• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۶:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402050200776
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول خبر داد:

فعالیت ۵۰۰ بافنده خراسان شمالی در تولید فرش دویدوخ/ پرداخت تسهیلات به پشتیبان‌های فرش

فعالیت ۵۰۰ بافنده خراسان شمالی در تولید فرش دویدوخ/ پرداخت تسهیلات به پشتیبان‌های فرش

ایسنا/خراسان شمالی معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صمت خراسان شمالی از فعالیت ۵۰۰ بافنده در تولید فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ خبر داد.

مهرداد داودزاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ یکی از فرش های منحصر به فرد دنیا است که در شهرستان راز و جرگلان تولید می شود، اظهار کرد: در خراسان شمالی ۲۶ هزار و ۵۰۰ بافنده فرش فعال هستند که از این تعداد ۸۰۰ بافنده در شهرستان راز و جرگلان مشغول کار هستند و ۵۰۰ نفر از آن ها فرش دو رویه ابریشم دویدوخ را تولید می کنند.

وی افزود: تولید ماهیانه فرش در خراسان شمالی ۵۰۰۰ متر مربع است که گردش مالیات بالایی دارد.

داودزاده با اشاره به اینکه برای حمایت از حوزه فرش تسهیلات به تولیدکنندگان و بافندگان فرش اعطا می شود، ادامه داد: طی سال ۱۴۰۰ رقم ۹ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه فرش اختصاص یافته که معادل ۴۵ درصد تسهیلات مشاغل خانگی بوده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته نیز ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به حوزه فرش استان تسهیلات پرداخت شده که معادل ۵۰ درصد تسهیلات مشاغل خانگی بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال جاری نیز در حوزه مشاغل خانگی ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات موجود است که بیش از ۵۰ درصد آن به حوزه فرش اختصاص می یابد.

وی به پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ نیز اشاره کرد و گفت: از این محل نیز طی سال گذشته و امسال ۱۴ میلیارد تومان به این حوزه تسهیلات اختصاص یافته است.

معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صمت خراسان شمالی گفت: در این استان ۱۰ کارگاه متمرکز و تعدادی کارگاه غیرمتمرکز فرش وجود دارد که یکی از اولویت های این اداره کل حمایت از پشتیبان های تولید فرش است که به آن ها نیز تسهیلات پرداخت می شود.

وی با اشاره به حوزه صادرات فرش دستباف خراسان شمالی نیز گفت: فرش این استان به صورت مستقیم صادر نمی شود و صادرات این محصول از گمرکات سایر استان ها صورت می گیرد.

داودزاده افزود: ۴۰ درصد از فرش دستباف تولیدی در این استان توسط صادرکنندگان سایر استان ها به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی صادر می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha