• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402050403016
  • خبرنگار : 50039

طوق بندان؛ میراث حسینیان دارالمؤمنین گرگان

طوق بندان؛ میراث حسینیان دارالمؤمنین گرگان

ایسنا/گلستان طی رسمی چند صد ساله، با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین( ع) مردم گرگان با حضور در محلات قدیمی شهر عرض ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان می‌دهند.

رئیس اداره اوقاف ناحیه یک گرگان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آیین سنتی «طوق بندان» در شهر تاریخی گرگان، اظهار کرد: عزاداری مردم گرگان با رسم و آیین خاصی برگزار می‌شود که یکی از این آئین‌های ماندگار مراسم علم گردانی و یا طوق بندان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین قرائی با بیان اینکه این مراسم سنتی از دوره صفویه اجرا می‌شده و به عنوان میراث معنوی «ناملموس» در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، ادامه داد: در این مراسم سنتی که از چهارم محرم آغاز و تا ۱۰ محرم در محلات قدیمی گرگان برگزار می‌شود، پیرغلامان و ریش سفیدان محلات علم‌ها را از تکیه‌های قدیمی بیرون آورده و آنها را با روسری‌های رنگی تزئین می‌کنند و علم و طوق هر محله یا هیأت به عنوان سند شناسایی آن محل محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ترتیب اجرای این مراسم در محلات گرگان به این گونه است که طوق بندان محله «میرکریم» روز چهارم، طوق بندان محلات «نعلبندان»، «پاسرو» و «میخچه گران» روز پنجم، طوق بندان محلات «سرچشمه»، «سبزه مشهد»، «سرپیر» و «دباغان» در روز ششم محرم، طوق بندان محلات «میدان عباسعلی»، «دربنو»، «دوشنبه‌ای» و «شاهزاده (شازده) قاسم» در روز هفتم و طوق بندان محلات «ملل» و «آلوچه باغ» در روز هشتم قبل از اذان مغرب و عشا برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این مراسم دسته جات عزاداری به دو گروه تقسیم شده و در جلوی طوق حرکت می‌کنند و گروه اول می‌گوید «این علم از کیست که بی‌صاحب است» و گروه بعدی جواب می‌دهد «صاحب آن ماه بنی هاشم است» و به این گونه وارد محلات شده و به پیشکسوتان و تکیه‌های محلات سلام می‌دهند.

طوق بندان؛ میراث حسینیان دارالمؤمنین گرگان

رئیس اداره اوقاف ناحیه یک گرگان با اشاره به اینکه مردم محلات با دود کردن اسپند، قربانی کردن گوسفند، توزیع شربت و شعله زرد در بین عزاداران فضایی دیگر به این مراسم می‌بخشند، اضافه کرد: علم و طوق تا پایان محرم و صفر در تکیه‌ها و محلات بسته بوده و مردم گرگان اعتقاد دارند که این حرکت به نوعی احترام به حضرت ابوالفضل العباس علمدار کربلا است‌.

گفتنی است، در آخرین روز از مراسم طوق بندان همزمان با نماز مغرب و عشاء مراسم پامنبری در محلات قدیمی آغاز می‌شود که در این مراسم منبری در خانه‌ای قدیمی گذاشته شده و افراد در آن شمع روشن کرده و نذری می‌دهند و مردم براین باور هستند که با این کار یاد و خاطره شهدای کربلا زنده نگه داشته می‌شود.

طوق بندان؛ میراث حسینیان دارالمؤمنین گرگان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha