• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402042818149
  • خبرنگار : 50046

افتتاح ۱۰۰ نیروگاه خورشیدی بر بام خانه‌های مددجویان خراسان شمالی

افتتاح ۱۰۰ نیروگاه خورشیدی بر بام خانه‌های مددجویان خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی گفت: ۱۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی به منظور درآمدزایی برای خانواده‌های زیرپوشش این نهاد حمایتی بر بام منازل مددجویان استان نصب و راه اندازی شد.

به گزارش ایسنا، مجید الهی راد در آئین افتتاح ۱۰۰ نیروگاه خورشیدی که ۲۹ تیرماه به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد کشور در استان برگزار شد، اظهار کرد: با هدف توانمندسازی و ایجاد درآمد پایدار برای خانواده‌های تحت حمایت، ۱۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی برای مددجویان استان نصب و راه اندازی شد. 

 وی با اشاره به اینکه این پروژه به همت کمیته امداد و با همکاری شرکت برق و بانک ملی صورت گرفته است، ادامه داد: این نیروگاه ها در ۶ شهرستان لوجلی، شیروان، مناطق دوگانه شهرستان بجنورد، جاجرم و فاروج اجرا شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به اینکه عملیات نصب کالا و راه اندازی نیروگاه های مذکور توسط شرکت های طرف قرارداد امداد انجام شده است، افزود: هزینه نصب و راه اندازی هر نیروگاه حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که مبلغ یک میلیارد ریال آن از محل اعتبارات تبصره ۱۶ تسهیلات دریافت شده و مبلغ ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال نیز به صورت بلاعوض دریافت شده است. 

مدیرکل کمیته امداد استان گفت: خالص درآمد از محل نصب پنل‌های خورشیدی برای هر خانوار از قرار هر کیلووات برق ۱۴ هزار و ۵۶۰ ریال به طور متوسط هر دوره ۲۵ میلیون ریال است که پیگیری لازم جهت اصلاح قیمت به هر کیلووات ۲۲ هزار ریال در حال انجام است. 

الهی راد از آغاز عملیات اجرای ۸۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی برای مددجویان از ابتدای سال جاری در استان خبر داد و اظهار داشت: تاکنون مجموعا ۱۰۲  دستگاه پنل خورشیدی ویژه خانواده زیرپوشش این نهاد حمایتی در خراسان شمالی راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات این طرح از محل تبصره ۱۸ و از طریق بانک های عامل تامین خواهد شد و مذاکرات لازم جهت عقد تفاهم نامه های احداث این نیروگاه ها با شرکت پیمانکار انجام گرفته است. 

مدیرکل کمیته امداد استان اظهار کرد: تسهیلات ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی به صورت قرض‌الحسنه یا با سود ۴ درصد به افراد متقاضی در این طرح اعطا می‌شود. دریافت این تسهیلات نیاز به ضمانت‌نامه ندارد و مددجو این وام را دریافت می‌کند و به‌ازای آن سازمان ساتبا - زیرمجموعه وزارت نیرو- نیروگاه‌های ۵ کیلوواتی را برای افراد تأیید شده نصب می‌کند.

وی ادامه داد: مددجو از این نیروگاه‌ها نگهداری خواهد کرد و در نهایت برق تولیدی از وی خریداری خواهد شد و از محل فروش این برق تولیدی، هم اقساط وام پرداخت خواهد شد و هم به توانمندسازی خانوارهای کم‌درآمد کمک می‌شود.

گفتنی است؛ ایجاد اشتغال و خودکفایی برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد یکی از جنبه‌های مهم طرح تولید برق خورشیدی است که از همان سال نخست آغاز می‌شود و پس از اتمام دوره بازپرداخت وام، افزایش خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha