• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402042717440
  • خبرنگار : 71496

گاردین: اختلاف‌های عربستان و امارات بر سر یمن به‌طور فزاینده‌ای ادامه دارد

گاردین: اختلاف‌های عربستان و امارات بر سر یمن به‌طور فزاینده‌ای ادامه دارد

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد، عربستان به صورت فزاینده‌ای با امارات بر سر یمن اختلاف‌نظر دارد، چرا که ریاض و ابوظبی از گروه‌های رقیب در جنوب یمن حمایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی گاردین نوشت، دولت انگلیس اعلام کرد که از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای سفر به لندن در سال جاری میلادی دعوت کرده و این اولین سفر بن سلمان به انگلیس از زمان ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در استانبول محسوب می‌شود.

این روزنامه انگلیسی نوشت، خبرهای سفر بن سلمان به انگلیس در حالی منتشر شد که عربستان تلاش می‌کند به جنگ در یمن پایان دهد و روابط دیپلماتیک با ایران را از سر بگیرد، همزمان آمریکا تلاش می‌کند عربستان را به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ترغیب کند.

گاردین در ادامه نوشت، همچنین عربستان تلاش می‌کند در رای‌گیری نوامبر رای موافق انگلیس را برای میزبانی نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ بگیرد؛ رقیب اصلی عربستان برای میزبانی نمایشگاه اکسپو، ایتالیاست.

همچنین این روزنامه نوشت، موضعگیری نخست‌وزیر انگلیس درباره قتل خاشقجی این است که این اقدام یک جنایت وحشتناک بود و عربستان باید تضمین دهد که چنین فجایعی بار دیگر تکرار نشود.

به نوشته گاردین، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان این هفته اعلام کرد که جنگنده‌های مدل یوروفایتر را هرگز به عربستان نمی‌فروشد، تصمیمی که به منزله ضربه به روابط تجاری عربستان و انگلیس است.

این روزنامه انگلیسی نوشت، شرکت انگلیسی "بی‌آی‌ای سیستمز" پنج سال قبل قراردادی را برای تامین ۴۸ فروند جنگنده برای سازنده تسلیحات امضا کرد اما یک سوم قطعات آن از آلمان می‌آید و به این ترتیب برلین از حق وتو درباره محل فروش جنگنده‌ها برخوردار می‌شود.

همچنین گاردین فاش کرد، آلمان به دنبال پیشرفت بیشتر در مذاکرات صلح عربستان با دولت صنعاء است، این در حالی است که ریاض در مورد یمن، اختلاف‌نظر فزاینده‌ای با امارات دارد چراکه هر دوی آنها از گروه‌های رقیب در جنوب این کشور حمایت می‌کنند.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت، در سال ۲۰۲۲ عربستان ۱۹۶ تن را اعدام کرد که بیشترین تعداد اعدام سالانه ثبت شده در عفو بین‌الملل در این کشور طی ۳۰ سال گذشته بود. همچنین عربستان در تاریخ ۱۲ مارس سال گذشته ۸۱ مرد از جمله هفت یمنی و یک سوری را در یک عملیات اعدام جمعی، اعدام کرد.

در همین حال مشاور سیاست خارجه عفو بین‌الملل در عربستان اظهار کرد: نباید درباره اینکه انگلیس برای بن سلمان فرش قرمز پهن کرده و یا امکان بهره‌مندی عربستان از این سفر برای بازسازی چهره خود در صحنه جهانی شکی وجود داشته باشد. این سفر همزمان با پنجمین سالروز ترور مشمئزکننده خاشقجی به دست مزدوران سعودی در ترکیه انجام خواهد شد؛ جنایتی که مقامات سعودی که احساس پشیمانی ندارند، بر آن سرپوش گذاشتند.

او در ادامه گفت: محمد بن سلمان و کابینه‌اش باید بابت نقض‌هایی که مقامات سعودی مرتکب شدند از جمله ترور خاشقجی، شکنجه گسترده در زندان‌های این کشور و نیز بمباران بی‌هدف غیرنظامیان در یمن محاکمه شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha