• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402050201069
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در دمای بالای 40 درجه

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در دمای بالای 40 درجه

ایسنا/اصفهان رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: باغداران انار و پسته برای جلوگیری از آفتاب­سوختگی نسبت به محلول‌پاشی با سیلیکات پتاسیم یا کائولن اقدام کرده و برای کاهش خسارت در اثر تنش‌های دمایی، از کودهای پتاسه استفاده کنند.

عباس ارغوانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر تداوم گرمای بالای ۴۰ درجه و استقرار جوی نسبتاً پایدار در دشت کاشان طی هفت روز آینده است که پدیده غالب آب و هوایی، آسمان صاف  تا کمی ابری همراه با  وزش باد و گرد و خاک خواهد بود.

وی افزود: دمای هوا در هفت روز آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت و دمای حداکثر دشت کاشان در این مدت از ۴۳ به ۴۵ درجه سانتیگراد بالای صفر افزایش یافته و دمای حداقل نیز بین ۲۸ تا ۲۹ درجه پیش‌بینی می‌شود.

ارغوانی افزود: شرایط آب و هوا در هفته جاری از شامگاه دوشنبه تا روز جمعه بانفوذ توده گرد و خاک، وقوع طوفان لحظه‌ای و وزش باد شدید و فعال شدن کانون‌های داخلی، کاهش کیفیت هوا را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره هواشناسی کاشان تصریح کرد: افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت در هفته جاری قابل پیش‌بینی است و سفارش می‌شود از قرار گرفتن در فضای باز به ‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر، خودداری شود.

وی گفت: بازبینی و اطمینان از وضعیت مطلوب پوشش گلخانه و استحکام سازه به علت پیش‌بینی باد شدید از اقدام‌های مورد تأکید کارشناسان کشاورزی است.

ارغوانی افزود: بهره‌برداران با توجه به تداوم گرما، خشکی هوا و شدت تبخیر و تعرق نسبت به تنظیم دور آبیاری مزرعه و باغ‌ها با اقدام مناسب برنامه‌ریزی کرده و زنبورداران نسبت به ایجاد سایبان برای کندوهای عسل اقدام کنند.

وی تصریح کرد: پنبه‌کاران با توجه به شرایط دمایی و اوج فعالیت آفت‌های مخصوص این محصول، مبارزه شیمیایی و سم‌پاشی را در ساعت‌های صبحگاهی انجام دهند.

رئیس اداره هواشناسی کاشان اظهار کرد: باغداران انار و پسته برای جلوگیری از آفتاب­ سوختگی نسبت به محلول‌پاشی با سیلیکات پتاسیم یا کائولن اقدام کرده و برای کاهش خسارت در اثر تنش‌های دمایی، از کودهای پتاسه استفاده کنند.

ارغوانی گفت: صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در زمانی است که پدیده‌ای جوی اثر منفی به دنبال داشته و سبب خسارت‌های احتمالی شود و دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا  باید آماده باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha