• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402042113466
  • خبرنگار : 50107

روایت رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از تجارب زلزله خوی و ترکیه 

روایت رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از تجارب زلزله خوی و ترکیه 

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ضمن بیان تجاربی که از دو زلزله خوی و ترکیه به دست آمده است، گفت: در کمتر از یک ساعت یک اردوگاه با بیش از ۱۰۰ چادر برپا می‌شود؛ ما در ترکیه ساعتی ۱۰۰ چادر برپا می‌کردیم، همه دستگاه‌ها باید با هم همکاری کنند و هیچ کس نباید احساس کند زیر سایه دستگاه دیگری است.

بابک محمودی امروز ۲۱ تیر ماه، در مانور امداد و نجات ولایت که در بوستان بهار مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بعد از زلزله خوی و ترکیه که ‌ما به طور کامل در این دو صحنه حضور داشتیم، تجارب این دو حادثه سبب شد طراحی‌هایی را انجام دهیم تا بتوانیم در حداقل زمان ‌و بهترین مدت، ماموریت اسکان اضطراری، جست‌وجو و نجات را انجام دهیم.

وی بیان کرد: در زمینه اسکان اضطراری در خوی مشکل اصلی ما امنیت بود. منازل مردم آسیب جدی ندیده بود و وسایل زندگی آن‌ها سالم بود اما جرات حضور در خانه‌های خود را نداشتند، علاوه بر این به اردوگاه‌ها نیز نمی‌آمدند، زیرا نگران بودند خانه‌ها از نظر امنیت دچار مشکل شود. در چند روز اول دچار چالش جدی بودیم، اردوگاه برپا می‌شد اما کسی در داخل آن حضور پیدا نمی‌کرد و مردم چادر و وسایل را می‌بردند. پس از برقراری امنیت با حضور حدود ۱۵۰۰ نیرو و ۱۰۰ دستگاه خودروی انتظامی، مردم در اردوگاه‌ها حاضر شدند.

محمودی افزود: مورد دیگر جیره غذایی بود؛ جیره‌های غذایی بسته‌های یک روزه، ۷۲ ساعته و ۱۰ روزه است، در حالی که در ترکیه غیر از پوشاک چیز دیگری توزیع نمی‌شد. همه باید در اردوگاه حاضر می‌شدند که در آنجا غذای گرم برقرار بود. زمانی که ما بسته غذایی توزیع می‌کنیم ممکن است هر عضو خانواده یک بسته بگیرد، در حالی که وقتی غذای گرم توزیع می‌شود هر فرد نهایت دو کاسه غذا دریافت می‌کند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: ما در خوی بیش از یک میلیون ‌کنسرو توزیع کردیم اما مردم همیشه گرسنه بودند. سپاه آشپزخانه‌های سیار خود را وارد این حوزه کرده، در نتیجه در اردوگاه غذا پخت و توزیع می‌‎شد. در ترکیه چادر نیز توزیع نمی‌شد.

وی با بیان اینکه تمام فضاهای مناسب برای اردوگاه باید از همین الان نقشه‌برداری شود، عنوان کرد: باید مشخص شود که چند چادر را می‌توان در این مناطق مستقر کرد. استان‌های معین باید مناطق و بلوک‌ها و تعداد چادرها در این مناطق را شناسایی کنند.

محمودی ادامه داد: ما در خوی رکورد استقرار اردوگاه را شکستیم، در روز ۳۰ اردوگاه و در هر کدام ۴۰۰ تا ۴۵۰ چادر برپا می‌کردیم. در خوی ۱۷۵۰ خانه به طور کامل تخریب شده و ۷۰۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده بود که کل آن به ۱۰ هزار عدد نمی‌رسید اما ما بالغ بر ۴۳ هزار چادر توزیع کردیم.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اینکه مهم‎ترین بخش این مانور وحدت بین سازمان‌ها و دستگاه‌ها و یکپارچه‌سازی همه در زمان بحران است، تصریح کرد: در این صورت هر دستگاهی کار خود را به خوبی تشخیص داده و به موقع انجام می‌دهد و نقاط کور در تمرینات برای ما روشن می‌شود.

وی اضافه کرد: ما این مانورها را در تمام کشور به صورت منطقه‌ای انجام می‌دهیم. ۱۰ منطقه در کشور داریم که هر سه استان یک منطقه را تشکیل می‌دهند. مانور امروز شامل سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بود. تاکنون در ۴ منطقه مانور انجام شده و ۶ منطقه باقی‌مانده که تا پایان سال انجام خواهد شد.

محمودی گفت: برپایی اردوگاه مهمترین ماموریت در شرایط امدادی بوده و نقشه اردوگاه نقشه استاندارد جهانی صلیب سرخ است. در کمتر از یک ساعت یک اردوگاه با بیش از ۱۰۰ چادر برپا می‌شود. ما در ترکیه ساعتی ۱۰۰ چادر برپا می‌کردیم. همه دستگاه‌ها باید با هم همکاری کنند و هیچ کس نباید احساس کند زیر سایه دستگاه دیگری است. باید حداقل هر ۶ ماه یک بار در شهرستان‌های مختلف و مرکز استان این تمرین انجام شود تا انسجام روز به روز افزایش یابد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر بیان کرد: سازمان هلال احمر با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در کشور یکی از سازمان‌ها و مجموعه‌های بسیار پویا، قدرتمند و دارای توانایی‌های بسیار بالایی است. در زلزله ترکیه ۱۰۲ کشور برای امدادرسانی حضور داشتند اما صلیب سرخ جهانی به صورت ویژه از هلال احمر ایران تشکر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha