• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1402042113916
  • خبرنگار : 71667

جزئیاتی از همکاری های ایران و آفریقا در حوزه ارتباطات

جزئیاتی از همکاری های ایران و آفریقا در حوزه ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: الان دو سند همکاری را با کشورهای آفریقایی و در حوزه های مختلف امضا خواهیم کرد و هدف هم این است که بتوانیم ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران را در کشورهای مختلف عرضه کنیم.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع پور _ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه اجلاس کشورهای عضو اکو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا درباره  جزئیات توافقات و همکاری های صورت گرفته همزمان با سفر رییس جمهور به آفریقا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: ما تلاشمان این است که در همه سفرهایی که آقای رییس جمهور به کشورهای مختلف دارند اسناد همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم داشته باشیم.

وی افزود: فکر می کنم الان دو سند همکاری را با کشورهای آفریقایی در حوزه های مختلف امضا خواهیم کرد و هدف هم این است که بتوانیم ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران را در کشورهای مختلف عرضه کنیم. هر کشوری هم که ظرفیت داشته باشد حتما استقبال می کنیم که از آن استفاده کنیم.

زارع پور گفت: ما ظرفیت های خوبی در حوزه های سخت افزار، نرم افزار و پلتفرم داریم و در همین نمایشگاه تجهیزاتی داریم که به کشورهای اطراف اروپایی صادر می شود. مزیت نسبی آنها این است که استانداردهای روز دنیا را دارند و ما هم در شبکه خود از آنها استفاده می کنیم و صادر هم می شود. البته در خیلی از حوزه ها ما در ابتدای راه بومی سازی  هستیم.
وی گفت: هر سال وزارت ارتباطات لیست اولویت بومی سازی خود را اعلام می کند که شرکت ها در آن حوزه فعالیت کنند. در مورد علاقه مندی کشورها موضوعات مختلفی داشتند. بعضی از کشورها تمایل داشتند از پلتفرم های ایرانی داخل کشور خود استفاده کنند و برخی به سخت افزارهای ایرانی علاقه مند بودند. بنابراین نمی شود کلی صحبت کرد اما همه خوشحال و راضی بودند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تکلیف کسانی که در ایران  از اینترنت ماهواره ای (استار لینک ) با توجه به ممنوعیت آن استفاده می کنند، تصریح کرد: ما از فعالیت پلتفرم های خارجی و اینترنتی استقبال می کنیم به شرطی که قوانین جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند. وزیر محترم ارتباطات عراق هم گفتند که حضور استارلینک در عراق هم منوط به رعایت قوانین کشور عراق است.

وی ادامه داد: هفته گذشته هم در یک اجلاس که تقریبا بالاترین نهاد تصمیم گیر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جهان است تصمیم گرفتند که براساس پیگیری ایران استارلینک را مکلف کرده که فعالیت در ایران نیازمند مجوز است و ما فکر می کنیم این اتفاق مبارک است و مقدمه را فراهم می کند تا فعالیت قانونی استارلینک را در ایران داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: من به عنوان وزیر ارتیاطات، وزیر وصل کردن هستم و من به دنبال فعالیت استارلینک در ایران به صورت قانونی هستم و زمینه های آن را هم فراهم می کنم. بسیار تمایل دارم تا حقوقدان‌ها در این زمینه با یکدیگر گفت‌وگو کنند، چون با پیگیری که ما انجام داده‌ایم یک اتفاق بزرگ حقوقی است، ITU چند مصوبه دارد و که یکی از آن ارتیکل ۱۸ و مصوبه ۲۳ اجلاس wrc  است که در آن تاکید شده اگر کسی بخواهد فعالیت اینترنت ماهواره ای در کشور دیگه ای داشته باشد، باید از رگولاتور آن کشور مجوز بگیرد. آی تی یو هم فعالیت استارلینک در ایران را مصداق این دانسته که در آن شفاف گفته شده است. اینترنت ماهواره ای هیچ وقت جایگزین اینترنت پر سرعت مبتنی بر فیبر نوری نخواهد شد.

زارع پور افزود:  گفتند به دلیل اینکه زیرساخت های لازم را به دلایلی مانند جنگ نداریم فعلا مجبوریم از استارلینک استفاده کنیم تا شبکه زمینی راه بی افتد. سرعتی که اینترنت ماهواره ای می دهد حداکثر ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است اما در شهرهایی که ما سرویس فیبر نوری داریم تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت داده ایم. در هر صورت به دنبال فراهم کردن زیرساخت های پر سرعت هستیم.

وی درباره نامه نماینده مجلس در زمینه  بازگرداندن اینترنت به  شرایط عادی تشریح کرد: این نامه در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت. پیشنهادهایی را به دفتر ریاست جمهوری ارائه کردیم که یکی از آنها هم بازنگری در مصادیق محدودیت‌هایی است که صورت گرفته است. به دنبال این اتفاق در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ سایت از جمله بازی‌های پرکاربرد و یک‌سری سرویس‌های دیگر را با توجه به دستور رئیس جمهور و در گارگروه فیلترینگ بررسی و بازگشایی شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنانش با بیان اینکه  تجربه نشان داده که اینگونه نشست‌ها در میان مدت جواب می‌دهد، تصریح کرد:  به عنوان مثال ما سال گذشته سفری به روسیه داشتیم و درحال حاضر  بعضی از شرکت‌های ایرانی که در نمایشگاه اجلاس اکو حضور پیدا کردند، در مناقصاتی که کشور روسیه برگزار کرده‌ برنده شده‌اند و میلیون‌ها دلار صادرات به این کشور داشته‌اند. این نیاز به زمان دارد، اما نقطه شروع‌اش همین معرفی‌هاست، البته شرکت‌های ما هم تا کنون چنین تجربه‌ای را نداشته‌اند و این نشست‌ها یاد می‌گیرند و خودشان را ارتقا می‌دهند تا بتوانند در مجامع بزرگ بین‌المللی حاضر شوند.

زارع پور در پایان گفت: در تمام کشورهایی که توسعه فیبرنوری رخ داده این فرایند ۵ تا ۶ سال طول کشیده است مخصوصا در کشورهایی مانند عراق که وسعت زیادی نیز دارد. با این حال همین کار در ایران طبق برنامه‌ریزی قرار است تا پایان دولت در کشور ۸۰ درصد خانوارها تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند. این کار سختی است ولی نتیجه‌ آن را در شهرهایی که کار شروع شده است می‌بینیم. با این سرعتی که داریم خیلی امیدوار هستیم تا پایان دولت سیزدهم قولی که دادیم را به آن عمل کنیم. پس از اینکه کار توسعه فیبرنوری در کشور تمام شد آمادگی داریم برای توسعه فیبرنوری در کشور عراق نیز به آن‌ها کمک کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha