• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402050301884
  • خبرنگار : 50455

استاد حوزه علمیه قم:

در هنگام ظهور امام زمان(عج) تازه درک ما از عاشورا شروع می‌شود

در هنگام ظهور امام زمان(عج) تازه درک ما از عاشورا شروع می‌شود

ایسنا/قم استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: با ظهور حضرت ولیعصر(عج) سفره هیات جمع نمی‌شود، غم و فراق اباعبدالله تمام نمی‌شود؛ ما هنوز درکی از عاشورا نداریم در هنگام ظهور امام زمان(عج) تازه درک ما از عاشورا شروع می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین ظهیری در هفتمین شب عزاداری دهه اول محرم هیات خادم الرضا(ع) که شامگاه ۲ مردادماه در ورزشگاه حیدریان قم برگزار شد، گفت: تا لحظه آخری که خاتم الانبیاء در حالت احتضار قرار داشتند همواره می فرمودند که تنها راه نجات، تمسک به قرآن و توسل به عترت است.

وی افزود: کلمه صراط همیشه در قرآن کریم به صورت مفرد آمده در حالی که در ضلالت و گمراهی به این صورت نیست چرا که راه راست و الهی فقط یک راه است و آن هم با تمسک به کتاب خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام ممکن است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که سابقه روضه حضرت سید الشهدا (ع) و برگزاری هیات به حضرت آدم (ع) برمی‌گردد، ادامه داد: اولین روضه را خداوند گرفتند و اولین شرکت کننده ها هم حضرت آدم (ع) و همسرشان حضرت حوا بودند.

وی با بیان اینکه دو عبادت از همه عبادات قدمتشان بیشتر بوده، اضافه کرد: بزرگان ما می فرمایند هیچ عبادتی در این عالم بر گریه بر اباعبدالله (ع) سبقت نگرفته است، بعد از سجده بر حضرت آدم، حتی گریه بر اباعبدالله بر قربانی دادن بر فرزندان حضرت آدم نیز مرتبه عبادتش بالاتر است.

سخنران هیات خادم الرضا(ع) گفت: حضرت آدم (ع) به نام مبارک اباعبدالله (ع) که رسید اشکش جاری شد و از خداوند سوال کرد که این حسین (ع) کیست که تا نامش را بردم دلم لرزید؟ و پروردگار به جبرئیل دستور می دهد که روضه غربت اباعبدالله (ع) خوانده شود.

وی اظهار کرد: تاریخچه عزای اباعبدالله به قدمت حضرت آدم است و هیچ نهضتی در این عالم نهضتش را بدون عاشورا شروع نکرده است و پیغمبران از جهت مقام و منزلت به حضرت خاتم(ص) نمی رسند اما حضرت خاتم (ص) مدام ذکر و فضائل و ذکر سید الشهدا (ع) را داشتند.

ظهیری اضافه کرد: خاتم الانبیاء(ص) زمانی که روی منبر نشسته بودند، وقتی می‌دیدند که اباعبدالله(ع) وارد می‌شوند بلافاصله از منبر پایین آمده و ایشان را به آغوش کشیده و بعد مجدد به منبر می‌رفتند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: با ظهور حضرت ولیعصر(عج) سفره هیات جمع نمی‌شود، غم و فراق اباعبدالله تمام نمی‌شود؛ ما هنوز درکی از عاشورا نداریم در هنگام ظهور امام زمان(عج) تازه درک ما از عاشورا شروع می‌شود.

سخنران هیات خادم الرضا (ع) تصریح کرد: من تعجب می کنم از آن جوان و خانواده ای که بدون درک روضه اباعبدالله (ع) و پیوند با مجالس اهل بیت (ع) و عاشورا بخواهد به درک حقیقت حیات برسد.

وی ادامه داد: خاتم الانبیاء(ص) اواخر عمرشان فرمودند قرآن و عترت دو بال پروازند برای رسیدن به حقیقت حیات و راه رسیدن به حقیقت حیات با توسل به اهل بیت(ع) و حضور در مجلس اباعبدالله (ع) می‌باشد.

ظهیری تصریح کرد: یک خانواده در طول سال احتیاج به هیات دارد و فقط نباید منحصر در دهه محرم باشد و باید حداقل هر هفته یکبار در این مجالس حضور داشته باشد و در هفته ۲ ساعت را برای امام حسین (ع) کنار بگذارید تا زندگی تان به بار بنشیند.

وی بیان کرد: اگر کسی بخواهد در دایره عبودیت قرار بگیرد باید در مجلس اهل بیت(ع) دست کم چهار بت شیطان، نفس، شهوت و دنیا را بشکند و تا زمانی که شکسته نشوند، این چهار بت در زندگی شما خدایی خواهند کرد.

سخنران هیات خادم الرضا(ع) اظهار کرد: شیطان در کربلا عظمت خودش را به رخ شیطان کشید و آبروی انسان را خدشه دار کرد به نحوی که ۳۰ هزار نفر آن طرف ایستادند و شمشیر روی ۷۲ نفر کشیدند.

وی گفت: شیطان کاری کرد که این ۳۰ هزار نفر بچه شیرخوار را روی دست اباعبدالله (ع) دیدند اما سنگ زدند و خندیدند و حتی اباعبدالله صدا زد اگر به من رحم نمی کنید به این بچه رحم کنید که درست مثل ماهی لب های خود را باز و بسته می کند که حرف ایشان تمام نشده بود که دید دستش تکانی خورد و گردن فرزند شیرخواره اش گوش تا گوش بریده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha