• دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402042616711
  • خبرنگار : 71660

معاون رئیس‌جمهوری تایوان به آمریکا می‌رود/ چین واکنش نشان داد

معاون رئیس‌جمهوری تایوان به آمریکا می‌رود/ چین واکنش نشان داد
ویلیام لای

دولت تایوان امروز (دوشنبه) اعلام کرد، «ویلیام لای» معاون رئیس‌جمهوری این جزیره در ماه آینده میلادی به ایالات متحده آمریکا سفر خواهد کرد؛ خبری که واکنش تند چین را به دنبال داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، به طور معمول روسای جمهور تایوان و معاونان آن‌ها در طول سفرهایشان به کشورهایی که همچنان روابط دیپلماتیک رسمی با این جزیره دارند، به ایالات متحده آمریکا نیز سفر می‌کنند و این بار "لای" برای مراسم سوگند رئیس‌جمهور جدید پاراگوئه به این کشور سفر خواهد کرد؛ اما در این میان از فرصت استفاده می‌کند و با توقفی در آمریکا می‌خواهد با مقامات رسمی این کشور نیز دیداری داشته باشد.

این سفر از این نظر حائز اهمیت است که تایوان در ماه ژانویه انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار و "لای" به همراه تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان در این رقابت شرکت خواهد کرد. طبق نتایج نظرسنجی‌ها، "لای" در حال حاضر پیشتاز است.

دفتر ریاست‌جمهوری تایوان اعلام کرد که ویلیام لای در تاریخ ۱۴ اوت (۲۳ مرداد)، یک روز پیش از مراسم سوگند رئیس‌جمهور جدید پاراگوئه وارد این کشور خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه تایوان در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرده است که "لای" در جریان این سفر به آمریکا هم خواهد رفت؛ اما جزئیات آن بعدا منتشر می‌شود.

به طور کلی چنین اقداماتی از سوی تایوان، خشم چین را برمی‌انگیزد زیرا این کشور، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند. در ماه آوریل چین رزمایش‌هایی را در اطراف تایوان در واکنش به دیدار تسای با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در لس آنجلس برگزار کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: دولت چین شکایت دیپلماتیک خود را نسبت به سفر آتی "لای" به آمریکا ارائه داده است. چین با هرگونه دیدار رسمی میان آمریکا و تایوان قویا مخالف است و همچنین از هرگونه اقدامی که موجب حمایت از استقلال جدایی‌طلبان تایوان می‌شود، به شدت مخالفت می‌کند.

او در پایان افزود: چین توجه ویژه‌ای را در این خصوص خواهد داشت و اقدامات قاطعی را برای محافظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورش اتخاذ خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha