• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۰:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402050301549
  • خبرنگار : 90067

اعتراضات گسترده در سرزمین‌های اشغالی پس از تصویب لایحه تغییرات قضایی

اعتراضات گسترده در سرزمین‌های اشغالی پس از تصویب لایحه تغییرات قضایی

پارلمان رژیم صهیونیستی روز دوشنبه لایحه بازنگری قضایی مورد نظر بنیامین نتانیاهو را تصویب کرد؛ اصلاحیه‌ای که اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند تا برخی تصمیمات دولتی را در صورت «غیر معقول» تشخیص دادن، حذف کند؛ امری که تظاهرات گسترده مخالفان را در پی داشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، تظاهرات علیه این اصلاحیه در اوایل روز دوشنبه آغاز شد و پلیس معترضانی را که خود را به پست‌ها و مراکز مختلف زنجیر کرده و جاده‌های بیرون پارلمان را مسدود کرده بودند، به زور پراکنده کرد. تا عصر و اواخر شب نیز پس از تصویب کنست، هزاران نفر در سراسر سرزمین‌های اشغالی به خیابان‌ها آمده و بزرگراه‌ها را مسدود کردند و با پلیس درگیر شدند.

پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دست کم ۱۹ نفر روز دوشنبه دستگیر شده‌اند.

یاریو لوین، وزیر دادگستری این رژیم که معمار لایحه اصلاحات قضایی بود که از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر برای "ایجاد توازن بیشتر میان شاخه‌های حکومت" ضروری اعلام شده، رای روز دوشنبه را "اولین گام" خواند.

اعتراضات گسترده در سرزمین‌های اشغالی پس از تصویب لایحه تغییرات قضایی

این اصلاحیه بخشی از تغییرات قضایی گسترده‌تری است که دولت نتانیاهو در ماه ژانویه، بلافاصله پس از سوگند اعلام کرد که بر اساس آن نهاد قضایی را از مداخله‌ "غیر ضروری" در امور سیاسی باز می‌دارد. منتقدان می‌گویند که این تغییرات با حذف کنترل‌های مؤثر بر اختیارات اجرایی، راه را برای سوء استفاده از قدرت باز خواهد کرد. تغییرات برنامه ریزی شده ماه‌ها اعتراضات بی سابقه سراسری و نگرانی متحدان خارجی رژیم صهیونیستی را برانگیخته است.

درست پس از رای گیری، یک گروه ناظر سیاسی و رهبر اپوزیسیون گفتند که علیه این قانون در دادگاه عالی تقاضای تجدید نظر خواهند داد.

نتانیاهو در اظهاراتی تلویزیونی پس از غروب آفتاب و همزمان با اوج گیری اعتراضات گفت که به دنبال گفتگو با مخالفان با هدف دستیابی به توافقی فراگیر تا پایان نوامبر خواهد بود.

اعتراضات گسترده در سرزمین‌های اشغالی پس از تصویب لایحه تغییرات قضایی

نتانیاهو که صبح با نصب ضربان ساز قلب از بیمارستان مرخص شده بود، گفت: «همه ما موافقیم که اسرائیل باید قوی باقی بماند، باید به حمایت از حقوق فردی برای همه ادامه دهد و دادگاه‌ها مستقل خواهند ماند.»

این بحران باعث ایجاد شکاف عمیقی در جامعه صهیونیستی شده و به ارتش نفوذ کرده است، به طوری که رهبران معترض می‌گویند اگر دولت به برنامه‌هایش ادامه دهد "آمادگی جنگی" رژیم صهیونیستی در خطر قرار خواهد گرفت و هزاران نفر از نیروهای ذخیره داوطلب نیز برای انجام وظیفه حاضر نخواهند شد.

معترضانی که در قدس جمع شده بودند، بزرگراهی را در نزدیکی پارلمان مسدود کردند و پلیس با کشیدن آنها روی آسفالت و استفاده از ماشین‌های آب پاش و ماده‌ای بد بو پاکسازی کرد.

اعتراضات گسترده در سرزمین‌های اشغالی پس از تصویب لایحه تغییرات قضایی

اینبار اورپاز، ۳۶ ساله که در میان جمعیت خارج از پارلمان صحبت می‌کرد، گفت: "این یک روز غم انگیز برای دموکراسی اسرائیل است... ما به مقابله خواهیم پرداخت." در تل آویو، پلیس سوار بر اسب سعی کرد جمعیتی را در بزرگراه اصلی متفرق کند، جایی که معترضان آتش‌های کوچکی روشن کرده بودند. پلیس گفت که در خارج از شهر، یک راننده با جمعیت کوچکی که جاده را مسدود کرده بودند، برخورد کرد و سه نفر را به طور سطحی مجروح کرد و افزود که صاحب خودرو بعداً دستگیر شد.

پس از تصویب این قانون، کاخ سفید درخواست خود از رهبران رژیم صهیونیستی را تکرار کرد تا از طریق گفت‌وگوی سیاسی در جهت «اجماع تا حد امکان گسترده» تلاش کنند. شاخص‌های سهام اصلی تل‌آویو نیز پس از رای‌گیری در کنست تا ۲.۵ درصد سقوط کرد و ارزش واحد پول شِکِل در برابر دلار یک درصد کاهش یافت.

اعتراضات گسترده در سرزمین‌های اشغالی پس از تصویب لایحه تغییرات قضایی

رهبران اپوزیسیون متعهد شدند که این تغییر را به چالش بکشند. رئیس فدراسیون کارگری هیستادروت، پس از ناکامی در میانجیگری برای سازش بین ائتلاف مذهبی- ناسیونالیست و احزاب مخالف، تهدید کرد که اگر دولت اقدامات "یک جانبه" را دنبال کند، اعتصاب عمومی خواهند کرد. یکی از اعضای ارشد اپوزیسیون، بنی گانتس هم قول داد که این قانون را لغو کند در حالی که یائیر لاپید، رهبر دیگر اپوزیسیون گفت: "این دولت شاید در این نبرد پیروز شده، اما جنگ ادامه دارد."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha