسیایی توسعه یافته می‌تواند الگوهای موثری از حکمرانی شمولی و جمعی و همکاری نوین آسیایی را به قاره کهن آسیا عرضه کند.

وی تاکید کرد: ضروری است کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی در فضای بین المللی جدید با هم افزایی و اشتراک مساعی نقش سازنده ای در رشد و توسعه این قاره ایفا کنند.

علیزاده یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از زمان تاسیس مجمع مجالس آسیایی تا کنون همواره با همراهی سایر اعضا از هیچ تلاشی در جهت ارتقا این نهاد فروگذار نکرده و همچنان خود را متعهد به ادامه این مسیر می داند. مجمع مجالس آسیایی، کشورهای عضو را با وجود سلایق مختلف و تفاوتهای اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی گرد هم آورده که این موضوع می تواند یکی از مهم ترین دستاوردهای این نهاد باشد. با این وجود باید در نظر داشت که پیش نیاز پویائی و موفقیت هر سازمان و نهاد بین المللی و منطقه ای بستگی تام به اراده سیاسی و تعهدات هر یک از اعضاء آن نهاد است.

طرح تحول در مجمع مجالس آسیایی در دستور کار قرار گیرد

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع مجالس آسیایی افزود: در این راستا حضور فعال و سازنده در برنامه ها و نشستها، مشارکت مالی در جهت فعالیتهای سازمان، تعهد اعضاء نسبت به اجرائی نمودن تصمیمات و توافقات به عمل آمده و متعهد بودن اعضاء به اهداف و برنامه های سازمان، در زمره فاکتورهای اساسی در موفقیت هر نهاد بین المللی و منطقه ای است. مجلس شورای اسلامی ایران با توجه به نشستها و جلساتی که در این سالیان با یکدیگر داشته ایم و تجارب خوبی که در این حوزه کسب نموده ایم پیشنهاد دارد موضوع «طرح تحول در مجمع مجالس آسیایی» با هدف چابک سازی و پاسخگو نمودن مجمع مجالس آسیایی به نیازهای ملتهای آسیایی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha