• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402050201240
  • خبرنگار : 50046

مدیرکل بهزیستی استان خبر داد:

غربالگری تنبلی چشم بیش از ۴۳ هزار کودک در خراسان شمالی

غربالگری تنبلی چشم بیش از ۴۳ هزار کودک در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی از غربالگری ۴۳ هزار و ۷۰۰ کودک این استان در سال گذشته خبر داد.

دکتر محسن توحیدی مقدم در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه طرح غربالگری کودکان برای امسال آغاز شده است، از خانواده ها درخواست کرد تا برای غربالگری تنبلی چشم کودکان خود به مراکز مربوطه بهزیستی مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح برای کودکان ۳ تا ۶ سال اجرایی می شود، اظهار کرد: دوره طلایی درمان تنبلی چشم، سن ۳ تا ۶ سالگی در کودکان است که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به کم بینایی و نابینایی دو چشم و یا یک چشم شود.

توحیدی مقدم با تاکید بر اینکه خانواده ها سنجش چشم کودکان و درمان تنبلی چشم را جدی بگیرند، گفت: کودکان سنجش شده در صورت مشاهده مشکل به بینایی سنج مراجعه کرده و در صورت عدم رفع مشکل به سطح بالاتر یعنی چشم پزشک ارجاع می شوند.

وی افزود: تنبلی چشم یکی از بیماری‌های شایع در اوایل زندگی انسان است که درصورتی که به موقع تشخیص داده شود و درمان مورد نیاز انجام گیرد مشکل چندانی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما درصورتی که زمان طلایی درمان این بیماری از دست برود می‌تواند بینایی فرد را تا سنین بزرگسالی تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گفته این مقام مسئول، تنبلی چشم در واقع کاهش بینایی یک چشم یا دو چشم است. یعنی به علت عدم دریافت تصویر توسط چشم و انتقال آن به مغز، مراکز مغزی که مسئول بینایی چشم هستند فعال نمی‌شوند در نتیجه بینایی یک یا دو چشم کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ابتلا به تنبلی چشم ۳ دلیل عمده دارد، افزود: عیوب انکساری مانند آستیگمات، نزدیک‌بینی و دوربینی، انحراف چشم و محرومیت چشم از دیدن برای مثال در اثر افتادگی پلک از جمله عواملی به حساب می آیند که در ایجاد تنبلی چشم در کودکان موثر هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: متاسفانه تنبلی چشم علائم خاصی ندارد که والدین و کودک متوجه آن شوند. به همین جهت لازم است تشخیص و درمان تنبلی چشم توسط پزشک انجام شود و والدین نیز هشیار باشند که فرزندان خود را در زمان مناسب برای انجام معاینه نزد پزشک ببرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha