• شنبه / ۳۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402043119671
  • خبرنگار : 71496

تجمع عراقی‌ها در منطقه الخضراء در اعتراض به اهانت به قرآن در دانمارک

تجمع عراقی‌ها در منطقه الخضراء در اعتراض به اهانت به قرآن در دانمارک

صدها تظاهرکننده عراقی در اعتراض به اهانت به قرآن کریم و پرچم عراق در دانمارک، بامداد امروز شنبه در مقابل منطقه الخضراء در بغداد تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، تریبون‌های جریان صدر عراق به ریاست مقتدی صدر از مردم خشمگین عراق برای تجمع مقابل منطقه الخضرا که سفارت دانمارک در آن قرار دارد، دعوت کرد.

در پی انتشار این فراخوان‌ها صدها تظاهرکننده عراقی در اعتراض به اهانت به قرآن کریم و پرچم عراق در دانمارک، بامداد امروز شنبه خود را به مقابل منطقه الخضراء در بغداد رساندند.

ده‌ها خودرو تظاهرکنندگان را از میدان تحریر به سمت منطقه سبز منتقل کردند، در حالی که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود آنها به منطقه مستقر شدند تا اتفاقی که در سفارت سوئد افتاد باز تکرار نشود. تظاهرکنندگان در پاسخ به کاری که پناهجوی تندرو عراقی، سیلوان مومیکا، در آتش زدن قرآن و توهین به پرچم عراق انجام داد، به سفارت سوئد حمله کرده و آن را آتش زدند.

همچنین نیروهای امنیتی عراق موانعی را برای جلوگیری از ورود تظاهرکنندگان به داخل منطقه الخضرا قرار دادند.

صدها تن از حامیان جریان صدر در بغداد تلاش کردند خود را به ساختمان سفارت دانمارک برسانند اما نیروهای امنیتی با توسل به زور مانع آنها شده و معترضان را از ساختمان سفارت دور کردند.

شامگاه جمعه تعداد بیشتری از نیروهای امنیتی عراق در ورودی‌های منطقه الخضرا مستقر شده و برخی از پل‌های منتهی به این منطقه را مسدود کردند، همزمان صدها تن از حامیان جریان صدر در ساعات اولیه بامداد امروز شنبه در میدان التحریر شهر بغداد تجمع کردند.

معترضان به سمت پل الجمهوریه که به منطقه الخضراء می‌رسد، به راه افتادند و با وجود اینکه نیروهای امنیتی تلاش کردند مانع آنها شوند، آنها توانستند از پل عبور کرده و خود را به ورودی منطقه الخضراء برسانند،‌ معترضان تلاش کردند از آنجا به سمت سفارت دانمارک حرکت کنند؛ اما نیروهای امنیتی پس از درگیری‌های شدید با آنها اجازه چنین کاری را ندادند.

چند ساعت پس از تجمع در اطراف منطقه الخضرا و افزایش تعداد معترضان و نیروهای امنیتی، در نهایت نیروهای امنیتی عراق معترضان را مجبور به عقب‌نشینی به سمت میدان التحریر کردند.

همزمان تریبون‌های اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای جریان صدر در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی از معترضان خواستند عقب‌نشینی کرده و منتظر موضعگیری مقتدی صدر بمانند.

تظاهرکنندگان عراقی شعارهایی در محکومیت هتک حرمت قرآن و پایبندی‌شان به دستورات مقتدی صدر سر دادند.

یکی از افسران فرماندهی عملیات بغداد که مسؤول حفظ امنیت پایتخت عراق است، اعلام کرد، دستورالعمل‌هایی از مقامات بالا برای جلوگیری از نزدیک شدن معترضان به ساختمان‌های سفارت‌خانه‌ها و هیئت‌های دیپلمات صادر شدند، به این ترتیب تعداد نیروهای امنیتی به شدت افزایش یافته تا از تمامی سفارتخانه‌ها کاملا حفاظت شود، همچنین دستور داده شد، از درگیری با معترضان اجتناب شود.
 
هشام الرکابی، مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق توییت کرد: همه ما مخالف اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی هستیم؛ اما ما باید همانگونه که مقتدی صدر تاکید کرد، قانون را رعایت کنیم.

همزمان «شبل الزیدی» فرمانده کتائب امام علی(ع) با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که کسانی در پی بهره برداری از بحران قرآن سوزی برای نابود کردن اقتدار حکومت در برابر افکار عمومی جهان هستند و می‌خواهند وانمود کنند که قدرتی فراتر از قدرت قانون در کشور حاکم است و دولت فاقد سلطه لازم و عراق فاقد امنیت لازم است.

یک گروه راست‌ افراطی و ضد اسلامی در دانمارک مقابل سفارت عراق در کوپنهاگ به قرآن کریم و پرچم عراق اهانت کردند که ویدیوی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

آنها تصاویر این اقدام شنیع خود را از طریق یک حساب کاربری در فیسبوک به صورت زنده پخش کردند.

این گروه افراطی دانمارکی مدعی شدند که این اقدام را در اعتراض به حمله به سفارت سوئد در بغداد انجام دادند.

اهانت به قرآن کریم و پرچم عراق در کوپنهاگ همزمان با تدابیر امنیتی شدیدی که پلیس دانمارک در پیش گرفته بود، انجام شد.

این گروه راست افراطی دانمارکی پیش از این نیز مقابل سفارت ترکیه در کوپنهاگ به قرآن کریم و پرچم ترکیه اهانت کرده بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha