• دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402042616883
  • خبرنگار : 71616

به دنبال انتقاد رئیس جمهوری از افزایش قیمت خودروهای مونتاژی

تکلیف مشتریانی که واریز وجه کردند چیست؟/ شورای رقابت از تصمیم خود بر می‌گردد؟

تکلیف مشتریانی که واریز وجه کردند چیست؟/ شورای رقابت از تصمیم خود بر می‌گردد؟

پس از آنکه پس از دو ماه، قیمت خودروهای مونتاژی تعیین تکلیف و بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت، محصولات خودروسازان خصوصی مشمول افزایش قیمت شد؛ عصر روز گذشته (دوشنبه) رئیس جمهوری خواستار بررسی و اصلاح روند افزایش قیمت خودروهای مونتاژی شد، حال باید دید تکلیف مشتریانی که واریز وجه کردند چه خواهد شد؟

به گزارش ایسنا، پس از گذشت دو ماه از نهایی شدن اولین مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی و حاشیه‌های پیرامون آن، در نهایت روز ۱۷ تیرماه در جلسه شورای رقابت، قیمت‌های پایه جدید به صورت مصوب اعلام شد.

اگر به کمی عقب‌تر و ابتدای ماجرا برگردیم، پس از تصویب و افزایش قیمت خودروهای داخلی، در نخستین روزهای نیمه دوم فروردین ماه امسال، شورای رقابت تصمیم گرفت که برای اولین بار بر روی قیمت خودروهای مونتاژی هم دست بگذارد و تعیین‌کننده قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی باشد. این تصمیم در جلسه روز ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ شورای رقابت اتخاذ شد اما پروسه تصویب، یک ماهی به طول انجامید و پس از امروز و فرداهای بسیار شورای رقابت برای تعیین تکلیف این موضوع، در نهایت، قیمت خودروهای مونتاژی ۱۶ اردیبهشت ماه تصویب و یک روز بعد (۱۷ اردیبهشت ماه) اعلام شد.

موضوع اما به همین سادگی‌ها نبود، خودروسازان که قیمت‌های مصوب شورای رقابت را متناسب با هزینه‌های تولید نمی‌دانستند تا همین دو هفته گذشته هم از اجرای مصوبه شورای رقابت سرباز می‌زدند و قیمت‌های مصوب شورای رقابت را اجرایی نمی‌کردند؛ این خودروسازان نه‌تنها برای منتخبان مرحله نخست فروش یکپارچه خودروها با قیمت‌های خود، دعوتنامه واریز وجه ارسال می‌کردند که مرحله دوم را هم با همان قیمت تعیین شده توسط خود (قیمت کارخانه که بالاتر از مصوب شورای رقابت بود) برگزار کردند.

اما در نهایت هفته گذشته، یکی از مسئولان شورای رقابت، توضیحاتی در مورد بررسی قیمت خودروهای مونتاژی ارائه و اعلام کرد: شورای رقابت در مورد خودروهای مونتاژی به صورت مستمر و روزانه جلسه دارد، در این جلسات اولویت با خودروهایی است که تاکنون قیمت آن‌ها اعلام نشده است؛ بر این اساس قرار شد که در جلسه روز شنبه (۱۷ تیر ماه) قیمت خودروهای مونتاژی مجدد در دستور کار جلسه باشد و مورد بررسی قرار گیرد.

طبق آنچه که مقرر بود، این جلسه روز شنبه هفته گذشته (۱۷ تیر ماه) برگزار شد که ماحصل آن، اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی و اعلام قیمت‌های جدید بود.

پس از ابلاغ مصوبه جدید شورای رقابت، خیال خودروسازان مونتاژی نیز راحت‌تر شد و رضایت خاطر بیشتری پیدا کردند و اقدام به صدور دعوتنامه تکمیل وجه یا واریز پیش‌پرداخت خودروی مشتریان فروش‌های یکپارچه خودروها با قیمت‌های جدید و به‌روز شده کردند که براساس آن بسیاری هم واریز خود را طی این مدت با قیمت‌های جدید انجام دادند؛ این در حالیست که همانطور که اشاره شد، خودروسازان خصوصی، هیچگاه مصوبه اول شورای رقابت را هم اجرایی نکرده بودند و با قیمت‌های مدنظر خود فاکتور صادر کرده بودند.

اما ماجرا بازهم ادامه پیدا کرد؛ سید ابراهیم رئیسی- رئیس جمهور کشور- در جلسه عصر دیروز ه(۲۵ تیر) هیأت دولت، با بیان این‌که شورای رقابت با چه توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داده است؟ معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت را مامور بررسی و اصلاح این روند کرد.

وی تاکید کرد: در سال رشد تولید و مهار تورم، اینکه بخشی بدون اخذ مجوزهای لازم کالایی را گران کند، قابل پذیرش نیست و دستگاه‌ها باید خود را موظف به مقابله با گرانی و تورم بدانند.

بر این اساس بازهم موضوع قیمت خودروهای مونتاژی به سرانجام نرسید و این سوال پیش آمد که آیا دولت می‌تواند شورای رقابت را مجبور به برگشت از تصمیم خود و کاهش مجدد قیمت خودروها بکند؟

همچنین این موضوع مطرح است که با توجه به واریز وجه تعداد زیادی از مشتریان این شرکت‌ها طی این مدت، چه خواهد شد؟ چنانچه قیمت‌ها مجدد کاهش پیدا کند، آیا شرکت‌ها حاضر به بازگشت وجه مابه‌التفاوت مشتریان  هستند؟

پاسخ همه این سوال‌ها زمانی شفاف خواهد شد که دو وزیر و معاون اول مامور شده برای بررسی افزایش قیمت‌ها نتایج بررسی‌ خود را اعلام کرده و شورای رقابت نیز موضع خود را در این رابطه بیان کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۶ ۱۷:۲۹

تکلیف مرحله اول خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه چه خواهد شد

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۶ ۱۸:۰۸

با سلام انشاالله که ریس جمهور انقلابی جلو این گران‌فروشی ها را خواهند گرفت و مردم با خیال راحت یه ماشین برا زیر پا خانواده هاشون بگیرند این بی انصافی هست از طرف خودر وسازان که قیمت خودروها را چهار برابر دنیا به ملت شریف تحمیل کنند

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۶ ۱۸:۵۳

با سلام احتراما به استحضار می رساند که اینجانب ولی اله غفاری از استان آذربایجانغربی شهرستان میاندوآب بنده در مرحله اول سامانه یکپارچه خودرو شرکت کرمان موتور j4 ثبت نام کرده ام قبل ثبت نام قیمت این خودرو 585میلیون بود ما به نیت همان ثبت نام کردیم موقع واریز وجه توی سایت که رفتم دیدم مبلغ شده 785 میلیون با 200میلیون اختلاف دعوت نامه هم از طرف شرکت کرمان موتور ارسال کرده بودند تا دهم اردیبهشت فرصت دارین واریز وجه کنین توی این مدت کم چکار کنیم مجبور شدم واحدم را زیر قیمت بفروشم تا در مورخه 1402/02/09 واریز وجه نمایم در مورخه 1402/02/10 در نمایندگی مراغه تنظیم قرارداد کردم توی این مدت شورای رقابت دو تا مصوبه صادر کرده مغایر با مبلغ واریز شده بنده می باشد تا اینکه دیروز رئیس جمهور محترم دستور لغو آن صادر کرده تا حالا چندین بار با نمایندگی در مراغه و تهران تماس گرفتم جواب سربالا می دهد اگر دستور رئیس جمهور محترم در این مورد اجرایی شود به رئیس جمهور بودنش ایمان دارم و گرنه هیچ لطفا پیگیری نمایید با تشکر

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۶ ۱۹:۱۳

ای بابا

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۶ ۱۹:۴۶

با سلام با توجه به اینکه سایپا عمدا سامانه را برای تکمیل و واریز وجه خراب کرده بودند لطفا بعنوان نماینده مردم پیگیری و بررسی بفرمایید

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۶ ۲۲:۴۱

ماروزاول ازمدیران خودروx۲۲به قیمت۶۴۵ملیون که بماگفتن ثبت نام کردیم امابعدازمدتی ک همه کارای لازموانجام دادیم وتوعمل انجام شده قرارگرفتیم بهمون گفتن۸۷۰ملیون الانم واریزاولیه اتجام دادیم اقای رئیسی جون بچهات قیمتاروبه قبل برگردون اخه ماازکجابیاریم این وجهوبدیم

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۶ ۲۳:۲۱

اگر دستور رییس جمهور اجرا بشه وقیمت کارخانه کمتر بشه تکلیف کسانی که به علت گرانی در مهلت تعیین شده واریزی نداشتند چی میشه؟ همیشه بی پول ها باید ضرر کنند؟

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۷ ۰۱:۲۸

پول رو دادم ب صاحب خونه ما کلا بخاطر بچه ها گفتبم ماشین بگیریم تا حالا نداشتیم ماشین و من ماهی 6 میلیون کار. میکنم .امیدوارم کشور خوب بشه و یا کسی بچه دار نشه حداقل

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۷ ۰۳:۴۱

اضافه پول ماها چی میشه که مدیران خودروواریز کردیم برا تیگو۸مکس ۲۶۳۰

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۷ ۰۸:۵۱

تیارا مکث موتور چهارصد میلیون گرانتر شد و به ما گفتند سه روز فرصت دارید پرداخت کنید آخه ما چطوری این پول را تهیه کنیم حتی اگر هم وام می‌گرفتیم و طلا هم می‌فروختمپول هم قرض میکردیم این پول تهیه نمیشد نتوانستم پرداخت کنم و بسیار پشیمان از اینکه ماشینی که در سال ۱۴۰۳ اسمم احراز شده بود را تغییر دادم

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۷ ۱۵:۰۶

سلام . لطفا در مورد خریداران سامانه یکپارچه اول گزارش تهیه کنید . که چه کلاه بزرگی شرکت خودرو سازی رو سر ما مردم بدبخت گذاشت . بنده خوددو j4 با مبلغ ۷۸۵ میلیون تکمیل وجه کردم و نمایندگی در زمان تکمیل پول به ما گفت در صورت تصویب قیمت شورا رقابت اضافه پول به شما عودت داده میشود. شورا رقابت ۱۷ اردیبهشت مبلغ ۵۵۲ اعلام کرد ولی شرکت زیر بار پرداخت پول اضافه نمیره و میگن شکایت کنید میرم وزارت صمت ولی جواب سر بالا میدن و میگن چرا خریدی. دستمون به جای بند نیست. لطفا دولت و شورا به صورت شفاف در موردثبت نام کنندگان دور اول نظربدن و پیگیر اجرا باشن . تو تلویزیون یه حرفی زده میشه اما ما که پیگیری میکنیم کسی جواب گو نیست.

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۲۸ ۰۰:۳۶

سلام کسی نیست به شورای رقابتی ها بگوید که بابا شما که نمیتوانید در کاهش قیمت خودرو های مونتاژی کمترین اثر گذاری را داشته باشید، چرا اینقدر چوب لای چرخ میگذارید و مردم را با نمایندگی های خودروهای خارجی درگیر میکنید؟ خاموش بشینید تا خودروسازان کار خودشان را انجام بدهند