• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402042717700
  • خبرنگار : 50604

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان هشدار داد؛

کرم برگ خوار در کمین مزارع گلستان

کرم برگ خوار در کمین مزارع گلستان

ایسنا/گلستان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان بر ضرورت مراقبت هرچه بیشتر کشاورزان از مزارع کشاورزی در برابر کِرم برگ خوار و کِرم غوزه تأکید کرد.

کیانوش حق نما ظهر سه شنبه ۲۷ تیرماه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بازدیدهای میدانی کارشناسان جهاد کشاورزی نشان می‌دهد اگر کشاورزان به موقع در برابر این کرم برگ خوار اقدام نکنند با خسارت‌های زیادی روبرو می شوند.

وی با بیان اینکه امسال در شهرستان‌های غرب استان گلستان و به ویژه در شهرهای کردکوی و بندرگز جمعیت برگ خوارها و نحوه تخم‌ریزی کرم غوزه بسیار زیاد شده است، گفت: آفت کرم غوزه و برگ خوارها در محصول سویا بیش از سایر محصولات مشاهده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تأکید بر پایش مرتب مزارع توسط کشاورزان گفت: کشاورزان باید چندین مرحله سم پاشی در مزارع داشته باشند تا بتوانند جمعیت این آفات را به موقع کنترل کنند.

حق نما یکی از دلایل افزایش جمعیت کرم برگ خوار و  کرم غوزه را عدم یخبندان زمستان، تغییرات اقلیمی دما و خشکی و به تبع آن افزایش تغذیه این آفت برشمرد و افزود: کشاورزان در مرحله تخم کشی از زنبور «تریکوگراما» و در مرحله مواجهه با کرم‌های بزرگی که حتی در برابر سم مقاوم هستند، از زنبورهای «براکون» استفاده کنند تا بتوانند با آفات و کرم‌های غوزه و برگ خوار مبارزه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با اعلام این که خسارت در برگ‌ها به صورت پاره پاره شدن است اما در صورت گسترش خسارت به جز رگبرگ و ساقه بقیه قسمت‌ها قابلیت مصرف دارد، گفت: لارو کرم‌های برگ خوار دارای پرخوری بیمارگونه هستند و به اکثر گیاهان زراعی مانند ذرت، پنبه و سویا آسیب جدی وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در شرق استان در مزارع آفتابگردان و حتی  هندوانه موفق شدیم با استفاده از زنبور «براکون» و بدون استفاده از یک لیتر سم آفات را کنترل کنیم، گفت: لازم است کشاورزان استان در صورت مشاهده کرم برگ‌خوار، کرم غوزه و سنک در مزارع خود به نزدیک‌ترین کلینیک گیاه پزشکی و مراکز خدمات جهادکشاورزی مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha