• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402042113291
  • خبرنگار : 50184

پژوهشگر حوزه علم و فناوری:

تخصص گرایی از وجوه اصلی دانش بنیانی است

تخصص گرایی از وجوه اصلی دانش بنیانی است

ایسنا/کرمانشاه یک پژوهشگر حوزه علم و فناوری با بیان اینکه دانش بنیان یعنی اینکه بنیان و محور تصمیم گیری‌ها علم و تخصص باشد، گفت: تخصص گرایی یکی از وجوه اصلی دانش بنیانی است. 

دکتر سیدوحید احسانی در نشست تخصصی "جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه" که به همت سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به عدم تحقق کامل برنامه های اول تا ششم توسعه در کشور، اظهار کرد: بنظر می رسد برنامه هفتم توسعه هم که لایحه آن تدوین شده به سرنوشت دیگر برنامه ها دچار خواهد شد و به هدفی که از آن می خواهیم، نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه باید آسیب شناسی شود که چرا در این برنامه ها به آنچه که خواسته ایم نرسیده‌ایم، گفت: حوزه علم و فناوری یکی از مسائلی است که در برنامه پیشین به آنچه که برای آن هدفگذاری کرده بودیم، نرسیدیم. 

این دکترای توسعه کشاورزی به توجهاتی که طی سالهای اخیر به حوزه علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان شده اشاره کرد و گفت: ما در مسیری افتاده ایم که می خواهیم دانش بنیان شویم، اما در عمل آنچه را که در آموزش عالی کشور می بینیم، متفاوت است و برای این حوزه متخصصان آن نظر نمی دهند. 

وی تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان یعنی اینکه اقتصاد ما به جای اتکای به نفت، متکی به حوزه علم و فناوری باشد و از این راه رشد اقتصادی داشته باشیم، اما در مقابل می بینیم که خود این حوزه هم به نفت متکی شده و دانش نفت بنیان را داریم.

احسانی اضافه کرد: در حال حاضر در حوزه علم و فناوری تنها یک ویترین به نام تعداد مقالات علمی درست کرده ایم و مدام از جایگاهی که در دنیا در این بخش داریم می گوییم، بدون اینکه به کیفیت و اینکه قرار است با این تعداد مقاله چه اتفاقی برای حوزه های مختلف ما بیافتد، بپردازیم. 

وی اضافه کرد: از طرفی یکی از وجوه دانش بنیان شدن تخصص گرایی است، یعنی برای هر حوزه ای متخصصان همان حوزه تصمیم گیری کنند و یا اینکه از دیدگاه‌های آنها استفاده شود، درحالیکه در حال حاضر این گونه نیست. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha