• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402042717318
  • خبرنگار : 71560

میرمحمدی: علت عدم شفافیت درباره نحوه هزینه‌کرد عواید حاصل از موقوفات چیست؟

میرمحمدی: علت عدم شفافیت درباره نحوه هزینه‌کرد عواید حاصل از موقوفات چیست؟

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عدم شفافیت و اطلاع رسانی درباره نحوه هزینه کرد عواید حاصل از موقوفات و عدم تلاش موثر برای تبدیل به احسن کردن موقوفات از جمله محورهای تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است.

به گزارش ایسنا، سید جلیل میرمحمدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و به عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص از سازمان ملی اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: ما در طول این دو سال تلاش کردیم که کار به تحقیق و تفحص نرسد و علی‌رغم جلسات متعددی که با حضور رئیس سازمان اوقاف و وزیر سابق و وزیر فعلی ارشاد برگزار کردیم نتیجه‌ای حاصل نشد و مسیر تدبیر اوقاف در کشور به گونه‌ای پیش می‌رود که روز به روز نارضایتی مردم از نحوه مدیریت در این حوزه افزایش می‌یابد.

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی یک نهاد مقدس برای توزیع ثروت و توسعه امور عام‌المنفعه خیر است اما در عمل شاهد سوء‌استفاده برخی افراد با سند سازی‌ها هستیم که این‌ها افراد خاصی بوده، این وضعیت منجر به نارضایتی مردم شده است. از طرف دیگر عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی درباره نحوه هزینه‌کرد عواید حاصل از موقوفات و عدم نظارت جدی و موثر بر موقوفاتی که تولیت آن در دست سازمان اوقاف نیز از مهم‌ترین دلایل این تحقیق و تفحص است. بالغ بر دهها هزار میلیارد تومان و در ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته رها شده است بدون این‌که تدبیری برای آن صورت گیرد. بعضا سازمان اوقاف نسبت به پذیرش احکام دادگاه در خصوص رد وقفیت برخی املاک حاضر نیست. از سوی دیگر شاهد نارضایتی مستاجران موقوفات هستیم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم شفافیت در میزان عواید حاصل از موقوفات و عدم اطلاع‌رسانی به مردم از دیگر معایب بزرگ موجود است. عدم تلاش موثر برای تبدیل به احسن کردن موقوفات موجود که در حال نابودی هستند از دیگر محورهای این تحقیق و تفحص است. درآمدهای حاصل از وقف باید در زمینه‌های فرهنگی، اعتقادی، قرآنی و بهبود معیشت مردم هزینه شود. اگر توزیع اعتبارات چارچوب خاصی دارد چرا برخی از هزینه‌کردها خارج از این چارچوب است. سرمایه گذاری‌ها در چه محل‌هایی انجام شده است؟ چرا در محله‌هایی که تکلیف قانونی بوده سازمان اوقاف سرمایه‌ گذاری نکرده اما در جاه‌هایی که تکلیف قانونی وجود ندارد به منظور افزایش درآمد سرمایه‌ گذاری صورت گرفته است.

میرمحمدی اظهار کرد: این روند اجحاف و ظلم در حق مردم است. گرانی‌هایی که در مجموعه‌های اوقاف رخ می‌دهد نارضایتی مردم را به دنبال داشته است. یکی دیگر از دلایل این تحقیق و تفحص عدم پاسخگویی رئیس سازمان اوقاف و عدم تعامل با نمایندگان است. مگر نمایندگان غیر از پیگیری مطالبات مردم چه خواسته‌ای دارند؟ امیدواریم با انجام تحقیق و تفحص مشکلات موجود مرتفع شده و مردم باز هم در حوزه وقف با جدیت بیشتر گام بردارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha