• یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402042515959
  • خبرنگار : 71662

خنکی نسبی هوای تهران از دوشنبه/ هشدار نسبت به وزش باد شدید در نیمه جنوبی و غرب استان

خنکی نسبی هوای تهران از دوشنبه/ هشدار نسبت به وزش باد شدید در نیمه جنوبی و غرب استان

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی این استان وزش باد خیلی شدید در ارتفاعات و نواحی جنوبی و غربی و در نواحی مستعد با خیزش موقت گردوخاک همچنین کاهش نسبی دما از فردا (۲۶ تیرماه) پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل برونداد الگوهای پیش‌بینی عددی وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد و در ساعت‌های بعد از ظهر و شب افزایش سرعت باد پیش‌بینی می‌شود.

از غروب یکشنبه تا پنجشنبه (۲۵ تا ۲۹ تیر) با گذر یک موج ناپایداری در بیشتر نواحی استان وزش باد نسبتا شدید در ارتفاعات و نواحی جنوبی و غربی در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید گاهی وزش باد خیلی شدید و در نواحی مستعد با خیزش موقت گردوخاک مورد انتظار است.

طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه (۲۶ تا ۲۸ تیر) کاهش نسبی دما در سطح استان و تا پنجشنبه افزایش ابرناکی در نیمه‌شمالی استان و رخداد بارش پراکنده با احتمال رعد و برق در ارتفاعات شمالی پیش‌بینی می‌شود.

براساس این گزارش، آسمان تهران فردا( ۲۶ تیر) صاف تا کمی ابری در بعضی ساعت‌ها وزش باد و گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۲۳  و حداکثر دمای  ۳۵ درجه سانتیگراد و در روز سه‌شنبه (۲۷تیر) صاف تا قسمتی ابری و گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۲۴  و حداکثر دمای ۳۴  درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) با بیشینه دمای ۴۳ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده‌ است.

به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح زرد از افزایش گرادیان فشار و ناپایداری های همرفتی، وزش باد شدید گاهی خیلی شدید به‌ویژه در بازه زمانی بعدازظهر تا شب و تندباد لحظه‌ای، خیزش موقت گردوخاک، احتمال انتقال گردوغبار از استان‌های همجوار، کاهش دید افقی و در بعضی ساعات کاهش کیفیت هوا، در ارتفاعات رگبار باران با احتمال رعدوبرق از عصر یکشنبه تا چهارشنبه (۲۵ تا ۲۸ تیر) در استان تهران به ویژه غرب و نیمه جنوبی و ارتفاعات استان خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی در اکثر نواحی استان به‌ویژه در بازه زمانی بعدازظهر تا شب در نواحی غربی و جنوبی دربعضی ساعات وزش باد شدید گاهی خیلی شدید، در مناطق مستعد خیزش موقت گردوخاک و کاهش موقتی دید و کیفیت هوا، سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال خسارت به سازه‌های سست و موقت مانند داربست‌ها و پوشش گلخانه‌ها، آسیب به درختان فرسوده و کهنسال و نهال‌ها، خسارت به سازه‌های واقع در ارتفاع مانند تابلوهای تبلیغاتی و کابل‌ها و ترانس برق، احتمال انتقال گردوغبار از استان‌های مجاور همچنین در ارتفاعات به‌ویژه ارتفاعات شمال شرق، وزش باد شدید گاهی همراه با تندباد لحظه‌ای، رگبار باران با احتمال رعدوبرق، احتمال جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی محدود معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران برای کاهش آسیب‌های ناشی از این شرایط جوی، پرهیز از تردد غیر ضروری به‌ویژه برای کودکان و سالخوردگان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی، اطمینان از استحکام سازه‌های سست و موقت، احتیاط در ترددهای جاده‌ای، احتیاط در عملیات‌های عمرانی و عدم قرارگیری در مکان‌های مرتفع مانند داربست‌ها، پرهیز از پارک خودرو در کنار درختان و داربست‌ها و دیگر سازه‌های موقت، عدم سم پاشی و محلول پاشی در باغ‌ها و مزارع، اجتناب از اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها همچنین در مسیل‌ها، احتیاط در جابجایی عشایر و فعالیت‌های کوهنوردی و  آمادگی دستگاه‌های امدادی و اجرایی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha