• پنجشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1402042214316
  • خبرنگار : 71379

مدیرعامل ایسنا:

ایسنا در زمینه تبیین هویت ایرانیان تکلیف دارد/ لزوم توجه بیش از گذشته به فضای مجازی

ایسنا در زمینه تبیین هویت ایرانیان تکلیف دارد/ لزوم توجه بیش از گذشته به فضای مجازی

ایسنا/تهران مدیرعامل ایسنا در نشست سردبیران استانی با طرح این پرسش که چرا ما باید خودمان را از بیان غرب بشناسیم؟ خاطرنشان کرد: باید استان‌ها به نحوی روی فرهنگ‌ها و خرده‌ فرهنگ‌ها کار کنند که بتوانیم هویت خودمان را از ایران بشناسیم. به عنوان خبرگزاری باید کار ویژه‌ای در این حوزه انجام دهیم، در زمینه هیچ رویدادی نباید ساکت باشیم، باید شاخص گذاری هویتی خودمان را ثبت و منتقل کنیم و آرشیوی داشته باشیم تا اگر ۵۰ سال دیگر کسی بخواهد اطلاعاتی درباره فرهنگ و زبان ما ایرانیان کسب کند به ایسنا مراجعه کند. ایسنا در زمینه هویت و گذشته ایرانیان تکلیف دارد.

محمد مهدی خیرجو در نشست سالانه سردبیران استان‌های ایسنا به بحث روایت‌گری در خبر اشاره و اظهار کرد: نباید توجه به بحث روایتگری موجب غفلت از انتشار خبر شود ما خبرگزاری هستیم و وظیفه انتشار اخبار را داریم، انتشار اخبار شکل‌گیری روایت را به دنبال دارد، به تعبیر بهتر روایت‌ها از اخبار آغاز می‌شوند. مخاطبان خبرگزاری را برای دیدن اخبار بازدید می‌کنند و بعد به دنبال روایت از همان اخبار هستند، روایت‌ها اخبار را جذاب‌تر می‌کنند به نحوی که در ذهن مخاطب ماندگار می‌شوند.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران با تاکید بر اینکه باید به نحوی اخبار ارسال شود که مخاطب بتواند نسبت به اخبار ما تحلیل داشته باشد خطاب به سردبیران استان‌ها اظهار کرد: تحقق این مهم را با قوت بیشتر دنبال کنید، کانال‌ها و صفحات استانی برای برخی مخاطبان اهمیت بیشتری دارند، همه مخاطبان به دنبال کانال‌ها هستند، آنها اخبار منتشر شده را به صورت مویرگی در کانال‌ها دنبال می‌کنند و انتشار اخبار در کانال‌های استانی به دست مخاطبان کف جامعه هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه اخبار محلی جزء اخباری است که خانواده‌ها خوب منتشر می‌کنند، تاکید کرد: با حضور در کانال‌های محلی و گروه های خانوادگی مردم این حس نزدیکی و قرابت را بیشتر حس می کنند، لذا پذیرش بیشتری دارند. کانال‌های استانی و سایت‌های استان‌ها در فضای مجازی مهم‌ترین مرجع خبری است، شاید برخی ایسنای مرکز را دنبال نکنند اما اخبار استانی را حتما دنبال می‌کنند، به تعبیر بهتر تنها مرکز استان نباید مورد توجه باشد، ایجاد کانال و صفحات استان‌ها، کل شهرستان‌ها و بخش‌های هر استان در فضای مجازی باید با قوت دنبال شود، در صورت تحقق این امر مشاهده خواهیم کرد که یک خبر به صورت مویرگی در کل کشور منتشر می‌شود.

خیرجو با تاکید بر اینکه اولویت ما در ایسنا تقویت فضای مجازی به ویژه در استانهاست، خواستار راه‌اندازی کانال‌های استانی و شهرستانی شد و گفت: اگر قرار بر این است که اخبار مهم و روایت‌ها به صورت گسترده منتشر شوند باید کانال‌ها و صفحات مجازی فعال داشته باشیم، یکی دو ماه دیگر تنور انتخابات داغ‌ می‌شود و نمی‌توان اخبار را فقط در صفحات خبرگزاری‌ منتشر کرد، اکنون بهترین فرصت برای جذب مخاطب بیشتر توسط رسانه های محلی است.

وی با اشاره به اهمیت بالای مباحث چندرسانه‌ای (مالتی مدیا) خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش گفته شد در سال‌های آینده روی صفحه گوشی‌تان زندگی خواهید کرد، شاید باور نمی کردیم ولی هم‌اکنون شاهد تحقق زندگی روی صفحه گوشی هستیم، موضوع دیگر که سال‌ها پیش مطرح شد دیده شدن و پسندیده شدن و در معرض قضاوت قرار گرفتن بود که این موضوع نیز هم‌اکنون در صفحات مجازی به وقوع پیوسته است، همچنین پیش‌بینی شده بود که در آینده مردم بجز متن به دنبال راه های دیگر انتقال محتوا به ذهن بجز مطالعه صرف هستند و به سمت چندرسانه‌ای یعنی رسانه های دیداری و شنیداری می‌روند این موارد هم محقق شده است. لذا چند رسانه‌ای باید توسط استان‌ها دنبال شود، دوره گزارشات چند چند هزار کاراکتری گذشته و مخاطب به دنبال دیدن و شنیدن از طریق چند رسانه‌ای و محتوای اصطلاحا ساندویچی است که هر چه زودتر دریافتی داشته باشد. برای مطالعه عمیق نیز حتما به متون مراجعه می شود ولی عرض ما مخاطب عامی است.

خیرجو افزود: در چند رسانه‌ای محتوای بسیار زیادی قابلیت تولید دارد محتوایی که به سمتی با متن و فیلم تولید می‌شود در چند دقیقه توسط موشن‌گرافی تولید و مورد بازدید قرار می‌گیرد. بحث های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز در حال رونق گرفتن است و هوشمندسازی تولید و انتشار محتوا نیز روز به روز توسعه پیدا می کند و به همین سبب طرح های آینده پژوهی و حرکت به سمت ایده ای جدید و نو از آن مواردی است که اگر همین امروز حرکت نکنیم، در سیر تحولات عقب می مانیم.

خیرجو ضمن درخواست از سردبیران استان‌ها برای ورود فعال‌تر به حوزه چندرسانه‌ای خاطرنشان کرد: همچنان حوزه عکس بسیار حائز اهمیت است و نیازمند تقویت سرویس عکس استانها با اولویت قرار داده چندرسانه‌ای هستیم.

وی با تاکید بر استفاده از عکس، فیلم و امکانات دیگر برای جذاب‌تر شدن خبر برای مخاطب تصریح کرد: در حوزه انتشار خبر باید برای جذاب‌تر و قابل‌ خوانش‌تر شدن خبر برای مخاطب تلاش شود، خبر باید به گونه‌ای تنظیم و شکل‌دهی شود که حوصله مخاطب را سر نبرد، استفاده از عکس، ویدئو، پادکست و ... در اخبار ماندگاری مخاطب را بالا می‌برد، علاوه بر این استفاده از امکانات لینک اخبار مرتبط به هم و برچسب‌ها نیز بر ماندگاری مخاطب و ارزیابی‌های آنها تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: بحث اعتماد مسئولان به خبرگزاری ایسنا جزء افتخارات این خبرگزاری بوده و هست، اینکه ایسنا به عنوان یکی از مجموعه‌های مولود انقلاب امین و محرم نظام و مجموعه انقلاب بوده باعث افتخار است، لذا باید به بحث ایجابی عنایت ویژه‌ای داشته باشید، نگاه خودسانسوری و انتقاد نکردن نیست اما باید نقد همراه با ارائه راهکار باشد. عقبه علمی و دانشگاهی ایسنا این توقع و انتظار را در مخاطب ما ایجاد می کند که اگر خبری را در ایسنا دنبال می کند، صرفا نقد یا یک اطلاع رسانی بدیهی که سایرین هم می توانند داشته باشند، نباشد و همراه با راهکار و پیگیری عالمانه و اعلام نتیجه روشن به مخاطب این مهم صورت گیرد. ظرفیت مطالبه و نقد اصولی در شبکه استانی ایسنا وجود دارد و گره گشایی از مشکلات مردم و کمک و همراهی با مسئولان و متولیان برای حل مسائل از کارویژه های یک رسانه متعهد است.

خیرجو افزود: درست که ما به لحاظ امکانات یا بودجه محدودیت هایی داریم و شاید مثل دشمن آن ادوات و تجهیزات و امکانات را نداشته باشیم، اما این ذات کار ماست مانند پزشک و پرستار داوطلب میدان جنگ در بیمارستان‌های صحرایی فعالیت و با امکانات کم و زیر آتش دشمن جان افراد را نجات دهیم. هزاران سایت و صفحه مجازی و صدها شبکه ماهواره ای و تلویزیونی شبانه روز در حال بمباران روح و روان مردم ما هستند و هدفشان ناامیدی و بی انگیزگی است، لذا باید با توجه به شرایط عمل کنیم و بهترین تصمیمات را با توجه به امکانات خود بگیریم. اهل رسانه در خط مقدم مبارزه و جهاد است و با انگیزه و ذهن پویا، برای تولید خبر هیچ محدودیتی وجود ندارد و اهل رسانه اگر بخواهد می‌تواند اخبار درست را به دست مردم برساند؛ چیزی که طرف مقابل نمی خواهد این است که مرجعیت رسانه ای در داخل کشور باشد.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران افزود: رسالت ما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب خطاب به ایسنا فرمودند تولید اخبار خوب، مفید و آگاهی بخش است. لذا تمام همت ما در ایسنا و همکاران در استانها، جامه عمل پوشاندن به این مهم است. البته برخی تصور می کنند، منظور از اخبار خوب، اخبار گل و بلبل نیست که جامعه منقطع است و مسائل مردم در آن دیده نمی شود. به طور مثال انتشار خبر "مادران معسر زندانی جرایم غیرعمد" اگرچه خبری ناراحت کننده بود اما باعث آزادی ۲۳۰ مادر زندانی در بند به همت خیرین و خادمان امام رضا علیه السلام شد و این آزادی حال مردم ایران را خوب کرد، یا در بحث خاموش کردن مشعل‌های روشن (فلرها) در میادین گازی که یکی از دغدغه‌ها و مطالبات چندین ساله مردم و مسئولان ارشد نظام بود با پیگیری‌ رسانه‌ها و مطرح شدن موضوع توسط خبرنگاران و همین خبرگزاری ایسنا، پس از سالها در این دولت این آرزوی دیرینه به سرمنزل مقصود رسید و مشعل‌های فوق خاموش شدند و آن مشکلات عمده زیست محیطی و اتلاف سرمایه کشور برطرف شد.

وی تولید محتوا در مورد رویدادهای فرهنگی، مذهبی، مناسک، آداب و رسوم، فرهنگ فولکلور، گویش‌ها و زبان‌های محلی را مورد تاکید قرار داد و خطاب به سردبیران استانها تصریح کرد: این از مواردی است که استان‌ها بهتر از تهران می‌توانند پیگیری کنند، باید به موارد فوق توجه ویژه داشته باشید چون دشمنان به دنبال از بین بردن هویت و ما سرگشتگی نسل جدید است. فرهنگ‌ غنی و آداب و رسوم و سنن ما هستند که به ما هویت می دهد و ایران به ارزشهایش، تنوع قومی و اقلیمی اش به ایران شناخته می شود، لذا باید این خرده‌فرهنگ‌ها را به گونه‌ای پیگیری و منتشر کنید که قابل انتقال به نسل آینده باشد تا نسل آینده به ایرانی بودن خود افتخار کند.

مدیرعامل ایسنا افزود: ما به عنوان خبرگزاری باید کار ویژه‌ای در این حوزه انجام دهیم، در زمینه هیچ رویدادی نباید ساکت باشیم، باید شاخص گذاری هویتی خودمان را ثبت و منتقل کنیم و در ایسنا آرشیوی در این زمینه داشته باشیم تا ۵۰ سال دیگر هر کسی بخواهد اطلاعاتی درباره فرهنگ، ارزشها، زبان و ... ما ایرانیان کسب کند به ایسنا به عنوان یک مرجع معتبر رسانه ای مراجعه کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha