• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402050201087
  • خبرنگار : 50455

روز ششم محرم؛ شهادت، احلی من‌ العسل

روز ششم محرم؛ شهادت، احلی من‌ العسل

ایسنا/قم یک کارشناس مسائل دینی گفت: بارها گفته شده که امام حسین(ع) از حضرت قاسم بن الحسن(ع) پرسیدند کشته شدن در این راه برای تو چگونه است؟ حضرت پاسخ دادند "احلی من العسل"؛ شیرین تر از عسل.

حجت‌الاسلام و المسلمین کریم مومنی، کارشناس دینی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با روایت تاریخی روز ششم محرم، عنوان کرد: در روز ششم محرم الحرام حبیب بن مظاهر اسدی با اذن امام حسین (ع) برای آوردن یاور و کمک به قبیله بنی اسد رفت، اسدیان پذیرفتند و حرکت کردند، ولی جاسوسان عبیدالله به عمر سعد خبر دادند و او عده‌ای را فرستاد تا مانع آن‌ها شوند؛ لذا درگیری رخ داد که در این میان جمعی از بنی اسد شهید شدند و برخی هم خودشان را به امام حسین (ع) رسانند.

وی ادامه داد: یکی از نکات حائز اهمیت در این حادثه تاریخی این است که کسانی که حول محور حادثه‌ی عاشورا به شهادت رسیدند فقط 72 نیستند بلکه یک تعداد قابل توجهی در طول سفر امام حسین (ع) به سمت کوفه کشته می‌شوند و حادثه‌ی قبیله بنی‌اسد از آن جمله است.

مومنی در رابطه با شخصیت حبیب بن مظاهر اسدی یادآور شد: این شخصیت بزرگ از اصحاب پیغمبر، حافظ کل قرآن و دارای وجهه و محبوبیت بود؛ دوران پیامبر(ص)، امیرالمومنین علی(ع) و امام حسین(ع) را درک کرده و صاحب برخی اسرار نشات گرفته از علوم ویژه‌ی اهل بیت(ع) بود که ائمه اطهار با اصحاب خاص خود در میان می‌گذاشتند.

این کارشناس مسائل دینی در خصوص دیگر حوادث مهم روز ششم محرم الحرام، افزود: در این روز طبق برخی از نقل‌ها عمر سعد، شبث بن ربعی را که از سران خوارج و جزء دعوت کنندگان امام حسین از روی خباثت بود، همراه چند هزار نفر با کوبیدن طبل و دهل کنار فرات فرستاد که اطراف آن را به محاصره در آوردند؛ در این روز لشکر زیادی برای جنگ با حضرت اباعبدالله علیه السلام جمع شدند.

مومنی با بیان اینکه به لحاظ نامگذاری‌هایی که توسط ذاکران اهل بیت(ع) صورت گرفته است؛ روز ششم محرم به نام حضرت قاسم بن الحسن(ع) نامیده شده است، گفت: بارها گفته شده که امام حسین(ع) در مسیر از حضرت قاسم بن الحسن(ع) پرسیدند کشته شدن در این راه برای تو چگونه است؟ حضرت پاسخ دادند "احلی من العسل"؛ شیرین تر از عسل.

وی ادامه داد: آیا کلام حضرت قاسم که کشته شدن در این راه را شیرین تر از عسل می‌دانند مبالغه بود؟ قطعا اینطور نیست امام عصر حضرت سیدالشهدا و حجت خدا از ایشان سوال پرسیدند و با توجه به این که امام حسین(ع) صاحب علم الهی هستند واقعیت بر حضرت پوشیده نیست اما هدف این است که این سوال و جواب در تاریخ ماندگار شود.

وی بیان کرد: حضرت قاسم بن الحسن(ع) مقام معرفتی بالایی داشتند و خودشان را فدایی و مطیع محض امام حسین (ع) می‌دانستند لذا نه به دلیل نسبت‌های خانوادگی بلکه از روی معرفت نسبت به جایگاه امامت با امام زمانشان همراه شدند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه در دعای آل یاسین می خوانیم که برای نصرت و یاری امام زمان آماده‌ام، افزود: حضرت قاسم بن الحسن نیز کاملا برای یاری امام زمان خود مهیاست و لذا با اوج معرفت همراه با اطاعت محض از امام، شهادت در راه خدا را شیرین‌تر از عسل می‌داند.

مومنی تصریح کرد: متاسفانه گزارشات اندکی از زندگی حضرت قاسم(ع) به دست ما رسیده است؛ این که حضرت چگونه کسب معرفت کردند تا اینگونه خود را فدایی امام زمانشان کردند، اما از گزارشات قطعی تاریخی از ایام پایانی عمر شریف حضرت قاسم(ع) یقین داریم که این حضرت در عمر کوتاه خودشان زندگی سرشار از کسب معرفت داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha