• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402042113390
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش بنیان در استفاده از تکنولوژی‌های نوین تصفیه فاضلاب

بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش بنیان در استفاده از تکنولوژی‌های نوین تصفیه فاضلاب

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از پایش مستمر واحدهای صنعتی و خدماتی در خصوص نحوه مدیریت فاضلاب تولیدی واحدها خبر داد و اظهار کرد: از ظرفیت‌های علمی شرکت‌های دانش بنیان در استفاده از تکنولوژی‌های نوین تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود.

اسدالله حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در اجرای ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب و پیشگیری از آلودگی منابع آبی، نحوه مدیریت فاضلاب واحدهای صنعتی و خدماتی به طور مستقیم توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست سطح استان مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد و واحدهای آلاینده شناسایی شده، برابر مقررات ملزم به رفع آلودگی در مهلت تعیین شده هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی مکلفند فاضلاب تولیدی در مجموعه‌های خود را تا حد استانداردهای تخلیه به محیط‌های پذیرنده ( چاه جاذب، اراضی کشاورزی (فضای سبز و درختان غیر مثمر ) و آب‌های سطحی) تصفیه کنند و برابر ضوابط، تخلیه هرگونه فاضلاب خام در محیط ممنوع است.

حاتمی با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده واحدهای صنعتی دارای فاضلاب در استان، کشتارگاه‌ها و واحدهای فرآوری مواد غذایی و لبنی هستند، اظهار کرد: واحدها علاوه بر مدیریت فاضلاب‌های صنعتی خود ملزم به مدیریت پساب‌های بهداشتی و تصفیه آن هستند.

وی گفت: صنایع بزرگ استان در فرآیند تولید عمدتاً فاضلاب صنعتی نداشته، اما با توجه به حجم فاضلاب‌های بهداشتی تولیدی این گونه فاضلاب‌ها را مورد تصفیه قرار داده و بعد از رعایت استانداردها در محیط‌های پذیرنده که عمدتاً فضای سبز هستند تخلیه و مورد نظارت و پایش این اداره کل قرار می‌گیرند و در برخی از صنایع نیز پساب تولیدی برگشتی بوده و مجدداً در فرآیند تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حاتمی گفت: در حال حاضر شهرک صنعتی بیرجند که در مقایسه با سایر شهرک‌ها تعداد صنایع بیشتری دارد مجهز به سیستم تصفیه خانه فاضلاب مرکزی بوده و واحدهای مستقر در شهرک جهت مدیریت بهتر و صحیح تر پساب تولیدی خود ملزم به اتصال به شبکه جمع آوری هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: وضعیت پساب خروجی واحدها از طریق پایش آزمایشگاه های این اداره کل و همچنین در قالب خود اظهاری در پایش مورد رصد قرار می‌گیرد و در صورت آلایندگی، اخطاریه‌های لازم برای واحد آلاینده صادر و درصورت عدم رفع آلودگی برخورد قانونی لازم از طریق مراجع ذیصلاح انجام و همچنین این واحدها برابر دستورالعمل‌های مربوطه در فهرست صنایع آلاینده مشمول پرداخت عوارض سبز از نیم تا یک و نیم درصد فروش نیز قرار می‌گیرند.

حاتمی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کم آبی حاکم بر استان، علاوه بر مدیریت صحیح مصرف آب در چرخه تولید، تصفیه فاضلاب‌ها و استفاده مجدد از پساب برگشتی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های علمی شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور در بخش تصفیه فاضلاب و استفاده از تکنولوژی‌های نوین باید مورد توجه مسئولان واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی قرار گیرد. 

انتهای پیام  
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha