• پنجشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402042918777
  • خبرنگار : 50124

رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری:

اهداف حکومت اسلامی و تکلیفی که مسئولان دارند

اهداف حکومت اسلامی و تکلیفی که مسئولان دارند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری گفت: پاسداری از حقوق فردی و اجتماعی افراد و نیز از بین بردن زمینه‌های فساد و برپاداشتن و گسترش ارزش‌ها از دیگر اهداف حکومت اسلامی است که مسئولان در این زمینه دارای تکلیف هستند. 

احمدرضا بسیج عصر روز گذشته، ۲۸ تیرماه در «کارگاه نقش حکمرانی خوب در کارآمدی دولت‌ها» که به همت جهاد دانشگاهی و بسیح اساتید استان برگزار شد با اشاره به اینکه اکنون در بهترین جایگاه انقلاب اسلامی هستیم که قرار است زمینه‌سازی برای ظهور کند، اظهار کرد: تلاش و کوشش، مسئولیت‌پذیری و حکمرانی ما قرار است به بهترین واقعه تاریخ بشری و نتیجه خلقت و هدف اصلی برسد که همان ظهور منجی عالم و زمینه‌سازی برای کمال انسان‌ها  است. 

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان بیان کرد: ما فراهم‌آورنده و سازنده تمدن نوین اسلامی یعنی نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم برای ظهور هستیم و برای این مهم، اینکه صرفاً بنشینیم و دعای فرج بخوانیم کفایت نمی‌کند بلکه باید کار و تلاش برای ساخت تمدن اسلامی را پیشه راه کرده و صحیح و دقیق و قوی کار کنیم؛ درواقع دعای فرج نقشه راه است که به ما نشان می‌دهد چه باید انجام دهیم، نه اینکه باعث ظهور بشود.

بسیج با تأکید بر اینکه اعمال هر یک از ما که منجر به ظهور شود ثبت و ضبط خواهد شد، عدالت را یکی از بایسته‌های مسئولان و کارگزاران دانست. 

بسیج در ادامه اهداف حکمرانی از دیدگاه اسلامی را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه حکومت اسلامی جامع تمامی نظراتی است که اندیشمندان غربی در مورد اهداف حکمرانی بیان کرده‌اند، گفت: دین قائل است که حکومت باید تأمین کننده تمامی ساحات زندگی انسان از رفاه و امنیت و پیشرفت همه‌جانبه مادی گرفته تا معنویت باید باشد. 

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان حکومت عصر ظهور را مصداق بارز این غایت حکمرانی اسلامی دانست و افزود: اگرچه شاید امروز نتوانیم عین این حکمرانی متعالی را در جامعه جاری و ساری کنیم اما باید تلاش داشته باشیم تا شبیه به این حکومت را بسازیم و برای واقعه ظهور مقدمه‌چینی کنیم. در حکمرانی متعالی، تنظیم روابط و شیوه کار کنش‌گران اولاً بر اساس هدایت الهی و ثانیاً اراده مردم است. 

وی افزود: مردم‌سالاری پیش از تأسیس حکومت اسلامی و بعد از آن، معانی متفاوتی دارد که این تعبیر پس از تشکیل حکومت ناظر بر این معناست که حاکم اسلامی کاری کند تا مردم همواره با حکومت همراه باشند و ضمن اینکه، در تمامی صحنه‌ها و بزنگاه‌ها حاضر باشند. هدف اصلی در حکومت اسلامی آن است که زمینه برای آگاهی و هدایت مردم ایجاد شود و به کمال برسند.

بسیج با اشاره به برخی اهداف حکومت اسلامی، تصریح کرد: زمینه‌سازی برای ایجاد مدینه فاضله یکی از اهداف اصلی حکومت دینی است که هر کدام از ما در این راستا دارای تکالیفی هستیم و یکی از مطالبات رهبرانقلاب نیز ناظر بر پیوست‌نگاری فرهنگی برای تمام پروژه‌ها و طرح‌هاست. همچنین برقراری عدالت اجتماعی از دیگر اهداف حکومت اسلامی باید باشد که این مهم از مسئولان آغاز می‌شود یعنی مدیران و کارگزاران تا در تراز نباشند، جامعه ایمانی هم شکل نمی‌گیرد لذا مسئولان باید مراقبت کنند. 

وی جلوگیری از سنت‌های جاهلی و تحریف دین را از دیگر اهداف حکومت اسلامی خواند و توضیح داد: خرافه‌ها و بدعت‌هایی که متأسفانه در جریان برپایی محافل عزاداری حسینی مشاهده می‌کنیم منطق و استدلالی ندارد و جا داشت که در بدو شکل‌گیری این ظظدست سنت‌های اشتباه، جلوی آن گرفته شود. یک مصداق آن، برپایی خیمه‌های متعدد در برخی شهرها و آتش زدن آنها در روز عاشوراست که هزینه‌های گزاف و خطرات فراوانی تحمیل می‌کند و جز خرافه و بدعت هیچ پایه و مبنایی ندارد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: پاسداری از حقوق فردی و اجتماعی افراد و نیز از بین بردن زمینه‌های فساد و برپاداشتن و گسترش ارزش‌ها از دیگر اهداف حکومت اسلامی است که مسئولان در این زمینه دارای تکلیف هستند. 
بسیج درادامه گفت: اولین وظیفه مسئولان توجه به ارزش‌هاست و برپایی نماز از مصادیق ارزش‌هاست که در این آیه مورد تأکید واقع شده است؛ نوع لباس، رفتار و کردار مسئول تعیین‌کننده خوبی‌ها و بدی‌ها در جامعه است. 

این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: مدیر یک مجموعه نباید فقط یک ماشین امضا باشد بلکه بداند در قبال تعالی علمی و فرهنگی کارمندانش مسئول است، او باید نیروهایش را با برپایی کلاس‌ها و دوره‌ها و کارگاه‌ها تربیت کند و رشد فکری و فرهنگی، عقیدتی و سیاسی آنان را رقم بزند.

بسیج با تصریح اینکه زمینه‌سازی تعالی اخلاقی جامعه از وظایف کارگزاران حکومت اسلامی است، خاطرنشان کرد: نهادهای فرهنگی و دینی کارشان این است که برای آنانی که نمی‌دانند کار فرهنگی و آگاهی‌بخشی انجام دهند و شبهات علمی و فرهنگی را از بین ببرند. 

وی در پایان گفت: حفظ حکومت از دسترس نامحرمان، ایجاد و حفظ وحدت در سایه قانون اساسی و رهبری نظام، گسترش رفاه عمومی، تنظیم روابط عادلانه اقتصادی، قاطعیت در حسابرسی و حفظ بیت‌المال و دوری از اسراف از دیگر وظایف مسئولان حکومت اسلامی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha