• دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402042616549
  • خبرنگار : 71560

ابوترابی: نظام اداری تمرکزگرا اولین معضل کشور است

ابوترابی: نظام اداری تمرکزگرا اولین معضل کشور است

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: مادامی که نظام اداری کشور اصلاح نشود محال است که بتوانیم به کشوری پیشرفته تبدیل شویم چرا که نظام اداری اساس شکوفایی استعدادهای محلی است که ما در طول این سال‌ها از آن غافل بودیم.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل ابوترابی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و به عنوان متقاضی بررسی طرح جامع مدیریت شهری و روستایی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی بیان کرد: کشورهای پیشرفته دنیا در وهله اول نظام اداری خود را اصلاح کردند. تا نظام اداری کشور اصلاح نشود محال است که بتوانیم پیشرفت کنیم. نظام اداری مانند لباس تنگ می‌باشد اگر تنگ باشد نمی‌توان انتظار جنب‌وجوش و رسیدن به قهرمانی را داشت.  

وی در ادامه اظهار کرد: ما باید قابلیت‌های خود را شکوفا کنیم و کار را به دست مردم بسپاریم چرا که کشور ما مردم پایه است. امروز نظام اداری حاکم این اجازه را نمی‌دهد و همه چیز به صورت متمرکز در پایتخت دنبال می‌شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها باید به دنبال پیگیری امور محلی مانند آب و برق و آسفالت باشند به همین دلیل است که بعضا تصویب قوانین مالیاتی کم اهمیت‌تر نسبت به صرف امور محلی می‌شود. ما به دنبال این هستیم تا مدل حکمرانی کشور را بعد از ۱۰۰ سال از حکمرانی متمرکز به حکمرانی نیمه متمرکز تغییر دهیم و امور محلی را به محلی‌ها بسپاریم. پایتخت‌نشینان از دانشگاه‌های عجیب و غریب مریخ فارغ‌التحصیل نشده‌اند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساختار اداری کشور پرهزینه و زمان بر است و امروز به اولین معضل کشور تبدیل شده است. نظام اداری اساس شکوفایی استعدادهای محلی است. متاسفانه ما اجازه ندادیم تا استعدادهای محلی شکوفا شود و قصد داریم همه چیز را به صورت متمرکز در پایتخت پیگیری کنیم در نتیجه نقش آفرینی مردم کنار می‌رود. وقتی که در مجلس شورای اسلامی صرف تصمیم گیری برای جابه‌جایی یک تیر برق می‌شود بسیار زیادتر از مسائل مهم دیگر است که دلیل آن ساختار اداری غلط کشور است.

وی در ادامه تاکید کرد: از نمایندگان انتظار می‌رود تا برای تغییر مدل حکمرانی از تمرکزگرا به تمرکززدا همکاری کرده و اجازه دهند این طرح در کمیسیون مشترک با حضور نمایندگان از کمیسیون‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد و یکبار برای همیشه نظام اداری فرسوده کشور اصلاح شود.

در نهایت نمایندگان با این درخواست مخالفت کردند و این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha