• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402050302150
  • خبرنگار : 50210

رییس بسیج جامعه پزشکی استان:

سال گذشته ۱۵ هزار سقط جنین در استان مرکزی انجام شده است/جایگاه پنجم در کشور

سال گذشته ۱۵ هزار سقط جنین در استان مرکزی انجام شده است/جایگاه پنجم در کشور

ایسنا/مرکزی رییس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی گفت: به نظر می رسد که سال گذشته ۱۵ هزار سقط جنین در استان مرکزی انجام شده باشد.

دکتر محمددوست سوم مردادماه ۱۴۰۲ در جلسه ستاد جوانی جمعیت استان مرکزی در خصوص سقط جنین در استان اظهار کرد: وضعیت سقط جنین در کشور و استان، بحرانی است، آمار تولد در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ مورد و در سه ماهه امسال نیز ۲۴۰۰ مورد در استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در کشور روزانه ۲ هزار مورد سقط جنین انجام می شود، گفت: استان مرکزی یک پنجاهم جمعیت کشور را داراست و آمار سقط جنین در این استان نیز بالاست و رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است. به نظر می رسد حدود ۱۵ هزار سقط جنین در سال گذشته انجام شده است هرچند که عموما آمار سقط به صورت دقیق و کامل ثبت نمی شود.

محمددوست تصریح کرد: مرکز مردمی نفس، روز گذشته کار خود را در استان آغاز کرد که تمرکز خود را بر انجام کار فرهنگی برای جلوگیری از سقط جنین مصروف می کند. سه کمیته اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، شناسایی و حمایتی در این مرکز فعال شده است و مباحث در مرکز مطرح و به صورت تخصصی، کار کارشناسی انجام می شود تا این جنایت و پدیده شوم کاملا کنترل شود.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی مادران باردار، گفت: اگر اطلاعات بانوانی که برای تست بارداری به آزمایشگاه مراجعه می کنند، به سرعت ثبت و به مجموعه ای خاص انعکاس داده شود روند شناسایی مادران و زنان باردار انجام می گیرد تا این بارداری به تولد ختم شود.

محمد دوست بر شناسایی مداخلات غیرعلمی در کار پزشکان و ماماها، تاکید کرد و گفت: باید کار فرهنگی خوبی انجام گیرد و اگر افرادی در کار متخصصین زنان مداخله می کنند باید شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند تا سقط جنین متوقف شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز اظهار کرد: در بحث حمایت های مالی از مراجعه کنندگان به مراکز درمان ناباروری، صندوق رویش امید در استان فعال است.

پروین مفتح زاده با اشاره به برگزاری جشنواره جوانی جمعیت در استان، گفت: این جشنواره توسط سپاه روح الله استان در آبانماه سال جاری برگزار می شود که در واقع مشوقی برای فرزندآوری و جوانی جمعیت است. طرح باید به ستاد جوانی جمعیت ارسال شود تا برنامه های هر دستگاه اجرایی مشخص شود، همچنین در اردیبهشت ماه مراسم اعطای جایزه جوانی جمعیت برگزار شد که از هفت مجموعه برتر استان تجلیل شد.

وی در خصوص برنامه تحول راهبردی جمعیت بیان کرد: این برنامه باید توسط تمامی فرمانداری های شهرستان ها تدوین شود. طی ماه گذشته برای کارشناسان امور بانوان فرمانداری ها و کارشناس جمعیت مراکز بهداشت شهرستان ها و فعالان مردمی حوزه جمعیت چهار دوره آموزشی ذیل این برنامه تحول راهبردی برگزار شد و فرمانداری ها باید برنامه اولیه خود در راستای این برنامه ارائه کنند چراکه بدون نقشه راه و برنامه نمی توانیم حرکت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha