• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402050200942
  • خبرنگار : 71489

با حضور در مجلس

وزیر جهاد کشاورزی: در سال پیش‌رو مشکلی درباره تامین نهاده‌ها وجود نخواهد داشت

وزیر جهاد کشاورزی: در سال پیش‌رو مشکلی درباره تامین نهاده‌ها وجود نخواهد داشت

وزیر جهاد کشاورزی گفت که به مردم و کشاورزان اطمینان می‌دهم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در رابطه با بحث تامین نهاده‌ها مشکلی وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، محمد علی نیکبخت در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی نحوه سیاست‌گذاری دستگاه‌های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور طی سخنانی اظهار کرد: درباره موضوع گندم در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون هکتار کشت آبی و نزدیک به ۴ میلیون هکتار کشت دیمی داشتیم. با توجه به شرایط آبی که داشتیم، امروز میزان خرید گندم از مرز  ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گذشت و مطابق با آمار سال قبل در این تاریخ، نزدیک به ۳۰ درصد افزایش خرید گندم داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال ۱۴۰۰، ۸۲ درصد افزایش تولید گندم داشته ایم، ادامه داد: پیش بینی ما این است که تا پایان فصل برداشت و زمان خرید از ۸ میلیون تن بگذریم و به امید خدا رکوردی جدید در چند سال گذشته ثبت کنیم. امسال نسبت به سالهای قبل قطعا گندم کمتری را وارد خواهیم کرد و این موضوع صرفه جویی ارزی به دنبال خواهد داشت. سعی ما بر این است که درباره محصول استراتژیک گندم، با توجه به محدودیت منابع پایه به ویژه به سمت افزایش عملکرد در واحد سطح برویم. برنامه ریزی ما بر این اساس پیش می رود که با کشاورزی دانش بنیان، افزایش بهره وری و هوشمند سازی و افزایش عملکرد را در تولید گندم داشته باشیم و مسئولیت این کار را نیز به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا امروز برای خرید ۷.۵ میلیون تن گندم برای سال جاری، حدود ۱۱۲ همت ارزش ریالی خرید گندم بوده است که تا الان حدود ۶۶ همت را پرداخت کرده‌ایم و نسبت به سال قبل شرایط بهتری را داشته‌ایم. پیگیری‌ها را انجام دادیم تا ظرف مدت یکی دو هفته آینده بخش عمده‌ای از بدهی و مطالبات کشاورزان را پرداخت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با پیگیری‌های انجام شده بخش عمده‌ای از نهاده‌های کود و بذر را تامین کردیم و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت و این اطمینان را به کشاورزان و مردم می دهیم که در رابطه با بحث تامین نهاده‌ها مشکلی نخواهند داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دومین محصول استراتژیک که در برنامه داریم و باید به سمت خودکفایی آن برویم برنج است، اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۲ سطح زیر کشت ۶۶۲ هزار هکتار بود که پیش بینی ما این است که در سال زراعی جاری بتوانیم حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برداشت محصول داشته باشیم. تاکیدات ما بر این است که سیاست‌های حمایتی مالی، اجرایی و تجاری را به گونه‌ای تنظیم کنیم که در در راستای حمایت از تولید کننده داخلی باشد.

نیکبخت ادامه داد: امسال برای نخستین بار با حمایت دولت خرید محصول برنج را توسط شرکت بازرگانی دولتی در دستور کار گذاشتیم و خرید اقلام تجاری طارم و هاشمی عملیات خرید آغاز خواهد شد. الان حدود ۴۰ مرکز خرید را در استانهای شمالی کشور برای خرید برنج پر محصول دایر کردیم تا دغدغه‌های کشاورزان در این زمینه را برطرف کنیم و همکاران ما برای خرید برنج در صحنه هستند.

وی اظهار کرد: سیاست اجرایی و راهبردی که در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می کنیم این است که وارد کنندگان برنج، باید به همان نسبت برنج شمال کشور را خریداری و آنها را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور، توزیع کنند. به هیچ احدی اجازه واردات برنج نخواهیم داد مگر اینکه خرید بخشی از برنج شمال کشور را در دستور کار خود قرار دهند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه خودکفایی و خوداتکایی را با حمایت از تولید داخل دنبال می‌کنیم، گفت: به هیچ وجه سیاست ما این نیست که دست به اقدامی بزنیم و بدون بررسی، تحلیل و هزینه-فایده وارداتی را انجام دهیم که خدای نکرده به ضرر تولید کنندگان داخلی منجر شود.

وی تاکید کرد: برنج کاران شمال به عنوان تولید کنندگان و زحمت کشانی که تولید محصول استراتژیک برنج کشور را انجام می‌دهند، مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی خواهند بود.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دوم صحبت‌های خود، با بیان اینکه «تاکید رییس جمهوری بر پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان است»، اظهار کرد: با همه محدودیت‌های موجود سعی ما بر این است که حداکثر تا پایان مرداد ماه رقم مناسبی را از منابع تخصیص یافته پرداخت کنیم تا دغدغه گندم کاران مرتفع شود و ما شرمنده تولید کنندگان و کشاورزان نباشیم.

نیکبخت همچنین درباره مطالبات برخی نمایندگان در موضوع تامین مرغ در کشور گفت: در نهایت فرآیندی در تولید مرغ طی می‌شود، به تولید ۲.۵ میلیون تن تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرغ آماده طبخ منتهی می‌گردد. در مقطعی در تامین نهاده و جوجه یک روزه مشکل داشتیم که با پیگیری‌هایی که ظرف مدت کمتر از ۳۵ روز انجام شد، در تیر ماه ۱۲۷ میلیون جوجه ریزی انجام شده که نسبت به چند ماه قبل درصد قابل توجهی رشد داشته‌ایم؛ در کوتاه مدت نیاز داریم تا بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنیم. طی یک ماه گذشته کار خرید را برای تامین ذخایر استراتژیک انجام دادیم و کار الان در مرحله اجرا است و ان شاءالله تا اوایل مهرماه بخش عمده‌ای از خریدهای صورت گرفته خواهد رسید.

وی افزود: امروز با منابع و ذخایر در اختیار، در حال تسریع در توزیع مرغ منجمد در کشور هستیم. امروز شرایط به گونه‌ای است که نسبت به چند روز گذشته قیمت ها تعدیل شده و تلاش ما بر این است که به امید خدا کار تامین مرغ به گونه‌ای انجام شود که شرمنده مردم نباشیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه «بحث تامین نهاده و کنجاله‌ به عنوان مهمترین عامل تولید در واحدهای دامپروری اعم از مرغ داری و دامداری به عنوان اولویت برای وزارت جهاد کشاورزی مطرح است»، عنوان کرد: امروز بعد از مدتی که تامین این نهاده‌ها دچار مشکل شده بود، روالی ایجاد شده که بصورت طبیعی حدودا ۷ الی ۸ هزار تن نهاده به سمت واحدهایی که کار خرید را از طریق سامانه بازارگاه انجام دادند، راهی می‌شود؛ در این زمینه مراقبت می‌کنیم که دیگر شوکی را در این زمینه نداشته باشیم و تاکید دولت نیر بر همین است.

نیکبخت در پایان با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین گوشت مورد نیاز کشور گفت: درباره تامین گوشت برنامه‌هایی داریم و تلاش می‌کنیم به سمتی برویم تا با تحت پوشش قرار دادن واحدهای مولد و همچنین با تولید قراردادی بخشی از دغدغه‌های موجود و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی برطرف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha