• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402050402474
  • خبرنگار : 50161

یک متخصص رادیوآنکولوژی:

۹۰ درصد علل ایجاد سرطان عوامل محیطی هستند

۹۰ درصد علل ایجاد سرطان عوامل محیطی هستند

ایسنا/زنجان متخصص رادیوآنکولوژی با بیان اینکه پیشگیری از سرطان، مستلزم شناسایی عوامل خطر آن است، گفت: معمولا ۹۰ درصد علل ایجاد سرطان، عوامل محیطی هستند و مابقی به عوامل ژنتیکی و ارثی مربوط می‌شوند.

حمید قهرمانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی که در بروز سرطان نقش دارد، مصرف سیگار است که می‌تواند باعث ایجاد سرطان در بسیاری از ارگان‌های بدن شود.

وی با اشاره به اینکه سیگار هم می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود و هم مرگ و میر ناشی از سرطان را افزایش دهد، افزود: تعداد نخ سیگار مصرفی در طول شبانه‌روز و مدت زمانی که یک شخص سیگار مصرف کرده است، هر دو در ایجاد سرطان دخیل هستند.

این متخصص رادیوآنکولوژی، مصرف الکل را از دیگر عوامل محیطی موثر در ایجاد سرطان عنوان کرد و گفت: در برخی سرطان‌ها، مصرف همزمان سیگار و الکل می‌تواند اثر هم‌افزایی داشته باشد و خطر ایجاد سرطان خصوصا سرطان‌های سر و گردن را تا ۵۰ برابر افزایش دهد.

وی کم‌تحرکی، چاقی و تغذیه را از عوامل دیگری خواند که در ابتلا به سرطان موثر است و اظهار کرد: گوشت قرمز به ویژه به صورت کبابی، فست‌فودها، غذاهای دودی و نمک‌سود شده و نوشیدنی‌های داغ می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد سرطان باشد.

این متخصص رادیوآنکولوژی خاطرنشان کرد: عوامل ویروسی و باکتریایی، التهابات مزمن، ضعف در سیستم ایمنی و قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید از دیگر عوامل خطر ابتلا به سرطان است.

قهرمانی، تشخیص زودهنگام و به موقع را در درمان سرطان، بسیار موثر دانست و افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۳۰ الی ۴۰ درصد سرطان‌ها با تشخیص به موقع، قابل درمان است.

وی با بیان اینکه غربالگری یکی از راه‌های تشخیص زودهنگام سرطان است، اظهار کرد: برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه در زنان، روده، دهانه رحم و پروستات با روش‌های غربالگری قابل شناسایی هستند.

وی اعتدال در خوردن و آشامیدن را کلید موفقیت در پیشگیری از سرطان دانست و گفت: ترک مصرف سیگار و الکل و مصرف مواد غذایی فیبردار و سبوس‌دار، ماهی، میوه و سبزیجات تازه خصوصا انواعی که دارای برگ سبز هستند و اجتناب از قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید می‌تواند در پیشگیری از سرطان تاثیرگذار باشد.

این متخصص رادیوآنکولوژی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی، ۳۰ الی ۳۵ درصد کل سرطان‌ها و ۵۰ درصد سرطان‌های دستگاه گوارش را با تغذیه صحیح، قابل پیشگیری دانسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha