• جمعه / ۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402050603444
  • خبرنگار : 50081

نگاهی به ریشه‌های تاریخی پیدایش قیام عاشورا از دریچه عرفان

نگاهی به ریشه‌های تاریخی پیدایش قیام عاشورا از دریچه عرفان

ایسنا/خراسان رضوی یک مدرس حوزه علمیه قم گفت: امام حسین(ع) به ندای فطرت علم و عقل‌شان پاسخ دادند و در برابر ظلم سکوت نکردند و ایستادند و این امر علت جاذبه امام حسین‌(ع) به پیدایش قیام عاشورا نیز بود.

آیت‌الله محسن غرویان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ریشه‌های تاریخی پیدایش قیام عاشورا، اظهار کرد: واقعه عاشورا را می‌توان از دریچه‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و من این مسئله را از زاویه جدید عرفان مورد بررسی قرار می‌دهم. تنها محکمه‌ای که احتیاج به قاضی ندارد وجدان و فطرتی است که خداوند در همه ما انسان‌ها نیز قرار داده است.

وی با بیان اینکه وجدان، حق و باطل را تشخیص می‌دهد و فطرت، فطرت پاک و الهی است که ظلمت را از نور تشخیص و متمایز می‌کند، افزود: امام حسین(ع) از این فطرت پاک الهی برخوردار بودند و از دیدگاه عرفان، انسان کاملی هستند که به درجه بالای توحید نیز رسیده‌اند.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در عرفان نظری دو مطلب توحید چیست و موحد کیست وجود دارد، بیان کرد: امام حسین(ع) مصداق موحد هستند و خداوند را حق می‌دانند. همچنین در برابر باطل به ندای فطرت و وجدان خودشان رجوع و سپس قیام می‌کنند؛ به این معنا که آغاز واقعه عاشورا و کربلا دل، قلب، فطرت و وجدان امام حسین(ع) بوده که در زمانه خودشان شاهد ظلم، پلیدی، گناه و معصیت بودند اما به ندای فطرت و وجدان خود پاسخ مثبت داده و قیام کردند. بنابراین از اولین پیام‌های امام حسین(ع) پیداست که ایشان در برابر ظلم نیز ایستادگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه عقل نظری و عقل عملی انسان می‌گوید که «ظلم قبیح است و عدل زیباست»، تصریح کرد: امام حسین(ع) به ندای فطرت علم و عقل‌شان پاسخ دادند و در برابر ظلم سکوت نکردند و ایستادند و این ندای وجدان را به تمامی انسان‌های تاریخ نیز اعلام کردند. بنابراین علت جاذبه امام حسین(ع)، عاشورا و واقعه کربلا این ندای وجدان است.

آتش واقعه کربلا هیچ‌گاه سرد نمی‌شود

غرویان با بیان اینکه هیچ‌گاه آتش واقعه کربلا سرد نمی‌شود و تا قیامت در دل‌ افراد برپاست، عنوان کرد: فطرت در دل آدمی تعطیل می‌شود اما نابود نمی‌شود، زیرا امام حسین(ع) سنبل فطرت و وجدان انسانی هستند. تمامی انسان‌ها تمایل دارند به سمت ایشان بیایند و سال به سال آتش عشق به امام حسین(ع) نیز بیشتر می‌شود، چراکه هیچ‌گاه فطرت‌ها و وجدان‌ها این تمایل و عشق را به ارزش‌های انسانی از دست نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: عشق وجدان‌های انسانی به امام حسین(ع) ذاتی، غیراکتسابی و لدنی است. بنابراین عشق به ارزش‌های امام حسین(ع) در ذات و وجدان تمامی انسان‌های آزادی‌خواه، طالب و عاشق ارزش‌های انسانی نیز وجود دارد. حتی جوانان و افرادی که ظاهر مذهبی ندارند اما در اعماق وجودشان به این ارزش‌ها علاقه‌مند هستند.

این مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد: همچنین علاقه‌مندان در جلسات حسینی شرکت می‌کنند و آن شور حسینی از درون آن‌ها شکوفا می‌شود و می‌بینند که اگر بخواهند انسان بمانند باید این عشق حسینی را در وجود خود نیز حفظ کنند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha