• شنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402050703975
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ما و دانشجویان امروز ۴ /

قضاوت‌ها جای گفت‌و گو را گرفته است

قضاوت‌ها جای گفت‌و گو را گرفته است

ایسنا/اصفهان رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان گفت: نه‌ تنها دانشجویان، بلکه استادان و کارمندان دانشگاه نیز باید احساس کنند که نقش مؤثری در اداره کشور دارند و می‌توانند امید آفرین و رشد افزا باشند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای القای این حس فراهم کردن فضای گفت‌وگوست، اما متاسفانه در حال حاضر قضاوت‌ها جای تبادل‌نظر و گفت‌وگو را در جامعه ما گرفته و ارتباط نسل‌ها در حال قطع شدن است.

حسین ربانی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره بر حمایت از حرکت علمی تأکید دارند، اظهار کرد: شاید بتوان گفت تنها راه برون‌رفت کشور نیز همین توجه واقعی به علم و دانش است؛ چرا که علت‌العلل مشکلات و همه آنچه منجر به ناامیدی می‌شود و مسائل را لاینحل جلوه می‌دهد در این خلاصه می‌شود که ما برخورد عالمانه با مسائل نداریم.  

وی ادامه داد: از آموزه‌های دینی نیز می‌توان این‌طور برداشت کرد که معجزه ایمان، وقتی نمایان می‌شود که بر عقل استوار باشد؛ عقل و ایمان دو نعمتی است که ما از آن باید به موازات هم بهره بگیریم و باید این واقعیت را بپذیریم که نه ایمان می‌تواند جای عقل را پر کند و نه عقل، جای ایمان را. به تجربه دریافته‌ام که کم توجهی به علم و عقل، موجب کم توجهی به ایمان از دیگر سو می‌شود و فرصت‌های موجود را به تهدید تبدیل می‌کند.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان با بیان اینکه کشورهای دیگر، نه‌ تنها برای نگه داشت نخبگان خود، بلکه برای جذب نخبگان دانشگاهی کشور ما نیز برنامه‌ریزی می‌کنند، گفت: در چنین شرایطی، اگر ما نتوانیم از قطعات مهم پازل ساخت ایران در جای خود به درستی استفاده کنیم، آنان را از دست خواهیم داد و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل خواهیم شد.

ربانی، با بیان اینکه دانشگاهیان جزء مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند، توضیح داد: هم مردم از دانشگاهیان انتظار دارند که کاری برای بهبود امور انجام بدهند و هم خود دانشگاهیان از نظر درونی احساس می‌کنند می‌توانند کنش مفیدی برای کشور داشته باشند، اما در این میانه، سازوکاری باید باشد تا دانش این قشر، در سطح عملی به خدمت گرفته شود.

وی تصریح کرد: نه‌ تنها دانشجویان، بلکه استادان و کارمندان دانشگاه نیز باید احساس کنند که نقش مؤثری در اداره کشور دارند و می‌توانند امیدآفرین و رشدافزا باشند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای القای این حس فراهم کردن فضای گفت‌وگوست. متاسفانه در حال حاضر قضاوت‌ها جای تبادل‌نظر و گفت‌وگو را در جامعه ما گرفته و ارتباط نسل‌ها در حال قطع شدن است.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان با اعلام خبر پایین آمدن میانگین سن مهاجرت، یادآور شد: سایر کشورها برای جذب نیروی کار ارزان و با دانش، برنامه‌ریزی می‌کنند و پلنی به آنان ارائه می‌دهند که جوابگوی هزینه‌های زندگی‌شان باشد. ما نیز باید برنامه‌های واقعی داشته باشیم و بپذیریم که اشتغال و مسکن و ازدواج به یکدیگر وابسته‌اند؛ اگر به‌موقع، برنامه‌ریزی درستی برای نیازهای طبیعی و واقعی جوانان امروز نداشته باشیم، قاعدتا در آینده به مشکل برمی‌خوریم.  

ربانی، با ابراز تاسف از اینکه موج مهاجرت، دانشگاه را از برکت حضور اساتید با تجربه خالی می‌کند، ادامه داد: خروجی چنین دانشگاهی، دانش‌آموختگانی نه‌چندان قوی خواهد بود و آسیب آن بیش از همه متوجه کشور است. ما باید از داشته‌های خود محافظت و فضایی را فراهم کنیم که به واسطه شکل‌گیری یک ارتباط درست بین دانشجو و استاد، فرایند انتقال تجربه تسهیل و درنهایت، حس تعلق به کشور و لزوم خدمت به آن در دل دانشجویان ایجاد و تثبیت شود.

این مدرس دانشگاه، معتقد است که حل مشکل اشتغال دانشجویان و برنامه‌ریزی برای ورود آنان به بازار کار پیش از اتمام تحصیل، یکی از راهکارهای مهم برای نگه‌داشت نخبگان در کشور است و در ادامه، با تاکید بر اهمیت سهیم کردن دانشجویان در حل مسائل کشور، خاطر نشان کرد: خوشبختانه هنوز خانواده‌های ما برای دانشگاه و کسب دانش ارزش قائل‌اند و در این شرایط می‌توان سازوکاری را ایجاد کرد که دانشجویان، از علم روزآمد خود برای حل مشکلات بهره ببرند.  

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان، در پایان، یادآور شد: جوانان تحصیل‌ کرده ما در بخش خصوصی و با استفاده از نرم‌افزارهای کنترل پروژه، به خوبی فرایندهای لازم برای پیشبرد اهداف مختلف را انجام می‌دهند. اگر پیوندی میان مهارت و دانش این جوانان با سیستم مدیریت کلان ما که همچنان سنتی است شکل بگیرد، آن گاه به سمت مدیریت عالمانه خواهیم رفت و تهدیدها تا حدی برطرف خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha