• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402042717710
  • خبرنگار : 50604

برنامه‌های محرم گلستان تشریح شد؛

از برگزاری مراسم بصیرتی در بقاع متبرکه تا احیای روضه‌های خانگی

از برگزاری مراسم بصیرتی در بقاع متبرکه تا احیای روضه‌های خانگی

ایسنا/گلستان مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان با اشاره به اهم برنامه های اوقاف در ماه محرم از حمایت مالی از ۵۰۰ هیئت مذهبی، برگزاری مراسم بصیرتی در ۷۲بقعه متبرکه و احیای روضه‌های خانگی خبر داد.

حجت الاسلام حسین مهدیان ظهر سه شنبه ۲۷ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: مجموعه اوقاف و امور خیریه یک نهاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که می‌تواند در سه حوزه مهم اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی ورود کند.

وی موقوفات و بقاع متبرکه را دو بال مجموعه اوقاف و امور خیریه برشمرد و افزود: مجموعه اوقاف با استفاده از نذورات و موقوفاتی که خیرین اهدا می‌کنند در جهت رفع مشکلات جامعه و بر اساس نیتی که فرد واقف تعیین کرده به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان با اشاره به نقش پررنگ بقاع متبرکه در زندگی مردم گلستان گفت: بقاع متبرکه علاوه بر جنبه اعتقادی و برگزاری مراسم معنوی و مذهبی در زمینه کمک‌های اجتماعی نیز کارکرد دارد و ما اوج فعالیت در بقاع متبرکه را در زمان شیوع کرونا شاهد بودیم که محلی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و اهدا اقلام معیشتی به افراد آسیب‌پذیر شده بود.

مهدیان با اشاره به اینکه  وقف به عنوان یک مؤلفه مهم می‌تواند نقش مهمی در رفع مشکلات و آسیب‌ها داشته باشد، گفت: اوقاف و امور خیریه وقتی می‌تواند به آسیب‌ها و مشکلات را پیگیری کند که اموال موقوفه در راستای همان نیاز وقف شده باشد و بین نیت واقفان و باز بودن دست ما رابطه مستقیم وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۵ هزار و ۶۰۰ موقوفه، متشکل از ۵۰ هزار رقبه در استان گلستان داریم که بخش اعظمی از آن مرتبط به برگزاری مراسم محرم و عزاداری سیدالشهداء (ع) است، گفت: وقف برای برگزاری عزای سیدالشهدا(ع) بسیار نیکو و پسندیده است اما جامعه امروز ما نیازهای دیگری هم دارد که باید واقفان با آن آشنا شده و در این حوزه هم ورود کنند تا بتوانیم به مشکلات محرومان رسیدگی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه طرح شمیم حسینی به منظور کمک به هئیت‌های عزاداری در استان اجرا می‌شود، گفت: در مجموع ۵۰۰ هئیت مذهبی در استان گلستان داریم که این هئیت‌های مذهبی  می‌توانند با مراجعه به اوقاف از بن خرید بهره‌مند می‌شوند.

مهدیان ازدواج جوانان، تحصیل، تحقیق و پژوهش‌های قرآنی  علمی، رسیدگی به امور بیماران و تهیه مسکن نیازمندان را از جمله موارد وقف جدید دانست و افزود: خیران می‌توانند بخشی از اموال خود را به صورت تکی و یا گروهی برای رسیدگی به این امور قرار دهند که اوقاف مسئولیت رسیدگی و انجام آن را برعهده خواهد گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان با تأکید اینکه اقامه عزای سید و سالار شهیدان باید انسان‌ساز باشد، گفت: در استان گلستان ۱۲۴ بقعه متبرکه داریم که در ۷۲ بقعه سوگواره بصیرت عاشورایی برگزار می‌شود.  

مهدیان از برگزاری اجتماع شیرخوارگان حسینی در ۲۱ بقعه متبرکه خبر داد و افزود: در ۱۳ بقعه متبرکه نیز مراسم سوگواره "احلی من العسل" با حضور مادران و نوگولان عزیزشان را خواهیم داشت و همچنین مراسم سوگواره رهروان زینبی نیز در ۱۴ بقعه متبرکه برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: طرح احیای روضه‌های خانگی در شهرستان گرگان برگزار می‌شود که در این طرح برای علاقه‌مندان به برگزاری مراسم، اعزام سخنران و مداح خواهیم داشت و بر اساس میزان بودجه و شرایط کمک‌های مادی نیز داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha