• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402050402447
  • خبرنگار : 50604

آبزی‌پروری با آب چاه‌های کشاورزی، الگوی مصرف بهینه در گلستان

آبزی‌پروری با آب چاه‌های کشاورزی، الگوی مصرف بهینه در گلستان

ایسنا/گلستان عضو هیئت مشورتی استانداری گلستان استفاده توامان از آب چاه‌ها در حین انتقال به مزرعه در حد فاصل چاه و مزرعه را روشی مناسب برای افزایش بهره‌وری آب در گلستان دانست.

 سید محسن حسینی  صبح چهارشنبه ۴ مرداد، در دیدار با مدیر کل شیلات گلستان در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آب اظهار کرد: هماهنگی دستگاه های مختلفی که با آب سروکار دارند و چه از آب تاثیر می گیرند و چه بر آب تاثیر می گذارند، بسیار موضوع با اهمیتی است.

وی با بیان اینکه، سرچشمه های مختلفی در استان هست که در پایاب آنها پرورش ماهیان سردابی و ماهیان خاویاری در حال انجام است، گفت: در حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش پرورش ماهیان گرمابی در نقاط مختلف استان مورد استفاده قرار می گیرد.

دستیار استاندار گلستان در «مدیریت یکپارچه و بهم پیوسته منابع آب» گفت: بخش آبزی پروری در کمیت آب تاثیر می گذارند زیرا بخشی از آب ذخیره می شود تا ماهیان گرمابی پرورش داده شود و بخشی از آب ذخیره شده تبخیر و املاح آن تغلیظ می شود که اگر کنترل نشود در کیفیت منابع آب تاثیر می گذارد.

عضو هیئت مشورتی استاندار افزود: استفاده توامان از آب چاه ها در حین انتقال، قبل از مصرف در بخش کشاورزی و در حد فاصل چاه و مزرعه برای پرورش ماهی با لحاظ حجم مجاز مصرف، بهره وری آب را افزایش می دهد.

حسینی تصریح کرد: از طرفی آبزیان طبیعی در رودخانه ها وجود دارد که متولی آن شیلات است و همچنین استفاده بهینه از آب دریاچه به لحاظ پرورش میگو و چه پرورش ماهی در قفس در دریای خزر و مشکلات خلیج گرگان بسیار با اهمیت است و در مدیریت یکپارچه منابع آب باید به آن توجه شود.

مدیر کل شیلات استان گلستان نیز در این نشست گفت: با توجه به خشکسالی های متعدد که در استان حادث شده ، حتی المقدور پرورش ماهیان سردابی که از آب عبوری استفاده می کنند را بیشتر توسعه دهیم و از آب دریا در آبزی پروری استفاده کنیم چرا که آب دریا باقی می ماند و متصل به خشکسالی و  ترسالی نیست.

 اسماعیل جباری افزود: توسعه ۱۰ هزار هکتاری میگو و ۲۰۰ هکتار پرورش ماهیان خاویاری در ساحل با استفاده از آب دریا و نیز پرورش ماهی در دریا در قفس از موضوعاتی است که در استان در حال توسعه است.‌

وی بیان کرد: استفاده از آب رودخانه ها باید به نحوی باشد که به لحاظ اقتصادی مشکلی نداشته باشد و هم اینکه کیفیت آب را دچار مشکل نکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha