• پنجشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402042918811
  • خبرنگار : 71496

حامیان صدر سفارت سوئد در بغداد را آتش زدند

حامیان صدر سفارت سوئد در بغداد را آتش زدند

وزارت‌خارجه‌های کشورهای عراق و سوئد در بیانیه‌هایی اقدام طرفداران جریان صدر عراق در آتش زدن ساختمان سفارت سوئد در بغداد را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای آتش زدن سفارت سوئد در بغداد را که بامداد امروز پنجشنبه به دست جمعی از حامیان مقتدی صدر انجام شد، به شدت محکوم کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود تاکید کرد، "این اقدام در چارچوب حمله به هیات‌های دیپلماتیک و به خطر انداختن امنیت آنها قرار می‌گیرد".

در ادامه این بیانیه نیز آمده است، "دولت عراق به مسؤولان امنیتی مربوطه دستور داد تا تحقیقی فوری را در این خصوص آغاز کرده و اقدامات امنیتی لازم برای روشن شدن ابعاد مبهم این اقدام و شناسایی هویت و محاکمه عاملان آن در پیش گرفته شود".

حامیان صدر سفارت سوئد در بغداد را آتش زدند

وزارت خارجه سوئد نیز در واکنش به یورش به ساختمان سفارتش در بغداد با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد، " ما تمامی حملات به دیپلمات‌ها و کارمندان نهادهای بین‌المللی را محکوم می‌کنیم، حملات به سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها به منزله نقض جدی توافقنامه وین است".

این وزارتخانه در ادامه مقامات عراقی را مسؤول حفاظت از هیات‌های دیپلمات و کارمندان آن دانست و تاکید کرد که تمامی کارمندان سفارتش در بغداد در حال حاضر در امنیت هستند و وزارتخانه به صورت منظم با آنها در تماس است.

هیات سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز امروز در بیانیه‌ای تاکید کرد، حمله به سفارت سوئد در بغداد، اقدامی است که مستلزم محکومیت است و تجمع مسالمت‌آمیز یکی از حقوق اساسی شهروندان است.

یونامی همچنین تاکید کرد، مقابله خشونت‌آمیز با نفرت‌پراکنی به نفع هیچ کسی نیست و حفظ سلامت همه و احترام به توافقنامه وین باید در اولویت قرار بگیرد.

سخنگوی دولت عراق نیز تاکید کرد: ما به حفظ امنیت تمامی هیات‌های دیپلماتیک و مقابله با هر گونه حمله به آنها پایبند هستیم.
همچنین شورای عالی قضایی عراق ۲۰ فرد مظنون به آتش زدن سفارت سوئد را بازداشت کرد.

پس از آنکه پلیس سوئد با برگزاری تجمع کوچکی مقابل سفارت عراق در استکهلم برای اهانت به قرآن کریم و پرچم عراق موافقت کرد، گروهی از حامیان جریان صدر عراق به رهبری مقتدی صدر بامداد پنجشنبه تظاهراتی را برپا کرده و ساختمان سفارت سوئد در بغداد را آتش زدند.

سلوان مومیکا، پناهنده عراق در سوئد، ۲۸ ژوئن مصادف با روز عید قربان، مقابل بزرگترین مسجد شهر استکهلم به قرآن کریم اهانت کرد.

هم‌زمان خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که نیروهای ضد شورش پلیس عراق از جریان آب پرفشار برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در اطراف سفارت سوئد در بغداد استفاده کردند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش داد، نیروهای پلیس عراق از باتوم برقی هم برای دور کردن تظاهرکنندگان از ساختمان سفارت استفاده کردند.

هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم توسط سلوان مومیکا موجی از محکومیت‌ها را در سراسر جهان به دنبال داشت و عراق از سوئد خواست این فرد موهن را تحویل دهد.

سران بسیاری از کشورها، دبیرکل اتحادیه عرب و رئیس شورای همکاری خلیج فارس نیز این اقدام را محکوم کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha