• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402042113468
  • خبرنگار : 50471

در پی خسارت تراکتورهای طبیعت به مزارع کشاورزی؛

جمعیت گرازها در نهاوند تعدیل می‌شود

جمعیت گرازها در نهاوند تعدیل می‌شود

ایسنا/همدان اهالی روستای سیاه‌دره بخش خزل نهاوند از مسئولان محیط‌ زیست برای جلوگیری و مقابله با خسارات فراوان گرازها به مزارع کشاورزی درخواست کمک دارند.

خسارت‌های جدی ناشی از وجود تعداد زیادی گراز در اطراف روستای سیاه‌دره باعث گلایه و ناراحتی اهالی این روستا و موجب نابودی بخش زیادی از مزارع و حاصل دسترنج یک‌ساله آنها شده است.

مردم و شورای این روستا اعلام کردند که گراز کل کشاورزیشان را نابود کرده و به خاطر خدا به گوش کلیه مسئولان شهرستان نهاوند مانند نماینده مردم، فرماندار نهاوند، دادستان، اداره حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی نهاوند برسانید که چاره ای برای این روستا بیندیشند.

این اهالی اعلام کردند که به داد ما برسید چرا که یک سال زحمت کشاورزی ما به هدر رفت و با این خرج هیچ درآمدی نداریم جز ضرر و زیان گراز.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نهاوند در ارتباط با شکوائیه تعدادی از اهالی روستاهای سیاه دره و ملوسان نهاوند درباره تعرض گرازهای وحشی به مزارع و باغات میوه، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام پذیرفته در زمینه ادعای شاکیان، دو گروه از میرشکاران استان به محل روستاهای شاکی اعزام شدند تا با تعدیل و شکار تعدادی از گرازها، نسبت به دفع و جلوگیری از استمرار خسارات وارده اقدام کنند.

عزیز قیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به حضور گرازها و توله‌های آنها، گرگ‌ها کمتر متعرض دام‌های روستائیان می‌شوند و از گرازها و توله‌های آنها استفاده می‌کنند و دامداران می‌توانند با خیالی آسوده نسبت به گسیل دام‌های خویش به مراتع اقدام کنند اما اگر جمعیت این گرازها، خرگوش‌ها و ... کم شود، گرگ‌ها به ناچار متعرض دام‌ها و انسان‌ها می‌شوند بنابراین شایسته است در حفظ آنها کوشا باشیم.

قیاسی در این رابطه به نقش مهم و بی‌بدیل گرازهای وحشی در زنجیره غذایی اشاره کرد و افزود: گرازها پوزه دراز و محکمی دارند و از ریشه درختان تغذیه می‌کنند و در حین خوردن غذاهای گیاهی، خاک را شخم می‌زنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند ادامه داد: در بیابان و علفزارهایی که گراز وجود دارد، به علت زیر و رو شدن خاک و پاشیده شدن آن روی دانه گیاهان، رویش و تنوع آنها بیشتر است به همین علت به گرازها تراکتور طبیعت می‌گویند که البته برای زمین‌های کشاورزی مناسب نبوده و سبب نابودی محصولات می‌شوند.

وی یادآور شد: از طرف دیگر در فصل زمستان که همه جا پوشیده از برف است، گرازها با کنار زدن برف و زیر و رو کردن خاک، مواد غذایی و مکان استراحت را در اختیار پرندگان و حتی برخی از پستانداران قرار می‌دهند به این ترتیب نقش پستانداران در طبیعت از اهمیت بالایی برخوردار است و چرخه تعادل اکولوژیک به صورت به هم پیوسته بین جانوران برقرار است.

قیاسی در پایان تأکید کرد: یکی از مهمترین علل نابودی حیات‌وحش ناآگاهی انسان‌ها از اهمیت حیات‌وحش برای محیط زیست و زندگی مردم است و شاید مهمترین وظیفه ما در حفاظت از محیط‌زیست این باشد که در گام اول آگاهی مردم را نسبت به اهمیت حیات‌وحش افزایش دهیم بنابراین جا دارد نگاهی عمیق‌تر و مسئولانه‌تر به حیات‌وحش و محیط‌زیست اطرافمان داشته باشیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha