• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402042817958
  • خبرنگار : 50107

قائم مقام ستاد جهش سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

طرح تبدیل شدن مناطق سرخس و دوغارون به منطقه آزاد در مجلس دنبال می‌شود

طرح تبدیل شدن مناطق سرخس و دوغارون به منطقه آزاد در مجلس دنبال می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی قائم مقام ستاد جهش سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: از زمان دولت قبل طرح تبدیل شدن منطقه ویژه سرخس و دوغارون به منطقه آزاد مطرح شده و اکنون در مجلس دنبال می‌شود.

مسعود حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت تبدیل مناطق ویژه سرخس و دوغارون به منطقه آزاد اظهار کرد: تبدیل شدن منطقه ویژه به منطقه آزاد فرایندی قانونی دارد. ما حدود ۷۰ منطقه ویژه در کشور داریم که از این تعداد ۳۳ منطقه فعال است.

وی با بیان اینکه مناطق ویژه نقش فوق العاده‌ای در اقتصاد کشور دارند، افزود: بیش از یک سوم صادرات غیر نفتی ما از طریق مناطق ویژه انجام می‌شود. منطقه ویژه سرخس و دوغارون جزو مناطق فعال و قوی کشور هستند.

حسین‌پور با اشاره به اینکه از زمان دولت قبل طرح تبدیل شدن این دو منطقه به منطقه آزاد مطرح شده است، بیان کرد: اکنون در مجلس این موضوع دنبال می‌شود و ما منتظر تصمیم‌گیری مجلس هستیم، زیرا تبدیل این مناطق به منطقه آزاد نیازمند مصوبه قانون‌گذار است و در مجلس شورای اسلامی باید تصمیم گرفته شود که در این صورت شرایط اجرایی آن برای ما فراهم خواهد شد.

قائم مقام ستاد جهش سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: وسعت و اختیار عمل مناطق آزاد از مناطق ویژه بیشتر است، البته نباید در خصوص دو منطقه سرخس و دوغارون انتظار ایجاد کرد، زیرا هنوز قانون‌گذار تصمیمی نگرفته اما ساختار مناطق آزاد به گونه‌ای بوده که قدرت عمل و اختیار آن‌ها بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه قانون‌گذار برای فعالیت در مناطق آزاد و ویژه تسهیلات و تخفیفاتی در نظر گرفته است، تصریح کرد: تخفیفاتی که قانون‌گذار در نظر گرفته تخفیفات مالیاتی و گمرکی است که قواعد و شرایط مربوط به خود را دارد. تبدیل فرصت به بسته سرمایه‌گذاری اتفاق فوق العاده‌ای است.

حسین‌پور افزود: این کار امتیاز و فرصت فوق العاده‌ای ایجاد میکند که موجب می‌شود سرمایه‌گذار از سرگردانی و بروکراسی طولانی اداری خلاص شود. صفر تا ۱۰۰ عملیات تبدیل فرصت به بسته را خود مناطق ما انجام می‌دهند.

قائم مقام ستاد جهش سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر بسته سرمایه‌گذاری آماده شده و مطالعات اولیه، محاسبات مالی، نرخ سود و نرخ بازگشت انجام، زمین و زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده و مجوز بی‌نام نیز صادر شده تا سرمایه‌گذار به محض انتخاب مورد سرمایه‌گذاری و اثبات توان سرمایه‌گذاری نامش بالای مجوز ثبت شود. این اقدامات یکی از بهترین تسهیلات و تمایزات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha