• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402050200799
  • خبرنگار : 50176

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مطرح کرد:

تاثیر پماد عصاره برگ زیتون و کورکومین در درمان بیماری‌های ویروسی

تاثیر پماد عصاره برگ زیتون و کورکومین در درمان بیماری‌های ویروسی

ایسنا/لرستان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ترکیب عصاره‌ی برگ زیتون و کورکومین ۱۰ درصد طول مدت بیماری را در زنان مبتلا به زگیل‌های آنوژنیتال خارجی کاهش می‌دهد.

طاهره طولابی مجری طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تحت عنوان «تاثیر ترکیب عصاره برگ زیتون و کورکومین (زردچوبه) ۱۰ درصد برعلایم و نشانه‌های بالینی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به زگیل آنوژنیتال خارجی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از شایعترین بیماری‌های منتقله از راه جنس است.

وی ادامه داد: تنها میزبان این ویروس انسان است و از طریق پوست یا مخاط منتقل می‌شود. اغلب بافت‌های سنگفرشی را درگیر کرده و ضایعات هایپرپلاستیکی به نام زگیل ایجاد می‌کند و به صورت عفونت نهفته در بافت باقی می‌ماند.

طولابی اضافه کرد: از جمله عوامل خطر بروز HPV می‌توان به وضعیت اجتماعی- اقتصادی، سن، نژاد، سطح تحصیلات، میزان رفتارهای پرخطر جنسی فرد اشاره کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: از میان ۱۰۰ نوع HPV ، چهل نوع آن سبب آلودگی سیستم تناسلی شده که نوع پر خطر آن سبب بروز سرطان‌های دهانه‌ی رحم، مقعد، واژینال، ولوو و آلت تناسلی می‌شود.

وی اظهار کرد: سرطان دهانه رحم شایع‌ترین سرطان در زنان و عامل ۵.۷ درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان زنان در سراسر جهان است.

طولابی افزود: آمارها نشان می‌دهد، شیوع HPV در دنیا در حال افزایش بوده و ابتلا به آن یک چالش مهم بهداشتی است، به طوریکه بروز خودبخودی آن در حدود ۱ در هر ۲۰۰-۳۰۰ زن مبتلا به عفونت HPV گزارش شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه پیشگیری و درمان HPV بسیار مهم و ضروری است، خاطرنشان کرد: روش‌های مختلف درمانی جهت درمان مقطعی زگیل‌های تناسلی را می توان به دو دسته موضعی پودوفیلین، اسید تری کلراستتیک، اینترفرون، عصاره چای سبز و روش‌های جراحی و تهاجمی (کرایوتراپی، برداشتن زگیل از طریق جراحی، لیزر درمانی) تقسیم بندی کرد.

طولابی گفت: علی رغم تاثیر مثبت درمان‌های گفته شده بر HPV، هر یک از روش‌های فوق معایبی دارند. به عنوان مثال لیزر درمانی روشی هزینه بر بوده و دسترسی به آن دشوار است.

وی تصریح کرد: با توجه به نتایج مطالعات انجام شده مبنی بر تاثیر پماد عصاره برگ زیتون و کورکومین در درمان بیماری‌های ویروسی به نظر می‌­رسید ترکیب این دو دارو اثربخش‌تر از هر یک از داروها به تنهایی باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: علاوه بر این با توجه به اثر ضد التهابی این داروی ترکیبی پیش‌بینی می‌شد عوارضی مثل درد، سوزش و قرمزی ناشی از مصرف پدوفیلین به عنوان داروی روتین را کاهش دهند.

طولابی افزود: بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر عصاره برگ زیتون و کورکومین بر تعداد زگیل، مدت بهبودی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به زگیل آنوژنیتال خارجی انجام و مشخص شد ترکیب پماد عصاره‌ی برگ زیتون و کورکومین ۱۰ درصد به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان‌های روتین جهت کاهش تعداد زگیل‌های آنوژنیتال خارجی زنان و طول مدت بیماری توصیه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha