• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402050201503
  • خبرنگار : 50039

با پیگیری‌های مستمر و حمایت بانک ملی محقق شد؛

توسعه نیروگاه علی آبادکتول با تسهیلات ۳۹۰ میلیون یورویی

توسعه نیروگاه علی آبادکتول با تسهیلات ۳۹۰ میلیون یورویی

ایسنا/گلستان پس از پیگیری‌های مستمر، فاز بخار نیروگاه علی آبادکتول استان گلستان با اعطای تسهیلات ارزی بانک ملی محقق می‌شود.

استاندار گلستان عصر امروز دوشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۲ در نشست با «دکتر ابوالفضل نجارزاده» مدیرعامل بانک ملی ایران، اظهار کرد: اقدامات بانک ملی در راستای توسعه استان گلستان قابل تقدیر است.

دکترعلی محمد زنگانه، با بیان اینکه بانک ملی در اقدامی دیگر به عنوان بانک عامل با اعطای تسهیلات ارزی زمینه ساز اجرای فاز بخار نیروگاه برق علی آبادکتول شده است، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سفر دوم رئیس جمهور به استان، فاز توسعه این نیروگاه آغاز خواهد شد.

وی رقم اعطای تسهیلات این بانک را ۳۹۰ میلیون یورو برشمرد و افزود:‌ امیدواریم بتوانیم با اعطای این رقم تحت نظارت صندوق توسعه ملی و همچنین آورده ۱۰ هزار میلیارد ریالی نیروگاه زمینه ساز تسریع در اجرا و بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

استاندار گلستان با تأکید بر اینکه همراهی بانک ملی در اعطای این تسهیلات مناسب بوده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هدف‌گذاری دقیقی در زمینه اعطای این تسهیلات صورت گرفته، تقاضای تسریع در اعطای آن به متقاضیان را داریم.

وی اضافه کرد: متقاضیان این تسهیلات بیشتر در حوزه دانش بنیان، روستائیان، مناطق کمتر برخوردار و دور افتاده بوده و حمایت از آنان بسیار ارزشمند است.

لازم به توضیح است، فاز اول نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی علی آبادکتول در استان گلستان، در ۶ واحد گازی در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید.

هدف از ساخت این نیروگاه تشویق، جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری غیردولتی در بخش نیروگاهی و همچنین استفاده از حداکثر توان مهندسان داخلی و ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه‌ها به روش BOO بوده است.

با توجه به رشد مصرف برق کشور و سیاست‌های وزارت نیرو مبنی بر افزایش سهم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، طرح توسعه این نیروگاه در سال ۱۳۹۳ در دستور کار قرار گرفت و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، راندمان این نیروگاه‌ها را از حدود ۳۳ درصد به ۴۷ درصد افزایش می‌دهد.

۲۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ تفاهم نامه سه جانبه سرمایه‌گذاری احداث بخش بخار نیروگاه علی آبادکتول با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بنیاد مستضعفان و استاندار گلستان به امضا رسید.

با تکمیل این پروژه طی سه سال آینده ۵۰۰ مگاوات به انرژی تولید شده در نیروگاه علی‌آبادکتول افزوده می‌شود و بر اساس مصوبه هیئت دولت مقرر شده ۴۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای این پروژه تخصیص یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha