• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402050402381
  • خبرنگار : 50212

/جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/

ضرورت ایفای نقش جهاددانشگاهی در راه‌اندازی دهکده علم و فناوری شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی ساوه

ضرورت ایفای نقش جهاددانشگاهی در راه‌اندازی دهکده علم و فناوری شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی ساوه

ایسنا/مرکزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه اندازی دهکده علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی در ساوه، بر ضرورت ایفای نقش جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد تحقیقاتی و پژوهش محور در راه‌اندازی این دهکده علمی و تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: این نهاد علمی و انقلابی سهم خود را در راه اندازی دهکده علم و فناوری ساوه تعیین کند.

حجت‌الاسلام محمد سبزی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت پارک‌های علم و فناوری در مراکز استان‌هایی نظیر استان مرکزی و نبود دهکده علم و فناوری در سطح استان اظهار کرد: این مزیت شامل شهرستان ساوه شده است و بزودی دهکده علم و فناوری در حوزه دانش بنیان بخش کشاورزی فعالیت خود را در این شهرستان آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به وجود زیرساخت‌های مناسب در ساوه‌ برای فعالیت دهکده علم و فناوری بخش کشاورزی گفت: سه مرکز تحقیقات علمی در حوزه کشاورزی ساوه وجود دارد اما در حال حاضر از زیرساخت‌های موجود در این مراکز استفاده حداکثری نمی‌شود و با تبدیل این مراکز به دهکده علم و فناوری با مشارکت نهادهای تحقیقاتی و پژوهشی نظیر جهاد دانشگاهی می توان از این ظرفیت برای تحول بخش کشاورزی استفاده کرد.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: ظرفیت بزرگی به وسعت ۱۴۰ هکتار در نزدیکی ساوه با برخورداری از تجهیزات و زیرساخت‌های گوناگون بلااستفاده رها شده است در حالی که باید با یک تعامل و مشارکت بین بخشی بتوان این مجموعه را احیا و به دهکده علم و فناوری تبدیل کرد.

وی بر لزوم تسریع در آغاز عملیات اجرایی دو قطعه زمینی که برای احداث ساختمان اداری و آموزشی و نیز فعالیت در حوزه تخصصی بخش کشاورزی به جهاد دانشگاهی ساوه واگذار شده تاکید کرد و گفت: این دو قطعه زمین بلااستفاده رها شده و اگر عملیات اجرایی آن آغاز نشود ممکن است از مالکیت این نهاد خارج شود.

وی افزود: اعلام خبر فعالیت مرکز خدمات تخصصی انار ساوه وابسته به جهاد دانشگاهی در سال های گذشته، نویدبخش فعالیت یک مجموعه تخصصی در قطب تولید انار جهان بود و باغداران و کشاورزان از اینکه یک مرکز تخصصی می تواند نیازهای آنان را در تولید و عرضه انار برآورده کند بسیار خوشحال بودند اما عملا فعالیتی در این حوزه صورت نگرفت و احداث دفتر این مرکز در روستای یل آباد که یکی از روستاهای قطب تولید انار است نیز به سرانجام نرسید.

نماینده مردم ساوه و زرندیه خواستار توسعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در ساوه به عنوان یک شهرستان تولیدکننده با مزیت صنعتی و کشاورزی شد و افزود: اگر این نهاد انقلابی معتقد به فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی است و خلق ثروت متاثر از تولید را یک شعار عملیاتی برای توسعه اقتصادی می‌داند باید ماموریت‌های خود در این خصوص را به طور واقعی و عملی در دومین شهرستان استان مرکزی و قطب صنعت و کشاورزی عملیاتی و اجرایی کند.

وی بیان کرد: این نهاد انقلابی خدمات بسیاری را در حوزه‌های گوناگون تحقیقاتی، آموزشی، علمی، درمانی و ... در سطح استان مرکزی ارائه می‌کند اما متاسفانه شهرستان‌های ساوه و زرندیه آنطور که باید و شاید از این خدمات و فعالیت‌ها سهم ندارند.

حجت الاسلام سبزی تصریح کرد: انتظار می رود که جهاد دانشگاهی نگاه ویژه ای به ساوه داشته باشد. چندین جلسه در دوران مدیریتی گذشته این نهاد برگزار و تعهداتی داده شد اما به سرانجام نرسید و اقدام عاجلی برای جذب اعتبار ملی ۲.۵ میلیارد تومانی برای فعالیت مرکز خدمات تخصصی انار انجام نشد.

وی همچنین به برخی موازی‌کاری‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: در حوزه تحقیقات و پژوهش برخی موازی‌کاری‌ها در کشور صورت می‌گیرد در حالی که پرهیز از کار جزیره‌ای و هم افزایی برای انجام کارهای بزرگ در این عرصه یک ضرورت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha