• دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402042616508
  • خبرنگار : 71523

افزایش قیمت لاماری بر چه اساسی بود؟/ امکان ثبت شکایت برای خریداران

افزایش قیمت لاماری بر چه اساسی بود؟/ امکان ثبت شکایت برای خریداران

قیمت لاماری در لیست نخست قیمت اعلامی خودروهای مونتاژی که از سوی شورای رقابت منتشر شد قرار نداشت و اخیرا که درگاه پرداخت برای خریداران باز شده است، خریداران متوجه شدند که باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنند. در این میان این سوال مطرح است که با توجه به اینکه خودروساز طبق دستورالعمل شورای رقابت اجازه افزایش قیمت قبل از انتشار قیمت‌ها را نداشته، افزایش قیمت لاماری بر چه اساسی بوده است؟

به گزارش ایسنا، بهمن ماه سال گذشته بود که دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو منتشر شد؛ در بند ۶ ماده ۵ این دستورالعمل تاکید شده بود که عرضه‌کنندگان حق پیش فروش خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده را نخواهند داشت. بر این اساس و بعد از حدود چهار ماه، یعنی در تاریخ ۱۶ اردیبهشت سال جاری شورای رقابت اقدام به انتشار لیست قیمت خودروهای مونتاژی کرد. لیستی که در آن جای برخی خودروها از جمله لاماری خالی بود. دلیل آن نیز تکمیل نشدن محاسبات قیمتی توسط سازمان حمایت بود. چرا که سازمان حمایت باید طبق دستورالعمل شورا محاسبات را انجام داده و قیمت‌ها را در اختیار شورای رقابت قرار دهد که این فرایند برای برخی خودروها طی نشده بود.

در این میان اما برخی خودروسازها بی توجه به مصوبه شورای رقابت اقدام به پیش فروش خودروهایی کردند که قیمت آن‌ها هنوز توسط شورای رقابت مصوب نشده بود. در این راستا برخی مخاطبان در تماس با خبرگزاری ایسنا اعلام کردند که قبل از نوروز سال ۱۴۰۲ اقدام به پیش خرید خودروی لاماری با قیمت یک میلیارد تومان کردند اما زمانی که درگاه پرداخت باز شده است، خریداران متوجه شدند که برای تحویل گرفتن خودروی خود باید حدود ۵۰۰ میلیون تومان بیشتر واریز کنند. درحالی که در لیست قیمتی که ۱۷ تیرماه توسط شورای رقابت منتشر شد، قیمت لاماری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

البته باید به این نکته توجه داشت که مصوبات شورا از زمان ابلاغ لازم‌الاجرا است و عطف به‌ماسبق نمی‌شود؛ به عبارتی افرادی که در ۱۶ اردیبهشت اقدام به خرید خودرو کردند باید طبق قیمت‌های همان تاریخ واریزی انجام دهند نه قیمت‌هایی که در تاریخ ۱۷ تیرماه اعلام شده است. اما موضوعی که وجود دارد این است که قیمت لاماری در لیست قیمت‌هایی که ۱۶ اردیبهشت اعلام شد قرار نداشت.

یک ابهام بزرگ و امکان ثبت شکایت برای خریداران

 سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا خودروسازان تخلف کرده‌اند یا اینکه وزارت صمت در بهمن سال گذشته دستورالعمل تنظیم بازار خودروی شورای رقابت را به خودروسازان ابلاغ نکرده است؟

بر این اساس پیگیری‌های ایسنا حاکی از آن است که شورای رقابت درحال پیگیری این موضوع بوده است و مخاطبانی که با شورای رقابت برای طرح این مشکل تماس می‌گیرند برای ثبت شکایت خود راهنمایی می‌شوند.

انتهالی پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۶ ۱۵:۴۴

سلام و خدا قوت به خانم حسینی پور و خانم ترابی. لطفا گزارشی تهیه کنید چرا شرکت های خودرو سازی بدون هیچ منطقی برای کسانی که نوبت تحویل خودرو شان در سال 1403 است الان دعوتنامه ارسال کردند. این ناهماهنگی بین سامانه و خودرو ساز باعث سردرگمی متقاضی شده.. اگه خودرو ساز خودرو اضافه داره بهتره به متقاضیانی که تمایل دارند زودتر موعد خودرو بگیرند فراخوان بدهد نه به همه.

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۶ ۱۶:۱۳

به نظر من این خودروهای مونتاژی بیشتر از 700 تومن نمی ارزند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۰:۵۳

اصلاا هم این خودرو و هم سایر خودروهای مونتاژی چینی باید با نصف قیمتی که الان متأسفانه از سوی شورای رقابت هم تعیین می شود بفروش برسند : به دو دلیل: 1- تمام این شرکتها قطعات خودروهای خود را به صورت CKD وارد می کنند که معاف از مالیات و عوارض واردات خودرو هستند. 2- این شرکتها نه با ارز آزاد که باارز تخفیف دار (حدود 9 تا 10 هزار تومان با ارز آزاد تفاوت قیمت دارد) قطعات خودرو را خریداری و وارد میکنند قیمت لاماری در بازاهای جهانی با بهترین امکانات و آپشن 19 هزار دلار است آن هم با هشت سال وارانتی (یعنی اگر مشکلی داشت ماشین رو پس میگیرن یدونه نو به شما میدهند-چیزی که برای مصرف کنندگان ایرانی یک آرزوست متأسفانه) ب آپشن پایینتر (یعنی همون پیزی که در ایران عرضه میشود) قیمت جهانی این خودرو حدود 15 هزار دلار است (با همان وارانتی). یعنی به پول ما و با ارز تخفیف دار حدود 700 هزار تومان خواهد شد....

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۱۴:۵۰

ای داد بر ما ...خودروسازهای داخلی برای تحمیل هزینه و ناکارامدی خود به مردم کم بودند اینها هم اضافه شدند. فقط خدا به داد مردم برسه. ای کاش تورم فقط توی نون و ارزاق مردم بود بالاخره با یکی دو سال قابل جبران بود اما این ابر تورمهایی که از طریق کالاهایی نظیر خودرو و مسکن و امثالهم بر مردم تحمیل می شود دیگه واقعا با هیچ چیز قابل جبران نیست.