• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402050301600
  • خبرنگار : 50617

در روز هفتم محرم الحرام؛

پیرعلم کلوده میزبان حاجتمندان مازندران است

پیرعلم کلوده میزبان حاجتمندان مازندران است

ایسنا/مازندران آئین سنتی پیرعلم کلوده از شهرستان محمودآباد در روز هفتم محرم الحرام میزبان هزاران نفری است که از سرتاسر مازندران و حتی استان های دیگر برای حاجت روایی می آیند.

"جامه پوشانی" قدیمی ترین علم مازندران در هفتم محرم در روستای کلوده از شهرستان محمودآباد قدمت ۳۰۰ ساله دارد و پذیرای زائران و حاجتمندان زیادی از استان و اقصی نقاط کشور است.

این پیرعلم سال های سال توسط خانواده جمالی دست به دست شده و مردم با روسری و پارچه های نذر شده این علم را جامه پوش می کنند تا حاجت روا شوند.

پیرعلم کلوده میزبان حاجتمندان مازندران است

مردم روستای کلوده در جمع میهمانان خود پس از جامه پوش شدن پیرعلم، علم گردانی می کنند تا ارادت خود را نسبت به سید الشهدا (ع) نشان دهند و مراسم عزاداری را آغاز کنند و این علم بجز دو ماه مانده به محرم در بقیه ایام سال در حسینیه روستا بوده و مردم نذورات خود را به آن می پردازند.

پیرعلم کلوده میزبان حاجتمندان مازندران است

بیشتر از ۸ نسل است که این پیرعلم در خانواده جمالی قرار دارد و این خانواده در چندین نسل قبل، این علم را در تابستان به منطقه کوهستانی حاجی دلا از کوه های دلارستاق از توابع آمل می بردند و به عزاداری می پرداختند و در زمستان علم را به روستای کلوده می آوردند تا با مردم این روستا و روستاهای اطراف عزاداری کنند.

پیرعلم کلوده میزبان حاجتمندان مازندران است

آئین علم شویی و جامه پوشان پیرعلم از روز چهارم محرم در منزل خانواده جمالی آغاز تا مراسم علم‌گردانی و گرفتن روسری از پیرعلم در روز هفتم محرم ادامه می‌یابد.

غبارروبی علم‌ها و کتل‌ها با گلاب ناب، خاکستر آتش و سرکه انجام می‌شود و این رسم از سال‌های گذشته از جد بزرگ جمالی به این خانواده رسیده است و به پنج نسل می رسد.

پیرعلم کلوده میزبان حاجتمندان مازندران است

در صبح روز هفتم محرم، این علم توسط ریش سفیدان کلوده در منزل خانواده جمالی از نذورات مردم جامه پوش می شود و  مردم روسری های نذری خود را نزد پیر علم گرو می گذارد و پس از برآورده شدن حاجت خود نذر را ادا و روسری را پس می گیرند.

پیرعلم کلوده میزبان حاجتمندان مازندران است

در این روز به یاد سقای کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) علم‌ها برافراشته می‌شود و ارادت این مراسم هر ساله از سوی عزاداران حسینی سراسر استان مازندران با دادن نذورات متعددی چون قربانی، آش، حلوا، شربت و شیرینی‌ خانگی نشان داده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha