• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402050301667
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تهدید سلامت شهروندان نوش‌آباد با افزایش تعداد سگ‌های ولگرد

تهدید سلامت شهروندان نوش‌آباد با افزایش تعداد سگ‌های ولگرد

ایسنا/اصفهان یکی از شهروندان نوش‌آباد گفت: افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر، سلامت شهروندان به خصوص کودکان را تهدید می‌کند، در حالی که شهرداری طبق قانون موظف است که سگ‌های ولگرد را از سطح شهر جمع‌آوری و ساماندهی کند.

معضل سگ‌های ولگرد تقریباً گریبان‌گیر بیشتر شهرهای کشور است و در برخی موارد شهروندان مورد حمله این سگ‌ها قرار گرفته‌اند، اما ساماندهی اصولی از سوی دستگاه‌های مربوط که منجر به حل این مشکل شود را شاهد نیستیم. در شهر نوش‌آباد کاشان معضل سگ‌های ولگرد موجب ترس و نارضایتی مردم شده و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

علی یکی از شهروندان نوش‌آبادی به ایسنا گفت: مهم‌ترین مشکل ناشی از افزایش سگ‌های ولگرد برای جامعه، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان مثل هاری و سالک است که حتی با یک خراش کوچک هم توسط سگ و گربه بر بدن انسان قابل انتقال است.

وی تصریح کرد: جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد از سطح مناطق مسکونی نوش‌آباد باید پیگیری شود و دستگاه‌های اجرایی مربوط به خصوص شهرداری نباید به سادگی از این برنامه عبور کنند و منتظر تماس شهروندان باشند.

حسن یکی دیگر از شهروندان نوش‌آباد به ایسنا، گفت: مدیریت نامناسب جمع‌آوری زباله و پسماند از سطح شهر زمینه جولان سگ‌های ولگرد را فراهم ‌کرده است، زیرا حیوانات ولگرد برای تأمین غذا به سطح شهر پناه می‌آورند و به نوعی عامل ترس و تهدید شهروندان می‌شوند.

وی افزود: وجود مواد غذایی در زباله‌ها سبب می‌شود تا سگ، شغال، گربه و حیوانات موذی جذب مناطق مسکونی شوند، بنابراین شهروندان باید در ساعت مشخص زباله را بیرون از خانه گذاشته تا توسط مأموران شهرداری جمع‌آوری شود.

این شهروند نوش‌آبادی تصریح کرد: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، شاید برای برخی از شهروندان مسئله مهمی نباشد، اما می‌تواند آثار زیان‌بار و گاه مرگباری به همراه داشته باشد، بنابراین ضروری است تا مسئولان شهرداری نوش‌آباد، اقدام جدی و مستمر داشته باشند تا شاهد حوادث دردناک در جامعه نباشیم.

وی تأکید کرد: شهرداری نوش‌آباد، باید علاوه بر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، برای آموزش‌ شهروندان نیز برنامه مستمر داشته باشد و فرمانداری آران و بیدگل نیز بر اجرای این مسئولیت شهرداری نظارت کند.

سگ‌ها مخزن سالک از نوع شهری هستند

محسن قمصری، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران بیدگل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برنامه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، نگهداری و عقیم‌سازی آنها بر عهده شهرداری و سازمان دامپزشکی است، اما شبکه بهداشت متولی پیشگیری بروز بیماری‌های منتقل شده از سگ مثل هاری، سالک و کیست هیداتیک است.

وی افزود: کنترل و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان‌ها بر عهده کمیته‌ای است که هر دو ماه در فرمانداری تشکیل می‌شود و نهادهای مربوط اقدام‌های خود را گزارش می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان آران بیدگل، افزود: بیماری‌ هاری از طریق گزش پستانداران اهلی و وحشی مثل سگ بروز می‌کند و تنها راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری کشنده تزریق واکسن ضد هاری است که توسط شبکه بهداشت به‌طور رایگان و شبانه‌روزی انجام می‌شود.

قمصری تصریح کرد: سگ‌ها، مخزن سالک از نوع شهری هستند و مبارزه با جوندگان مثل موش، بهسازی محیط و کنترل سگ‌های ولگرد به کاهش بروز ابتلا به بیماری سالک کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: بنابر آمار سال ۱۴۰۰ مرکز بهداشت نوش‌آباد،۶۰ مورد سالک در این شهر گزارش شد که پس از آموزش شهروندان و اقدام‌های کنترلی در سال ۱۴۰۱ به شش مورد کاهش یافت.

قمصری گفت: کیست هیداتیک یک بیماری مرگبار است که منشأ آن مصرف سبزی‌های سالم‌سازی نشده و آلوده به مدفوع سگ است که در صورت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به سهولت این بیماری قابل پیشگیری است.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان آران بیدگل، افزود: اگر همه سازمان‌های عضو کمیته کنترل و ساماندهی سگ‌های ولگرد، به وظیفه خود عمل کنند ضمن تأمین سلامت جامعه می‌تواند از تحمیل هزینه‌های سنگین پیشگیری و درمان این بیماری‌ها کاسته شود.

 قمصری تأکید کرد: به شهروندان سفارش می‌کنیم از مهربانی و نزدیکی به سگ‌های ولگرد و تغذیه آنها خودداری کنند و در صورت حمله حیوانات، فرد مصدوم باید فوری به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کرده و واکسن هاری را دریافت کند.

جمع‌آوری ۱۵۳ قلاده سگ ولگرد از ابتدای سال

همچنین مدیر خدمات شهری شهرداری نوش‌آباد به ایسنا گفت: ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بهمن ۸۷ تصویب کرده که کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، در سطح شهرها بر عهده شهرداری است.

محمدرضا مکاری افزود: مأموران شهرداری پس از دریافت تماس شهروندان با سامانه ۱۳۷ نسبت به زنده گیری سگ‌ها اقدام می‌کند که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۳ قلاده سگ ولگرد از سطح شهر نوش‌آباد جمع‌آوری‌شده است.

وی افزود: بنا بر دستورالعمل کارگروه جمع‌آوری و نگهداری حیوانات، مقرر شده است که شهرداری‌های نوش‌آباد و آران و بیدگل نسبت به تکمیل سایت جمع‌آوری حیوانات ولگرد و بدون صاحب اقدام کنند که امیدواریم سال آینده این سایت تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

مکاری تصریح کرد: شهروندان از غذا دادن به حیوانات در محل‌های مسکونی خودداری کنند چون تعداد این حیوانات به دنبال غذا در سطح شهر بیشتر شده و باعث اضطراب می‌شود.

واکسیناسیون بیش از ۳۰۰ قلاده سگ  

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل نیز به ایسنا، گفت: اداره دامپزشکی یکی از اعضای کارگروه مبارزه با حیوانات ناقل است که وظیفه اصلی ما واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحب دار علیه بیماری هاری است که همه‌ساله انجام می‌شود.

سید محمد نظام طاهری، اظهار کرد: واکسیناسیون بیش از ۳۰۰ قلاده سگ صاحب دار از ابتدای سال تا کنون در واحدهای اپیدمیولوژیک دامی سراسر شهرستان انجام شده است.

وی افزود: برنامه مراقبت از بیماری هاری، نمونه‌گیری و تأیید آزمایشگاهی بیماری، اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی جهت کنترل و پیشگیری از بیماری هاری برای قشر هدف از دیگر فعالیت‌های ما بوده است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل، تصریح کرد: در صورت تشخیص کانون بیماری هاری در منطقه‌ای که بیماری در آن رخ داده است به‌صورت هفتگی به مدت شش ماه مراقبت از بیماری صورت می‌گیرد و در مواردی که تشخیص تلف کردن یک حیوان، داده شود ما برای دفن بهداشتی ورود پیدا می‌کنیم.

نظام طاهری تأکید کرد: شبکه دامپزشکی در خصوص تأمین رایگان واکسن هاری هیچ محدودیتی نداشته و در صورت گزارش شبکه بهداشت مبنی بر گزش توسط سگ‌های ولگرد و یا وحوش بلافاصله نسبت به نمونه‌برداری‌های لازم، اقدام کرده و هم زمان واکسیناسیون تمام سگ‌های صاحب‌دار اطراف محل گزش انجام می‌شود.

وی گفت: کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد وظیفه سازمان محیط‌زیست است که در مناطق شهری و روستایی از طریق شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهداری‌ها انجام می‌شود و شهرداری وظیفه جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب را بر عهده دارد و باید تحت نظارت دامپزشک ذیصلاح انجام شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل افزود: شهرداری‌ها باید با مدیریت موثرِ زباله‌های شهری از دسترسی این حیوانات به زباله‌ها جلوگیری کنند، زیرا دسترسی به غذا یکی از عوامل گسترش جمعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب است.

نظام طاهری تصریح کرد: نزدیک شدن شهروندان به سگ‌های ولگرد حتی برای غذا دادن به آنها بسیار خطرناک و ممکن است در مواردی حیوان هار بوده و باعث انتقال بیماری شود، بنابراین تأکید می‌شود که به سگ‌های ولگرد نزدیک نشوید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha