• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402042113656
  • خبرنگار : 71631

خودزنی یک هنرمند با نقاشی کردن خودش!

خودزنی یک هنرمند با نقاشی کردن خودش!

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که «آلبرشت دورر»، نقاش دوره رنسانس، پس از درگیری شدید بر سر دستمزد، با قرار دادن پرتره خود در تابلو نقاشی، از حامی خود انتقام گرفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، نتایج تحقیقات «یولینکا روبلک»،‌ استاد رشته تاریخ اروپا نشان می‌دهد که «آلبرت دورر» نقاش نامدار رنسانس توسط یک تاجر ثروتمند فرانکفورتی مامور شده بود که تابلو نقاشی را خلق کند، اما این سفارش در نهایت به کشمکشی برای دریافت دستمزد تبدیل شده است.

«دورر» در نهایت در جریان کشمشکی که برای دریافت دستمزد این تابلو نقاشی به وجود آمد، تصویری از خود را درست در وسط تابلو نقاشی کرد. در این نقاشی حواریون حین تماشای مریم مقدس در معراج به تصویر کشیده شده‌اند و هیچ‌کسی انتظار ندارد که خود «دورر» را به عنوان یک چهره لاغر و منزوی در این منظره ببیند.

خودزنی یک هنرمند با نقاشی کردن خودش!

«دورر» تصویر خود را درست در مرکز نقاشی و زیر تصویر مریم مقدس و مسیح نقاشی کرد تا مطمئن باشد همه مخاطبان بتوانند او را ببینند.

خودزنی یک هنرمند با نقاشی کردن خودش!

به گفته «روبلک»، «دورر»‌ در سایر نقاشی‌ها نیز تصاویر نامحسوسی از خود را در کناره‌ها یا گوشه نقاشی همچون یک امضا کوچک اضافه می‌کرد. اما نقاشی که برای این تاجر خلق شد در مقایسه با سایر نقاشی‌های این هنرمند متفاوت بود. «دورر» در مرکز این نقاشی به عنوان هنرمندی نقاشی شده است که یک پلاکارد در دست دارد و روی آن نام خود را نوشته است. هیچ هنرمندی هرگز چنین کاری نکرده بود.

«روبلک» با توجه به عصبانیتی که در نامه‌های به جای مانده از «دورر» وجود دارد، به این نتیجه رسید که این هنرمند خود را با هدف انتقام گرفتن در این تابلو نقاشی به تصویر کشیده است.

خشم «دورر» نسبت به تاجر آلمانی در ۹ مورد از نامه‌های سال‌های ۱۵۰۸ تا ۱۵۰۹ ابراز شده است. «دورر» در این نامه‌ها به این موضوع اشاره کرده بود که دستمزد کمی دریافت کرده است. مواد اولیه گران بود و «دورر» باید برای کناره‌های این نقاشی نیز به دستیارانش دستمزد می‌داد.

در یکی از این نامه‌ها مشخص شد که این هنرمند حتی با وجود دریافت دستمزد ۲۳۰ فلورینی، هیچ سودی به دست نیاورده است.

البته نسخه اصلی این شاهکار نقاشی بر اثر یک آتش‌سوزی که در سال ۱۷۲۹ در مونیخ رخ داد، نابود شد و امروزه به لطف کپی که یک هنرمند قرن هفدهمی از آن خلق کرده و در موزه تاریخ فرانکفورت نگهداری می‌شود، برای ما شناخته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha