• جمعه / ۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۱:۰۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1402050402863
  • خبرنگار : 71667

ماجرای انتشار تصویر حاشیه ساز از یک پیام رسان داخلی

ماجرای انتشار تصویر حاشیه ساز از یک پیام رسان داخلی

به دنبال انتشار یک تصویر از یک پیام رسان داخلی مبنی بر دسترسی به پیام های کاربران و حاشیه های ایجاد شده، وزیر ارتباطات به تازگی تاکید کرد که احدی حق ندارد به اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی داشته باشد. این مکانیسم برای پایش گروه‌ها و کانال‌ها برای محتوای غیرمجاز است که در پیام‌رسان‌های خارجی هم وجود دارد.

به گزارش ایسنا، اواخر هفته گذشته تصاویری که گفته می شد متعلق به کارمند یک پیام رسان داخلی است و از دسترسی به پیام‌های رد و بدل شده کاربران آن حکایت داشت در فضای مجازی منتشر و حواشی را ایجاد کرد. به دنبال مسئله رخ داده این پیام‌رسان داخلی (بله) توضیحاتی در این زمینه ارائه و تأکید کرد که امنیت و داده‌های شخصی کاربران، جزو خط قرمزهای این پیام‌رسان است و با تمام وجود از آن حفاظت می‌کنند و این موضوع  بیش از ۷ سال که از عمر این پیام‌رسان می‌گذرد، همواره مورد تأکید آن بوده است.

این پیام‌رسان توضیح داد که به عنوان یک پلتفرم، تمام پلتفرم‌های دیگر موظف است تدابیر لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و حفظ امنیت، دربارهٔ فعالیت کاربران خود در پلتفرم، اتخاذ کند و آنچه در این تصویر از صفحهٔ مانیتور منتشر شده، مربوط به ابزار اجرایی همین موضوع است. این توضیحات درحالی از سوی این پیام رسان منتشر شد که صبح روز شنبه سازمان فناوری اطلاعات ایران، جلسه‌ای با مدیران ارشد این پیام‌رسان برگزار کرد و از آنها خواسته شد تا توضیحات خود درباره تصویر منتشر شده را ارائه کنند. درهمین رابطه این سازمان اخیرا بیانیه ای درباره اتفاق رخ داده منتشر کرد.

آنگونه که در بیانیه این سازمان آمده است طبق بررسی‌های انجام‌شده، سامانۀ مقابله با کلاهبرداری و محتوای غیراخلاقی در کانال‌ها و گروه‌های عمومی این پیام‌رسان به‌ طور کامل از سامانه‌های اصلی این پیام‌رسان جداست. محتوای درون این کانال‌ها و گروه‌ها طبق سند قوانین و شرایط استفاده از پیام‌رسان، به عنوان مصداق محتوای عمومی معرفی شده است. بنابراین محتوای عمومی مورد اشاره در این سامانه با هدف شناسایی و حذف محتویات کلاهبرداری مانند فیشینگ و لینک‌های مضر و محتواهای غیراخلاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این سازمان تأکید کرد با بررسی بخش‌های مختلف این سامانه مشخص شد که اپراتور امکان مشاهده اطلاعات خصوصی کاربر ارسال‌کننده محتوا در کانال‌ها و گروه‌های عمومی مانند ایدی کاربر، نام ارسال‌کننده و شماره‌ تلفن را ندارد، بنابراین با توجه به این توضیحات، در این مورد هیچگونه نقض حریم خصوصی مشاهده نشده و امنیت استفاده کاربران از پیام‌رسان بله همانند گذشته تامین است.

موضوعی که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم در صحبت‌های اخیر خود به آن اشاره و تأکید کرده و درباره این موضوع گفته است بعد از انتشار این تصویر به همکاران سازمان فناوری اطلاعات ماموریت دادم تا بررسی کنند. جلساتی برگزار و مستندات ارائه و دیروز هم بیانیه‌ای صادر شد. کاملاً به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم هم پیام‌رسان «بله» و هم سایر پیام‌رسان‌های ایرانی حافظ امنیت و حریم خصوصی کاربران هستند و این خط قرمز ما در وزارت ارتباطات است.

وی افزود: درباره آن عکس هم توضیح داده شد که برای رسیدگی به گزارشات مردمی بوده است. در پیام‌رسان‌های خارجی هم می‌توان گزارش محتواهای غیرمجاز را ارائه و به آن رسیدگی کرد. به  هیچ‌وجه هویت افراد در این بررسی‌ها مشخص نمی‌شود.

او تأکید کرد: بارها گفته‌ام که احدی حق ندارد به اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی داشته باشد. این مکانیسم برای پایش گروه‌ها و کانال‌ها برای محتوای غیرمجاز است که در پیام‌رسان‌های خارجی هم وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۶ ۰۷:۳۱

برای پیشرفت کشور باید از محصول داخلی حمایت کرد،حالا میخواد اون محصول یک پیام رسان باشه یا یک اتومبیل. ولی اون محصول هم باید کیفیت لازم و جهانی رو داشته باشه.باید بتونه با محصول خارجی در یک سطح رقابت بکنه. همه هم باید از اون محصول داخلی حمایت کنن.اینطور نباشه که فقط مردم عادی از اون محصول داخلی استفاده کنن و مسئولین تبلیغ کننده اون محصول داخلی،خودشون برن از محصولات مشابه خارجی استفاده کنن.