• پنجشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402050503068
  • خبرنگار : 71623

چگونه شرکت‌های گارانتی‌کننده غیرمعتبر را بشناسیم؟

چگونه شرکت‌های گارانتی‌کننده غیرمعتبر را بشناسیم؟

مسئول فنی سامانه جامع خدمات پس از فروش (گارانتی) وزارت صمت از اضافه شدن قسمت جدیدی تحت عنوان گارانتی‌کننده‌های غیرمجاز به سامانه جامع خدمات پس از فروش خبر داد و گفت: بر این اساس در بخش گارانتی‌های غیر مجاز سامانه، بر اساس نوع کالا یا برند، شرکت‌های گارانتی غیرمجاز قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر شهروندان می‌توانند در سامانه جامع گارانتی به آدرس irangs.ir در بخش «استعلام اصالت گارانتی کالا بر اساس شناسه رهگیری» شناسه رهگیری کالاها را وارد کنند تا اطلاعات کالا از جمله شرکت گارانتی کننده، شرکت تولید کننده یا وارد کننده، مدت زمان گارانتی، نحوه فعال‌سازی گارانتی، تاریخ شروع و انقضای گارانتی، شناسه کالا و شناسه رهگیری، اطلاعات کامل دستگاه (شرح کالا) و تعهدات گارانتی قابل مشاهده است. همچنین با کلیک روی نشان شرکت گارانتی، وارد صفحه شرکت گارانتی می‌شوید و می‌توانید اطلاعات کامل‌تر شرکت گارانتی مثل آدرس و تلفن همراه، نمایندگی‌ها، نظرات کاربران و غیره را مشاهده کنند.

همچنین فعلا امکان استعلام اصالت گارانتی تنها برای کالاهای مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم است و برای سایر کالاها صرفا می‌توانید شرکت‌های دارای مجوز را جستجو کنید. در اصل گروه‌های کالایی موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی تولید داخل و وارداتی مشمول قانون گارانتی و ملزم به ارائه خدمات پس از فروش هستند.

احسان تشکری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قسمت جدیدی تحت عنوان گارانتی‌کننده‌های غیرمجاز به سامانه جامع خدمات پس از فروش اضافه شده، گفت: بر این اساس در بخش گارانتی‌های غیر مجاز سامانه، بر اساس نوع کالا یا برند، شرکت‌های گارانتی غیرمجاز قابل مشاهده است. همچنین مصرف کننده می‌تواند شرکت‌های گارانتی مورد نظر خود را جست و جو کنند تا از معتبر بودن آن مطمئن شوند.

وی با بیان اینکه باید با گارانتی کننده غیرمجاز برخورد شود، اما این موضوع در حیطه اختیارات متولیان سامانه جامع گارانتی نیست، تصریح کرد: ارائه گارانتی به کالای قاچاق و تقلبی تخلف است. این موضوع در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم ذکر شده که بر اساس آن ارائه عمدی هرگونه خدمات مثل بیمه، گارانتی تعمیر و تامین قطعات به کالایی که جرایم و تخلفات موضوع این قانون باشد، با علم به وقوع جرم، تخلف است و مستوجب جریمه نقدی معادل یک تا دو برابر آن کالا است.

تشکری با بیان اینکه امکان ثبت شکایت از شرکت‌های گارانتی‌کننده غیرمجاز نیز در سامانه وجود دارد، تصریح کرد: اما این شرکت‌ها کارتابل ندارند و شکایت از آن‌ها مستقیم به سامانه ۱۲۴ ارسال می‌شود. مزیت این شکایت این است که شرکت‌های یاد شده به عنوان شرکت گارانتی‌کننده غیرمجاز در سامانه معرفی می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha