• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1402042717668
  • خبرنگار : 71667

وزیر ارتباطات خبر داد

رایزنی برای اینترکانکشن سکوهای داخلی با برخی کشورها

رایزنی برای اینترکانکشن سکوهای داخلی با برخی کشورها

وزیر ارتباطات درباره قابلیت اینترکانکشن یا اتصال متقابل گفت: این قابلیت را در سکوهای داخلی خود ایجاد کرده ایم به گونه ای که برخی از کشورها اعلام کردند قابلیت اینترکانکشن بین پلتفرم های ما و آنها ایجاد شود که این موضوع در دست رایزنی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه جشنواره فاوا و معرفی برگزیدگان عصر امروز با حضور میثم لطیفی، معاون رییس جمهور، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تنی چند از معاونان وزارت ارتباطات و مدیران حوزه فاوا در محل سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

در این مراسم عیسی زارع پور_ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات_ اظهار کرد: از همه برگزار کنندگان این جشنواره تشکر و میکنم و امیدوارم که سال به سال بر رونق این جشنواره افزوده شود و این جشنواره به محلی برای تبیین دستاوردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شود. با تمام تلاش ها عقب ماندگی های داریم.

وی افزود: گاهی اوقات ما باید به سراغ دوستان بخش خصوصی برویم و از طریق جشنواره دستاوردهای آنان معرفی شود. ویژگی که جشنواره امسال داشت این است که ظرفیت های بخش خصوصی صنف و دانشگاه استفاده و اجرا شد.

وی افزود: در حوزه شبکه ملی اطلاعات براساس گزارش مرکز ملی فضای مجازی درابتدای دولت پیشرفت این شبکه ۲۳ درصد بود اما تا پایان سال ۱۴۰۰، ۵۷ درصد رسید و درحال حاضر پیشرفت ۶۲ درصدی دارد. برخی سوال هایی درباره نحوه سنجش این شبکه دارند که در این زمینه می توان گفت با دوستان مرکز ملی جلساتی را برگزار کردیم که ۱۲۰ شاخص را دنبال می کنیم و قابل اجرا است. بنابراین یک چارچوبی برای پایش شبکه ملی اطلاعات درنظر گرفته شد.

زارع پور ادامه داد: الان چون هر هفته میزان پیشرفت را پایش می کنیم، به پیشرفت ۶۲ درصدی رسیده است و درنظر داریم تا پایان سال به پیشرفت ۷۵ درصدی برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در باره پروژه فیبرنوری کسب و کارها و منازل مسکونی تشریح کرد: تا به الان سه میلیون و نیم خانوار در ۱۰۰ شهر تحت پوشش قرار گرفته‌اند و این امکان وجود دارد که مردم درخواست دهند و کم تر از یک ماه سرویس به آنها ارایه شود. ۸۰ درصد شهرهای کشورها تعیین و تکلیف شده اند و اپراتور آن هم مشخص شده است. درواقع ۸ اپراتور علاوه بر مخابرات در این زمینه فعالیت می کنند.

وی افزود: پس از دو محدودیتی که سال گذشته براساس دستور نهادهای ذی صلاح ایجاد شده ظرفیت های پیام رسان داخلی افزایش پیدا کرد، به گونه ای که سکوهای داخلی ماهانه ۴۰ میلیون کاربر و روزانه ۲۰ میلیون نفر از آنها استفاده می کنند. در نمایشگاه اجلاس کشورهای عضو سازمان اکو برخی ۶۰ شرکت حضور داشتند که برای آنها جالب توجه بود و برخی از آنها ابراز تمایل کردند که از برخی سکوها در کشور خود استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره قابلیت اینتر کانکشن گفت: ما این قابلیت را در سکوهای داخلی خود ایجاد کرده ایم به گونه ای که برخی از کشورها اعلام کردند قابلیت اینتر کانکشن بین پلتفرم های ما و آنها ایجاد شود که این موضوع در دست رایزنی قرار دارد.

زارع پور گفت: در حوزه دولت هوشمند با اتحاد وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی اقدامات خوبی در این زمینه شده است که می توان به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد.  درحال حاضر ۲۰ میلیون کاربر احراز هویت شده اند و درحال حاضر ۹۸ درصد دستگاه ها به این پنجره متصل شده اند و ۳۰۰۰ خدمت از این طریق به مردم ارایه می شود.

زارع پور در پایان گفت: در بخش فضایی در صدد هستیم از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم و در واقع فضا را برای ورود بازیگران بخش خصوصی فضایی ایجاد کنیم. در یک دهه ۷پرتاپ داشتیم اما در ۲۰ ماه گذشته ۷ پرتاب داشتیم که قابل تقدیر است.

در این مراسم همچنین، میثم لطیفی_ معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی_ اظهار کرد:  دولت آینده، دولت فناوری اطلاعات است و دولتمردان اصلی شما سازندگان سکوها و خالقان نرم افزارها هستید.

وی افزود: در واقع حکمران اصلی فردا مردان فناوری اطلاعات امروز هستند و از ماموریت های مهم ما در سازمان اداری و استخدامی بحث مدیریت مشاغل است  و مهم ترین شغل مشاغل فناوری اطلاعات هستند. دلیل آن این است که نیازمند افرادی خاص در این مشاغل هستیم.

لطیفی گفت: افرادی که در این مشاغل هستند بسیار ارزشمند هستند و امیدواریم بتوانیم آن چیزی را که لایق کشور است محقق کنیم. سرمایه انسانی برای فاوا و ما باید برتری ایجاد کند و این برتری به حوزه های فنی باز نمی گردد. گاهی اوقات تجهیزات و زیرساخت به خوبی تامین می شود اما اتفاقی که باید رخ دهد نمی افتاد که این به این معناست که خلأهایی در این حوزه وجود دارد. یکی از مسایل این است دستگاه های اجرایی خود را مالک داده ها می دانند درصورتی که مردم مالک داده ها هستند. داده های فراوانی در دستگاه ها است ولی اتصال وجود ندارد.

وی تایید کرد: داده ها برای تسهیم و تصمیم استفاده می شوند نه ذخیره سازی. گذر زمان نشان می دهد قدرت واقعی در تسهیم داده است نه حبس داده ها. ما در دولت این موضوع را پیگیری می کنیم و رییس جمهور هم بر موضوع تسهیم داده تاکید می کنند.

لطیفی با بیان اینکه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اتفاقات خوبی رخ داده است تشریح کرد: باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم و این بخش بخش دلسوزی است بنابراین ما باید تسهیل گر باشیم و هم افزایی ایجاد کنیم.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha