• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402042013152
  • خبرنگار : 71461

در رویداد «مقام مجنون» تبیین شد

بررسی نقش میان‌داران در هیات‌های مذهبی + رونمایی از «نشان ملی حبیب»

بررسی نقش میان‌داران در هیات‌های مذهبی + رونمایی از «نشان ملی حبیب»

رویداد «مقام مجنون» با محوریت پاسداشت پیرغلامانِ میاندار حسینی در سراسر کشور به همت بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که امروز سه‌شنبه(۲۰تیرماه) در مجموعه فرهنگی امام رضا(ع) برگزار شد، در ابتدا احمد علوی، شاعر آئینی دقایقی به شعرخوانی پرداخت.

سپس منصور ارضی -مداح اهل‌بیت(ع) - در این مراسم با اشاره به اینکه میان‌داری هیات باید در سلک هر مداحی باشد و مسیر تقوا و پرهیزکاری را به او نشان دهد، اظهار کرد: مرحوم حاج قاسم مستوفی از جمله میان‌دارانی بود که همیشه سعی می‌کرد سخن بی‌جا به زبان نیاورد. در گذشته میان داران شکل‌شان فرق داشت. برخی از آنها میان‌دار جنگ میدان‌دار بودند. آنها میدان را رها نمی‌کردند. مرحوم سید ابوالفضل کاظمی از این دست میان‌دارها بود.

وی ادامه داد: برخی تصورشان بر این است که میان‌دار فقط باید زبان داش مشتی‌های قدیم‌ را داشته باشد در حالی که در قدیم میان داران زبانی داشتند که فرد را متحول می‌کرد.

این مداح اهل‌بیت(ع) در ادامه با ذکر خاطره‌ای یادآور شد: پدرم تعریف می‌کرد که مصطفی دیوانه زمانی که میان‌دار شد، هر مریضی می‌آوردند و او دعا می‌کرد شفا می‌گرفت. کار میان‌داری با لات بودن متفاوت است، میان‌داران اولین اشخاصی بودند که واجبات را انجام و اجازه نمی دادند کسی غیبت کند. کسی نزد حاج قاسم مستوفی غیبت نمی‌کرد.

ارضی خاطرنشان کرد: اگر جوان‌ها می‌خواهند مسیر میان‌داری را جلو بروند باید این نکات را رعایت کنند تا دیگران را هم جذب کنند. اگر این مراقبت‌ها نباشد و درگیر فضای مجازی شوند، وضعیت امروز می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته میان‌دار در هیأت دعا می‌کرد و دقت داشت توجه مردم از امام حسین(ع) جدا نشود، تصریح کرد: میان‌دار خودش یک معلم باعمل است و گفتار زیاد ندارد و تنها یک نوای مظلوم سر می‌دهد.

این مداح اهل‌بیت(ع) ادامه داد: مرحوم سید محمود نجفی هم منبر می‌رفت، هم نوحه می‌خواند و هم میان‌داری می‌کرد. یک روز به من گفت در بازار رفتن سخت است چون باید شاه را دعا کرد. به حاج اکبر ناظم گفتند در چهارسو بزرگ باید شاه را دعا کرد و او در بازار برای حضرت عباس(ع) خواند و خودش را از بالا زمین زد. مداح گاهی خودش میان‌داری می‌کرد.

مداح و میانه‌دار باید هوای هم را داشته باشند

وی با اشاره به اینکه خوب است میان دار و مداح هوای هم را داشته باشند، گفت: گاهی میان‌دار و مداح با هم لج‌ می‌کنند و اجازه نمی‌دهد او کارش را کند و بالعکس و این‌ها نیازمند استغفار هستند.

این مداح اهل‌بیت(ع) اضافه کرد: میان دار نیازمند تقواست، اگر حتی یک ساعت از عمرتان باقی مانده است مانند میان‌داران گذشته دعوت به تقوا و امام حسین(ع) کنید. اگر هنوز از غلامعلی رجبی می‌گوییم برای این است که او از میان داران است.

ارضی ابراز کرد: مداح می‌تواند جلوی نظام بایستد اما وقتی پای این نظام ۳۰۰ هزار خون ریخته است، نظام برنمی‌گردد اما آبروی ما ریخته می‌شود و باید بدانیم گاهی با اعمال، رفتار و خواندن خود آبروی امام حسین(ع) را می‌بریم. امام حسین(ع) با ما زندگی می‌کند اما ما با ایشان زندگی نمی‌کنیم.

وی افزود: خدا روزی را نیاورد که کسی وارد هیأت شود و بگوید من گرفتار هستم و ما دست او را نگیریم. اولین دست گیر او باید میان‌دار هیأت باشد.

از نظر هنری کار میان‌داری شگرف است

در بخش دیگری از این‌ مراسم امین فروغی -عاشورا پژوه- به تاریخچه میان‌داری در دوران صدر اسلام پرداخت و اظهار کرد: از قرن چهارم هجری به این طرف که عزاداری حسینی رواج یافت آیین میان‌داری در هیأت‌ها شکل گرفت. از نظر هنری کار میان‌داری شگرف است. هر مرثیه‌ای باید دو بال عاطفه و حماسه داشته باشد و میان‌دار وظیفه‌اش پیوند این دو بال است و در جای خود در هیأت و حین سینه‌زنی فریاد می‌زند مظلوم و سینه‌زن جواب می‌دهد حسین.

وی ادامه داد: در دوره ممنوعیت عزاداری در دوره رضاخان دسته‌ای به دنبال این بود حصر را بشکند و وارد بازار شود، این عزاداران نزد سید اسدالله یزدی رفتند که در بازار پرسه می‌رفت و ظهر در بازار اشعاری را می‌خواند. او معمولاً در صحن مسجد، اشعار فیض را می‌خواند. مردم به او سکه می‌دادند و او بعد از آن در مسیر هر فقیری می‌دید سکه‌ای به او می‌داد و هیچ برای خودش نگه نمی‌داشت.

این عاشورا پژوه افزود: دسته نزد او رفتند و خواستند جلوی دسته باشد تا نظمیه‌چی‌ها مزاحم نشوند. دسته حرکت کرد و نظمیه‌چی‌ها مقابلشان ایستادند. سید اسدالله گفت اگر مزاحم شوید بالای چهارپایه می‌روم. آنها ترسیدند و دسته را رها کردند.

در بخش دیگری از این مراسم مهدی غیاثی مداح اهل بیت(ع) به مرثیه‌خوانی پرداخت.

رونمایی از «نشان ملی حبیب»

مراسم رونمایی از «نشان ملی حبیب» بخش دیگری از این ‌مراسم‌ بود که باحضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، سیدرضا موذن پیرغلام اهل‌بیت(ع)، جواد حیدری عضو هیأت مدیره بنیاد دعبل خزاعی و غلامرضا محمدی شاعر و طراح این نشان، رونمایی شد.

این نشان بناست برای تقدیر به پیرغلامان سیدالشهدا(ع) اهدا شود که امسال به میان داران هیأت‌ها اهدا می‌شود.

خانواده شهید سید ابوالفضل کاظمی، عباس ابوالقاسمی از هیأت بنی‌هاشم متولد ۱۳۰۸، حسن سروش هیأت طفلان مسلم، حسن لاله هیأت مسلمیه سرچشمه، پرویز گرکانی هیأت قائمیه، اثنی عشری هیأت محبان الزهرا(س)، عبدالله ابراهیمی خالدی هیأت جان نثاران حضرت ابوالفضل(ع)، حسن جمشیدی فرد هیأت پیروان امام حسین(ع)، حسین فتاح دماوندی هیأت مرکزی دماوند، محسن ناظم هیأت صنف بزاز، علیرضا کمیلی هیأت زنجیرزنان اردبیلی‌ها، محمد نمدچی هیأت لثارات الحسین(ع)، قاسم نوری هیأت محبان العباس(ع)، فریدون کریم‌پور روضه‌خوان شب‌های جمعه کربلا،   احمد طاهری جعفری هیأت محبین الائمه(ع) ۱۵ میان دار هیأتی بودند که در این مراسم تقدیر شدند.

در این رویداد ۱۰ روزه، بیش از ۲۰۰ نفر از پیشکسوتان عرصه هیأت و روضه اهل‌ بیت(ع)، مورد تکریم و تعظیم قرار خواهند گرفت. در استان تهران برنامه مرکزی برای تجلیل از ۱۳ میاندار هیأت عصر امروز (سه‌شنبه ۲۰ تیرماه) در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) برگزار شد.  

منصور ارضی، حسین سازور، امیر کرمانشاهی، حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، مهدی امین فروغی، امین مقدم و جمعی از پیرغلامان و ذاکران سیدالشهدا(ع) در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha