• پنجشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402042918852
  • خبرنگار : 50105

رویدادی نجومی نادر در راه است

رویدادی نجومی نادر در راه است

ایسنا/خراسان رضوی ماه آگوست (مردادماه) ۲۰۲۳ به ستاره‌نگاران این فرصت را می‌دهد تا دو ابرماه را همراه با ظاهر یک ماه آبی مشاهده کنند.

به نقل از ارث، ابرماه زمانی اتفاق می‌افتد که مدار ماه کامل آن را به سیاره ما نزدیک کند. همان‌طور که ناسا توضیح می‌دهد، مدار ماه به دور زمین کاملا دایره‌ای نیست بلکه به شکل یک بیضی است و این باعث می‌شود که ماه با تکمیل چرخه مداری خود، بین فواصل نزدیک‌تر و دورتر از سیاره اصلی ما در نوسان باشد.

دورترین نقطه‌ای که ماه از زمین طی می‌کند «اوج» نامیده می‌شود، جایی که ماه در فاصله متوسط ‌۲۵۳ هزار مایلی قرار دارد و نقطه‌ای که ماه در آن به زمین نزدیک است، به‌عنوان «حضیض» شناخته می‌شود که ماه تقریباً ۲۲۶ هزار مایل از زمین فاصله دارد.

در مرحله حضیض است که ابرماه رخ می‌دهد؛ زمانی که ماه کامل با نزدیک‌ترین فاصله ماه به زمین همسو می‌شود. وقتی ابرماه‌ها از زمین مشاهده می‌شوند، بزرگ‌تر و درخشان‌تر از یک ماه کامل معمولی به نظر می‌رسند، اگرچه تفاوت آن‌ها جزئی است.

چرخه ابرماه امسال بسیار خاص است زیرا این چهار رویداد به‌طور متوالی اتفاق می‌افتند. اولین ابرماه امسال در سوم جولای ظاهر شد و آخرین ابرماه این مجموعه در ۲۹ سپتامبر رخ خواهد داد. اصطلاح ماه آبی به رنگ ماه اشاره نمی‌کند، بلکه به فرکانس آن اشاره دارد. ماه آبی نامی است که به دومین ماه کامل داده می‌شود که در یک ماه تقویمی رخ می‌دهد.

از آنجا که ماه کامل معمولاً هر ۲۹ روز ظاهر می‌شود و از آنجایی که بیشتر ماه‌ها طولانی‌تر از این زمان هستند و ۳۰ یا ۳۱ روز را شامل می‌شوند، ممکن است در مواردی دو ماه کامل در یک ماه ایجاد شود.

ماه‌های آبی رویدادهای نادری هستند که معمولاً هر دو سال و نیم یک بار اتفاق می‌افتند. آخرین ماه آبی در ۲۲ آگوست ۲۰۲۱ قابل مشاهده بود. امسال، ماه آگوست قرار است میزبان دو ماه کامل باشد و به‌طور هیجان‌انگیزی، هر دوی این‌ها نیز ابرماه هستند.

فرهنگ‌ها و جوامع مختلف نام‌های متفاوتی برای ماه کامل در طول سال دارند. نام‌های دیگر ماه کامل آگوست شامل ماه ذرت، ماه جو یا ماه میوه است که اغلب منعکس‌کننده محصولات و غذاهای مختلف است که در این زمان از سال رسیده و آماده برداشت می‌شوند.

به‌طور کلی، ماه اگوست امسال زمان بسیار خوبی برای ستاره‌شناسان است. برای ابرماه‌ها، از آنجایی که هنگام غروب خورشید طلوع می‌کنند، جستجوی مکانی که بتوانید افق را به وضوح ببینید، به شما کمک می‌کند بهترین منظره را داشته باشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha